Bilar

Vilken bil använder ni ute i skogen?

26 inlägg 19887 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken bil använder ni ute i skogen?

Vardon  
#328451
Peteflamingstar skrev:Gammal tvåhjulsdriven Berlingo Family, bensinare, tar mig fram i skogsjobbet dagligen med den. Den är lite högre än vanliga personbilar redan från fabrik, sen kör jag med större hjul så är markfrigången riktigt bra. Önskade mig fyrhjulsdrift två gånger i vintras, så oftast klarar jag mig utan. I bilen ryms två barnstolar plus två åkande. Bagaget är rymligt och fäller jag baksätet får jag in sju EUR-pallar! Väldans praktisk liten fransos.


7 EUR pall det är inte dåligt, jag får bara plats med 2 och då måste jag ändå plocka ur säten...

transporter.jpg

Avatar Fallback

Re: Vilken bil använder ni ute i skogen?

Hema  
#328459
Camwood skrev:Jag använder en gammal Cheva van! grymt bra att lasta i mm, verktygen mm är torra i kupen. Inget för fattiglappar då den drar mycket soppa. men billig i drift i övrigt. Får in en Ockelbo dubbelbandare med råge och kan stänga bakdörrana.
Cheva van 350.jpg

Finns det modernare versioner av den biltypen att köpa nya nuförtiden? Vet att man i filmer ser nya sådana, men alla verkar vara sjukt spartanskt utrustade.

Det ser nästan ut som om man skulle få in en fyrhjuling där bak. Känns som om att det nu finns ett gap i bilmodellutbudet, ingen annan bil har tagit dess plats. En modern diesel hade gjort underverk i en sådan bil.
Senast redigerad av Hema sön 03 maj 2015, 16:59, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vilken bil använder ni ute i skogen?

Ferguson system  
#328463 Ja det finnes nye van'er. Chevrolet cargovan og Ford Econoline.
De har plass til det meste, enten det er firehjuling, 1-1.5T graver, minitraktor eller kompaktlaster.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bil använder ni ute i skogen?

Peteflamingstar  
#328466
Vardon skrev:7 EUR pall det är inte dåligt, jag får bara plats med 2 och då måste jag ändå plocka ur säten...


Det skulle nog också ha rymts en åttonde ståendes bredvid de andra... Vi snackar olastade pallar i alla fall! :grin: Hämtade ett gäng i veckan till framtida vedförrådsgolv. När vi hade stor och otymplig barnvagn förut så var det bara att lyfta in den i bak utan att fälla ihop och greja. Nackdelen är motorn, den är inte särskilt pigg, drar förhållandevis mycket för att bara vara en 1,6:a och är inget att dra släp med. Skulle haft en HDI istället.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bil använder ni ute i skogen?

svampbob  
#328468 Är det ingen som har en rolig skogsbil typ måsvinge merca? :grin: här hade vi tidigare en gammal tvåtakts DKV skåpbil som skogsbil. Jag sålde den till sist till en bilsamlare.

Avatar Fallback

Re: Vilken bil använder ni ute i skogen?

Blivande snickare  
#328469 Opel Astra f, korta modellen. Otroligt rymlig liten bil, har svalt allt som jag hittills försökt lasta i den! :grin:
Skåp, bord, stolar eller röjsåg.. Nemas problemas! 🏴‍☠️
20150503_123223.jpg

Avatar Fallback

Re: Vilken bil använder ni ute i skogen?

brassel  
#328470 För stunden en Volvo 945 som snart gått 42000 mil, råka lägga ett bud Kvarndammen...

Användarvisningsbild

Re: Vilken bil använder ni ute i skogen?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328472
Hema skrev:
Camwood skrev:Jag använder en gammal Cheva van! grymt bra att lasta i mm, verktygen mm är torra i kupen. Inget för fattiglappar då den drar mycket soppa. men billig i drift i övrigt. Får in en Ockelbo dubbelbandare med råge och kan stänga bakdörrana.
Cheva van 350.jpg

Finns det modernare versioner av den biltypen att köpa nya nuförtiden? Vet att man i filmer ser nya sådana, men alla verkar vara sjukt spartanskt utrustade.

Det ser nästan ut som om man skulle få in en fyrhjuling där bak. Känns som om att det nu finns ett gap i bilmodellutbudet, ingen annan bil har tagit dess plats. En modern fiesel hade gjort underverk i en sådan bil.


Bild


Bild


Bild


Det verkar som att man kan välja graden av lyxighet helt fritt även nuförtiden.
Tilläggas bör att skönaste jänkaren jag åkt var en lyxutrustad van, mjukt och tyst.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bil använder ni ute i skogen?

BjörkenPer  
#328474 En Suzuki sj410, 45 hästar o 4wd! Tar fullastad (liten 1.5m3) skogsvang med blöt 3-4 meters asp på stickvägar i skogen :D Ut på grusvägen och hem igen bara! lastar allt (bara man har släp). Snål o billiga reservdelar från Tyskland. 31 tums däck och SPOAD så markfrigången är inte att klaga på :mrgreen: Snökedjor på vintern så slipper man byta/köpa dubbdäck :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vilken bil använder ni ute i skogen?

Erre  
#328477 Renault kangoo.
Inte jättebra på något men skaplig på det mesta. :wink:

Var tvungen att kombinera, pendlarbil för jobbet, jaktbil och skogsbil.
I detta lilla skåp har legat både vildsvin, älgkalv och rådjur. :smile:
Hemmabygge för tre sågar.

Avatar Fallback

Re: Vilken bil använder ni ute i skogen?

Hema  
#328479
Peteflamingstar skrev:
Vardon skrev:7 EUR pall det är inte dåligt, jag får bara plats med 2 och då måste jag ändå plocka ur säten...


Det skulle nog också ha rymts en åttonde ståendes bredvid de andra... Vi snackar olastade pallar i alla fall! :grin: Hämtade ett gäng i veckan till framtida vedförrådsgolv. När vi hade stor och otymplig barnvagn förut så var det bara att lyfta in den i bak utan att fälla ihop och greja. Nackdelen är motorn, den är inte särskilt pigg, drar förhållandevis mycket för att bara vara en 1,6:a och är inget att dra släp med. Skulle haft en HDI istället.

Lägger du varannan upp varannan ned (så de ligger i varandras gaffelkanaler), så får du nog plats med det dubbla. :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).