Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Lunningsbanke till traktor

29 inlägg 19861 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lunningsbanke till traktor

rokon  
#327843 Som du redan är inne på så är långa eldragningar inte bra då stor strömstyrka skall fram.
Men du har ju ett mekaniskt kraftuttag där bak, nyttja det http://www.sonnys.se/index.php/skogsbru ... ingsvinsch denna svensktillverkade lunningswinsch håller!

Avatar Fallback

Re: Lunningsbanke till traktor

Skogsmästarn  
#327875 Ok, ska hålla utkik efter beg starkranar, i nuläget får jag nog bygga nåt eget. Får nog leta på en vinsch med handvev till att börja med....
Jag har ännu kommit på hur en ubalk ska kunna fästas längst fram på pallgafflarna?

Har frontlastare, men är nog inte bra att sätta lunningsbalken i den, om stockarna skulle haka fast

Avatar Fallback

Re: Lunningsbanke till traktor

j-eg63  
#327893 Borra bara hål längst ut på gafflarna o motsvarande på balken M12 bult håller . Kan vara bra med hål där går ju sätta en lyftögla om du vill lyfta eller dra något sen

   TS
Avatar Fallback

Re: Lunningsbanke till traktor

Skogsmästarn  
#327967
j-eg63 skrev:Borra bara hål längst ut på gafflarna o motsvarande på balken M12 bult håller . Kan vara bra med hål där går ju sätta en lyftögla om du vill lyfta eller dra något sen


Ok, bra, att borra ca 1dm från spetsarna borde ju inte försvaga gafflarna nämnvärt då jag inte vill förstöra dom. Ska försöka komma på hur jag ska fästa vinschen i övre delen på gaffelstället, får väl duga att den kommer upp i brösthöjd. Jag har en domänsax som borde göra att stockändan glider lättare vid vinschning

Avatar Fallback

Re: Lunningsbanke till traktor

Skogsmästarn  
#328024 Tror det går bra att köpa vanlig kätting att fästa i stockarna?
http://www.biltema.se/sv/Bat/Ankare/Ked ... 000017764/

Avatar Fallback

Re: Lunningsbanke till traktor

Hema  
#328037
Skogsmästarn skrev:Tror det går bra att köpa vanlig kätting att fästa i stockarna?
http://www.biltema.se/sv/Bat/Ankare/Ked ... 000017764/

Visst det går, men det är smidigare med en kätting, som har en ring i ena änden och en"nål" i andra.

Avatar Fallback

Re: Lunningsbanke till traktor

Skogsmästarn  
#328049
Hema skrev:
Skogsmästarn skrev:Tror det går bra att köpa vanlig kätting att fästa i stockarna?
http://www.biltema.se/sv/Bat/Ankare/Ked ... 000017764/

Visst det går, men det är smidigare med en kätting, som har en ring i ena änden och en"nål" i andra.

Aha, så man drar nålen under stocken, sen genom öglan (så det blir en snara) o sist fäster kättingen i balken? Jag har inte provat lunningskedjor :smile:

Avatar Fallback

Re: Lunningsbanke till traktor

Hema  
#328056
Skogsmästarn skrev:
Hema skrev:
Skogsmästarn skrev:Tror det går bra att köpa vanlig kätting att fästa i stockarna?
http://www.biltema.se/sv/Bat/Ankare/Ked ... 000017764/

Visst det går, men det är smidigare med en kätting, som har en ring i ena änden och en"nål" i andra.

Aha, så man drar nålen under stocken, sen genom öglan (så det blir en snara) o sist fäster kättingen i balken? Jag har inte provat lunningskedjor :smile:

Exakt!

Kedjorna till min lunningsvagn är dock lite annorlunda. Nål, kedja och slutligen en "ring", mer utformad som en champinjon.. Man får hissa upp stocken med vinschen, sedan hänga ringen i en av krokarna, föra nålen två varv om stocken och sedan slutligen dra den genom ringen. När man dragit åt kedjan fäster man den i "foten"av den svampformade ringen (hoppas att detta går att förstå). "Foten" är så smal att kedjan inte kan röra på sig. Nackdelen är att om stocken är tjock, så blir kedjan för kort, når inte två varv och då sitter den inte fast lika bra.

Funderar på om jag ska fixa en annan lösning likt en lunningsbalk med utskurna jack för att häkta fast kättingen i och använda vanliga lunningskätting.

Avatar Fallback

Re: Lunningsbanke till traktor

Skogsmästarn  
#328370 Jag är färdig med tvärgående balken på gafflarna, borrat o fäst med M12 bult, återstår bara att göra spår i balken för kätting.

Vore som sagt ett stort plus att kunna dra stockar några meter fram till balken. Vad tror om denna elvinsch som heter X4000 för 1760kr? Alla elvinschar är ju långsamma men jag ska ju inte dra långa sträckor i svår terräng och inte heller mängder med stockar.....

Avatar Fallback

Re: Lunningsbanke till traktor

Hema  
#328371
Skogsmästarn skrev:Jag är färdig med tvärgående balken på gafflarna, borrat o fäst med M12 bult, återstår bara att göra spår i balken för kätting.

Vore som sagt ett stort plus att kunna dra stockar några meter fram till balken. Vad tror om denna elvinsch som heter X4000 för 1760kr? Alla elvinschar är ju långsamma men jag ska ju inte dra långa sträckor i svår terräng och inte heller mängder med stockar.....

Även om hastigheten är viktig, så det viktigaste att den orkar dra de tänkta objekten.. Samt trådlös fjärr.

Avatar Fallback

Re: Lunningsbanke till traktor

Skogsmästarn  
#328391 Ja, sen var det problemet med strömmatning, hittar jag inget bra sätt att dra kablar till bakdelen på traktorn, ca 3meter kabel, så får vinschen sitta fram. Räcker det att dra pluskabel och jorda i chassi?

Avatar Fallback

Re: Lunningsbanke till traktor

Skogsmästarn  
#329119 Hej igen!
tack vare denna tråden har jag byggt klart min lunningsbanke :grin:
Är sugen på att komplettera med denna elvinsch för att dra fram enstaka stockar kortare sträckor i lätt terräng. Den har trådlös fjärr 🧠
https://www.vidaxl.se/p/210231/vinsch-1 ... rrkontroll

Avatar Fallback

Re: Lunningsbanke till traktor

Hema  
#329132 Ut o testa och återkom sedan hur det gått. :)

Avatar Fallback

Re: Lunningsbanke till traktor

Skogsmästarn  
#329167
Hema skrev:Ut o testa och återkom sedan hur det gått. :)

Japp, men måste invänta en torrperiod, ska ut på ett hygge med blöt mark

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).