Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Timmervagn

6 inlägg 7197 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Timmervagn

Skogen i boden  
#328335 Står i begrepp att skaffa mig en timmervagn att använga främst till 1a gallring och lite vedhuggning . Frågan är vad ska man köpa ? Märke ,med eller utan kran , med elwinch eller inte . Någon som vet om tex myran är ställbara i längd eller om det bara är flyttbara bankar ?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Timmervagn

cruisern  
#328347 Jag har själv en Kranman T1100 med kran VK1100 och fjärrstyrd elvinsch. Till vagnen har jag byggt ett insatsflak som är mer eller mindre demonterbart. Jag kan köra allt från kubbat till hela stockar. Hastigheten på vinschningen är långsam och kan inte alls jämföras med de större vagnarna med hydraulisk kran. Valet beror mycket på behovet. För mitt behov är detta en bra allround vagn. På bild 2 är det en ekstock med diam 42-45 cm och 230 cm lång och jag hade inga större problem att få upp den på vagnen..

Björk.jpg
1
Ek.jpg

Avatar Fallback

Re: Timmervagn

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328352 Vad har du o dra den med?

Avatar Fallback

Re: Timmervagn

Skogen i boden  
#328355 Har én polaris sportsman 500 att dra med . Tänker använda den på små poster där jag inte vill släppa in stora maskiner förrän det blir slutavverkning

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmervagn

Skogen i boden  
#328357 Hur långa stockar rymms på kranman kärran

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmervagn

Qkeeper  
#328398 Hur många kubik om året pratar vi? Vilken prisklass?

En wirekran är dock alltid trevligt att ha på vagnen. Körde från början en Lejab Ekonomi vagn och handlastade, sedan en Kranman T1500 med wirekran och Warn vinsch där jag handlastade allt jag orkade p g a att elvinsch går tråkigt sakta men är guld värt som hjälp trots det om man behöver ta reda på lite vindfällen eller så.

Du nämner myran som ju är en billig vagn men jämför gärna med Lejabs billigaste vagn, bra kvalité, svenskbyggd till bra pris. Annars dyker du ju upp nån enstaka märkes vagn begagnat på blocket ibland sett några ute nu sista veckorna. Sålde min T1500 och förutom lite skav i färgen så var den så gott som nyskick efter 5års vedkörning av mellan 50-80m3 om året.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).