Trädfällning (arborist)

Tips på bra rep för vinschning?

72 inlägg 43534 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tips på bra rep för vinschning?

Peteflamingstar  
#328221 Istället för att starta en ny tråd på ungefär samma ämne så kapar jag den här... :wink:

Ska köpa väldigt basic vinschningsutrustning för enklare jobb, har möjlighet att låna en ardenner hur mycket jag vill men vill köpa nåt mindre/enklare kit.

Funderar på en sådan här 1130-kilos dragkraft med 7,6 meters band och krok:
Bild


Sedan köpa en 35 meters ankarlina:
http://www.biltema.se/sv/Bat/Rep/Ankare/Ankarlina-2000035779/

I trädet fästs en fällsax med min kviststång, i saxen sätts ankarlinan som sedan fästs i vinschens band. Kommer naturligtvis använda brytrulle där så behövs. Själva vinschen tänkte jag smida till med ett fäste så man kan fästa den i ett träd eller i bilens drag/bogserögla. Vad tror ni om min budgetlösning, är det som att svära i arboristkyrkan!?? :grin:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Tips på bra rep för vinschning?

anersimyra  
#328229 Du ska undvika förankringslina då de töjs alltför mycket. Köp hellre skotlina av något slag, du får sannolikt nöja dig med 8mm för att få på 35 meter på den vinschen.. :?:

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra rep för vinschning?

anersimyra  
#328232 :shock: 35 meter 12 mm lina går aldrig att få på vinschen, jag vill minnas att redan bandet fyller trumman. Varför inte behålla bandet och använda förlängningsrep. :smile:

Avatar Fallback

Re: Tips på bra rep för vinschning?

Hema  
#328237
anersimyra skrev::shock: 35 meter 12 mm lina går aldrig att få på vinschen, jag vill minnas att redan bandet fyller trumman. Varför inte behålla bandet och använda förlängningsrep. :smile:

Det var precis så jag förstod det.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra rep för vinschning?

Peteflamingstar  
#328255 Ja tanken är ju att de 7,6 meter band som sitter på vinschen (och skall klara 1500 kg) får utgöra draglängd och repet justeras med ögla därefter. Töjs ankarlinan så mycket då? Har hört flera som använder just sådan. Vad kostar säg 30-40 meter skotlina av duglig kvalité!?

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra rep för vinschning?

anersimyra  
#328257
Peteflamingstar skrev:Ja tanken är ju att de 7,6 meter band som sitter på vinschen (och skall klara 1500 kg) får utgöra draglängd och repet justeras med ögla därefter. Töjs ankarlinan så mycket då? Har hört flera som använder just sådan. Vad kostar säg 30-40 meter skotlina av duglig kvalité!?
Linor avsedda för ankring och förtöjning är som sagt direkt olämpliga för vinschning. Den blyade linan från " Feltema " är dock av skotlinetyp med begränsad töjbarhet, dock inget jag själv skulle valt. Skotlinor finns ofta till riktigt bra pris hos de större båttillbehörsbutikerna, de har ofta utförsäljning av linor i färdiga längder. Jag köper själv de billigaste skotlinorna i 10-12 mm. Billig " nylonlina " i 24 mm fungerar också då en handvinsch sällan orkar sträcka linan innan lasten rör sig.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra rep för vinschning?

anersimyra  
#328258
anersimyra skrev:
Peteflamingstar skrev:Ja tanken är ju att de 7,6 meter band som sitter på vinschen (och skall klara 1500 kg) får utgöra draglängd och repet justeras med ögla därefter. Töjs ankarlinan så mycket då? Har hört flera som använder just sådan. Vad kostar säg 30-40 meter skotlina av duglig kvalité!?
Klena Linor i 10-12 mm avsedda för ankring och förtöjning är som sagt direkt olämpliga för vinschning. Den blyade linan från " Feltema " är dock av skotlinetyp med begränsad töjbarhet, dock inget jag själv skulle valt. Skotlinor finns ofta till riktigt bra pris hos de större båttillbehörsbutikerna, de har ofta utförsäljning av linor i färdiga längder. Jag köper själv de billigaste skotlinorna i 10-12 mm. Billig slagen " nylonlina " i 24 mm fungerar också då en handvinsch sällan orkar sträcka linan innan lasten rör sig, polyestersilke från 16 mm går också bra
. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra rep för vinschning?

Peteflamingstar  
#328271 Ok tack för tips! Hur gör du med fästpunkter i ändarna av linorna? Kör du med kaus eller knopar? Har som sagt i princip fri tillgång till en ardenner men vill köpa lite enkla prylar för att träna med o ta ner mindre besvärliga och små träd med... Stalp eller skylift har också sina begränsningar!

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra rep för vinschning?

anersimyra  
#328273
Peteflamingstar skrev:Ok tack för tips! Hur gör du med fästpunkter i ändarna av linorna? Kör du med kaus eller knopar? Har som sagt i princip fri tillgång till en ardenner men vill köpa lite enkla prylar för att träna med o ta ner mindre besvärliga och små träd med... Stalp eller skylift har också sina begränsningar!

Jag knopar alltid med pålstek eller den enkla timmersteken i lasten, i kroken brukar det bli ett dubbelt halvslag.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Tips på bra rep för vinschning?

Uffe321  
#328275 Jag som bara är fritidsfällare har köpt ett par stycken Timmerband från Swedol, 10 meter långa och fina öglor i bägge ändarna, kostar ca 150:-/st, tycker de är trevliga att använda. Samt har ett trädfäste (kommer inte ihåg var jag köpt det, gissar på postorderannons ur tidningen Land för 25 år sedan) som det sitter en vanlig båttrailervinsch på med band,hittade tillslut en dålig bild.
IMG_2567.JPG

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra rep för vinschning?

Peteflamingstar  
#328340 Köpte ett gediget block på Arosmarknaden idag, tänkte ha att bryta med. Hundra spänn! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra rep för vinschning?

anersimyra  
#328343
Peteflamingstar skrev:Köpte ett gediget block på Arosmarknaden idag, tänkte ha att bryta med. Hundra spänn! :grin:

Vill ha faktorn är stor på det blocket, synd att du inte kom över två st.. :???:

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra rep för vinschning?

Peteflamingstar  
#328344 Skulle jag ramla över ett till så ska jag tänka på dig! :wink: Liten fundering, det är märkt med 0,5 ton men det lär väl vara vid vertikala lyft, att använda som brytblock till vinschning ska väl inte vara någon risk? Känns väldans gediget jämfört med kinaprylar...

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra rep för vinschning?

anersimyra  
#328346
Peteflamingstar skrev:Skulle jag ramla över ett till så ska jag tänka på dig! :wink: Liten fundering, det är märkt med 0,5 ton men det lär väl vara vid vertikala lyft, att använda som brytblock till vinschning ska väl inte vara någon risk? Känns väldans gediget jämfört med kinaprylar...

Jag belastar " swedols " 0,5 tons block med flera ton, de är dock öppningsbara och säkerligen inte lika gedigna som ditt block. Brottgränsen överstiger vida arbetsbelastningen.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra rep för vinschning?

Peteflamingstar  
#329358 Följer upp mig själv här! Köpte en 35-meter/10 mm försträckt skotlina på Biltema för 549:- Den ska enligt deras utsago ha väldigt låg töjning och brottgränsen är 1600 kg. Imorrn ska jag iväg med ardenner och fällsaxen och träna lite... :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).