Skotare

UFO Skotarvagn

28 inlägg 18362 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

UFO Skotarvagn

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208354 Är det någon här som har erfarenheter eller vet något om Sveaskogs försök, kör dom fortfarande eller har det floppat??

http://www.skogsaktuellt.se/?p=40050&pt=108&m=1422



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: UFO Skotarvagn

Blivande snickare  
#212601 Hur e en sån vagn att backa med? :???:

Avatar Fallback

Re: UFO Skotarvagn

jmatsson  
#212625 Trucking nummer 1 2012 finns vagnen med. Ska tydligen funka bra.

Avatar Fallback

Re: UFO Skotarvagn

Marcus_J  
#213049 Jag har en sådan vagn fast med hydrauliskt skjutbar dragstång. Det är 10 år sedan jag använde den och då var det draget som inte höll samt att vi hade för kort kran. Det är inte vilken förare som helst som kan köra med vagn :wink: , det krävs bättre planering och inte för dålig terräng. Funkade dock ganska bra när det var blöt mark.

Användarvisningsbild

Re: UFO Skotarvagn

rocky  
#213352 Får inte bli för mycket backvägar och brant terräng. Även stora hinder kan lätt tippa kärran för det är små boggislag och små hjul. Vart fall på den vi hade. Krävs långkran (minst 8-8,5M). Inte för små poster.

Avatar Fallback

Re: UFO Skotarvagn

Marcus_J  
#213674 Vid kuperad mark var problemet med våran vagn att virket glided av vagnen, antingen framåt eller bakåt. På något vis lutade vagnen mer än vad skotaren gjorde, speciellt när man körde nerför en brant och det började gå uppför lite för tidigt. Har sett att några monterat grind på vagnen men i de fallen bakåt :?: Jag skulle nog sätta en halv grind framåt i stället

Användarvisningsbild

Re: UFO Skotarvagn

Fredrik Reuter  
#327651 En video från Sveaskog:


Avatar Fallback

Re: UFO Skotarvagn

viktorsson  
#328211 kosta laget har skrotat vagnen, ramen på skotarn höll inte lika så kranen pallade inte alla lyft på fullarm

Användarvisningsbild

Re: UFO Skotarvagn

Erre  
#328219
viktorsson skrev:kosta laget har skrotat vagnen, ramen på skotarn höll inte lika så kranen pallade inte alla lyft på fullarm


Det har jag med tänk på. Som på vimek maskinerna, att kranen kan inte bli långlivad.

Avatar Fallback

Re: UFO Skotarvagn

Blivande snickare  
#328222
Erre skrev:
viktorsson skrev:kosta laget har skrotat vagnen, ramen på skotarn höll inte lika så kranen pallade inte alla lyft på fullarm


Det har jag med tänk på. Som på vimek maskinerna, att kranen kan inte bli långlivad.

Det var åxå vår första tanke när vi tittade på lite vimek filmer, min far å jag.
Min spontana kanske tokiga idé (brukar få sådana lite nu som då :mrgreen: ) var att lasta bakre vagnens lastutrymme på det främre och sedan skjuta över det bakåt typ vaihtolava system (kasett på svenska? :???: )
Det ända som egentligen behövs är en cylinder som drar den bakre vagnen fast i ramen på den främre så att lastutrymmet kan glida över, precis som en grusbilskasett (som förövrigt dras över med en kjed va? :geek: )
Sedan låses lastutrymmet fast i ramen (hydrauliskt) och man kan fortsätta att lasta själva skotaren. Skotarens egna lastutrymme behöver ju då vara lite bredare än vagnens för att dennea ska kunna löpa fritt emellan.
På så vis kan du fortfarande ha en främre grind på den bakre vagnen, kanske till och med en bakre ifall man inte kör allt för långt timmer....

Vet inte hur länge det skulle hålla i den verkliga skogen men det får nån annan (ingenjör) fundera ut :grin:

Avatar Fallback

Re: UFO Skotarvagn

Hema  
#328248 Tycker jag låter som en riktigt bra idé! Så varje gång du får en idé skriv ned den, man vet aldrig när man kan ha nytta av dem. :-BD

Avatar Fallback

Re: UFO Skotarvagn

Blivande snickare  
#328262 Tackar, får medge att det här var en av de bättre.. de allra flesta är inte ens värda att skriva ner :D
Men kanske jag ska börja! :grin:

Avatar Fallback

Re: UFO Skotarvagn

Robertberg  
#328341 Hittade denna annonsen på blocket:
Extravagn till skotare eller traktor http://www.blocket.se/vi/60196886.htm

Klarar tyvärr inte att spara bilderna och bifoga de här.

Användarvisningsbild

Re: UFO Skotarvagn

Fredrik Reuter  
#328379 Aj! Nu var annonsen borta...

Avatar Fallback

Re: UFO Skotarvagn

rikard_e  
#328537 Vet att grannen hade skotarvagn bakom sin skotare, men det är säkert 10 års sen.
Nu ser man det aldrig

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).