Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Daggis Avant 420 Prosjekt!

62 inlägg 33314 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Daggis Avant 520 Prosjekt!

Daggi  
#312350 Ok, skal sjekke opp det merket.

Jeg har liten plass til redskap da jeg har innredning på ene siden i varerommet...:(

   TS
Avatar Fallback

Re: Daggis Avant 520 Prosjekt!

Daggi  
#313258 Jaudå..Då gikk de 520 prosjektet skeis...
Fra hjemmesiden så står det at den veier ca 1300 kg, fra selger og annonse så fikk jeg oppitt at den veier 1270 kg. Jeg har satt en grense på maks 1300 kg på maskinen jeg skal ha pga av med redskap og egenvekt på henger så kan ikke jeg gå over 2000 kg siden det er maks vekt på tilhengerfestet på bilen jeg har nå...

Fikk 520 og testet den ut noen timer, så reiste jeg ned til et varefirma som har en stor vekt for å finne ut eksakt kg uten redskap.
Kjørte opp på vekta og da viste den 1640 kg!!!......Begynte å lure på om den viste feil, men etter litt testing og diskusjon så kom vi fram til at den var riktig.

Så da var det å ringe selger og forklare hva jeg hadde funnet ut...ekstra vekten kom pga av hytta som var montert og div tilhørende den. Kanksje noe annet også..
Men det gikk bra med å endre kjøpet så nå sendes 520 i retur...tror ikke selger heller var klar over dette..

Og jeg må begynne helt på nytt igjen med leting etter en ny avant.....eller minitraktor......

   TS
Avatar Fallback

Re: Daggis Avant 420 Prosjekt!

Daggi  
#327397 Ja, da har jeg fått hjem Avant 420 og testet og kjørt den noen timer.
Jeg har også laget til div utstyr til denne, skal legge ut flere bilder enn de jeg legger ut i dag.
Nå så har jeg gruskuff, snøskjær og siloklype(Norcar sin).
På siloklypen så måtte jeg flytte de øverste festene.
Har slått ifra meg å prøve å lage et feste for kranen på bakenden av Avanten, det gidder jeg ikke, skal prøve å dra Vahva Jussi tømmervognen etter Avanten og satser på det blir bra.
Siden jeg har L-hytte på Avanten og ikke kunne feste spakene til kranen på selve Avanten så har jeg laget til et feste for spakene som jeg har tredd inn på 4-kantrøret til tømmervognen, dette ble bra. Bilder kommer.

Har laget til et feste for tau etc bake på Avanten og skal lage til en redskapsholder for 1 motorsag bake der også, men på venstre siden.

Klypa fungere bra, men den klemmer ikke helt igjen, så jeg får problemer når jeg skal frakte en liten stamme eller bare noe smågreiner, da vil ikke klypa klemme isammen og det vil etterhvert dette ut, så her har jeg tenkt lage til noe. Det er enkelt å sveise til noe stål greier her, men da vil jeg få en del mer vekt på klypa og det ønsker jeg ikke, så her må jeg spekulere litt før jeg gjør noe.

Har også festet en krok i klypa for å kunne feste tau i for å dra ting og tang.

Har også laget til en tilhengerkobling som førest inn på 2 av spydene på klypa men kjetting som holder den på plass så en kan flytte en tilhenger/fliskutter, dette fungerte bra, bilder kommer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Daggis Avant 420 Prosjekt!

Daggi  
#327398 Det er gøy med slike prosjekt :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Daggis Avant 420 Prosjekt!

Daggi  
#327935 Litt bilder fra dagens prosjekter.

Begynte med å skoge og rydde langs en vei.
Brukte klypa for å kjøre vekk avfallet og det gikk veldig bra.

Testet så tømmervognen på Avanten, mangler å lage til hyd slanger og det elektriske for driften og vinsjen på kranen.
Her jeg holder til så er det veldig bratt, så Avanten slet litt når det ble bratt, så skal bli spennendes å teste når jeg får koblet til driften på tømmervognen.

På klypa har jeg laget et feste for å flytte tilhengere/fliskutter, bruker bare kejtting for å holde det på plass, + at jeg har sveist en stopper på begge spydene så firkantrørene stopper på når en skal skubbe tilhenger fremover.
Og har også laget til en krok som jeg kan bruke om jeg skal f.eks dra et tre over ende..

   TS
Avatar Fallback

Re: Daggis Avant 420 Prosjekt!

Daggi  
#328149 I dag har jeg kjørt ut singel rundt et hus som har det har vært drenert rundt.
Det var trangt og bratt, men det gikk veldig bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Daggis Avant 420 Prosjekt!

Daggi  
#328150 Har også tømt/byttet ut oljen på tømmervognen med samme som er på Avanten + laget til slanger imellom Avant og Vahva så til helgen skal jeg testet dette.

   TS
Avatar Fallback

Re: Daggis Avant 420 Prosjekt!

Daggi  
#328384 I dag har jeg endelig koblet Vahva Jussi tømmervognen min til Avanten.
Kjørte kranen med hydraulikken fra Avanten og det gikk veldig bra.

Fikk ikke kjørt og testet med tømmer og kvist, det blir etter helgen håper jeg på.

Sjefen min var til stede og da blir det lite tid til annet enn å passe på han,
30 min arbeid tar 2-3 timer for å bli ferdig.

Bildene av slanger og ledninger ser veldig rotete ut, rakk ikke legge de til skikkelig og fikse det til, hydraulikk slangene må leggest mye bedre til sser jeg for å unngå skade.

Jeg har laget det til slik at strøm til vinsjen på kranen og til driften på tømmervognen tar jeg fra tilhenger kontakten på Avanten og så har jeg bare laget løse fester slik at jeg drar kabelen frem i hytten når jeg skal kjøre med tømmervognen. Denne ledningen er hengt opp på spakene på bildene.

   TS
Avatar Fallback

Re: Daggis Avant 420 Prosjekt!

Blivande snickare  
#328471 Häftigt! Kul art du får det att fungera som du tänkt dig.
Otroliga vyer ni har där i Norge! :surp: :grin:

Avatar Fallback

Re: Daggis Avant 420 Prosjekt!

Daggi  
#328500 JA, fornøyd hittil, blir spennendes å kjøre avanten og tømmervognen i området hvor jeg holder til i uken som kommer :)

Utsikten er det ikke noe å si på, kjempevær her nå! :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Daggis Avant 420 Prosjekt!

Daggi  
#328681 Da fikk jeg testet tømmervognen på Avanten med hydralikken drevet fra Avanten.

Kjørte med litt last og det gikk bra, er klar over at avanten ikke er en terrengmaskin, men fungerte veldig bra der jeg testet den nå, blir spennendes å prøve den i litt mer forskjellig terreng og når det blir våtere i terrenget.

Når jeg kjørte driften på vognen, så mistet jeg en god del av driften på hjulene på Avanten og at avanten dauet ut, så måtte passe på pådraget på avanten slik at avanten ikke stoppet.. Så det må jeg sjekket opp litt hva som skjer der..

Holder også på med en garasje, skal bygge ringmuren selv, og da brukte jeg Avanten til forskjellig ting og tang.

   TS
Avatar Fallback

Re: Daggis Avant 420 Prosjekt!

Daggi  
#331963 Så va de å skyfle ut og jevne ut 6 m3 med pukk for å forberede til støyping, de va gjordt på vel 30 min, de gikk fort så lenge en slapp å bruke handemakt. Dette hadde ikke gått med atv ihvertfal.. ;D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Daggis Avant 420 Prosjekt!

totte  
#332082 Härlig tråd Daggi! Mycket intressant att se hur mycket det går att göra med en liten lastmaskin och synnerligen trevligt med alla fina bilder både på maskin och det vackra landskapet. :-BD ^:)^

Avatar Fallback

Re: Daggis Avant 420 Prosjekt!

Daggi  
#332099 Hei, takk! Flere bilder kommer i løpet av året :D

   TS
Avatar Fallback

Re: Daggis Avant 420 Prosjekt!

Daggi  
#336206 I dag monterte jeg opp en kalesje jeg fikk laget hos en bedrift i nærområdet. Har til nå bare brukt en avkappet del av en presenning for å dekke til den åpne siden av førerhytten på Avanten.

Tror ikke Avanten har noe problem med å stå ute i regn og snø, men jeg er så jævla plaga med katter som går inn på alle åpne steder den kan komme til og pisser over alt.....Så da ble det en kalesje i staden for.

Begynner å bli ganske lei katter og kattepiss nå....

Den har glidelås på hver side så den rulles opp når Avanten er i bruk, og det er gjennomsiktig kalesje så om det er skitver eller snø så kan en bruke kalesjen for å unngå å bli våt og kald.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).