Skotare

Bernardi B248 "Brutale"

7 inlägg 5125 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bernardi B248 "Brutale"

Fredrik Reuter  
#328259 Bernardi B248 "Brutale" är en relativt ny skotare från Italienska tillverkaren Bernardi.
De har byggt denna skotare med en IT4 motor från Iveco, en rak sexa på 6,7l som ger 247hk och 1120NM.
B248 har en bruttovikt på 16.400kg och är konventionell med åtta hjul och fyra boggies, boggilyft fram vad det verkar på bilderna. NAF diffar och en transmissionsdragkraft på 175kN.

Kranen är på 9m och verkar egentillverkad av Bernardi (IB 80). Extrautrustning är tiltbart krantorn. Detta för att kunna skota effektivt i brant terräng (borde vara standard på alla enligt mig).

Men det kanske mest anmärkningsvärda är att om den inte är ensam är en av väldigt få skotare som kan köras i 40km/h!

Eftersom Bernardi B248 "Brutale" är relativt ny och från en tillverkare i Italien så kanske det inte rullar någon än i Norden. Men om det gör det och/eller om du vet något mer om B248 så skriv gärna i denna tråd.

http://www.bernardimacchine.it/catalogh ... a-product/



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Bernardi B248 "Brutale"

Fredrik Reuter  
#328260 Missade en bild i ursprungsinlägget.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bernardi B248 "Brutale"

Blivande snickare  
#328265 Ser ut som att dom copy-pejstat komatsus färger :P

Avatar Fallback

Re: Bernardi B248 "Brutale"

Hema  
#328365 Hastigheten borde väl bero på vilka hjul man väljer att montera? (Eller har jag missat att det endast är bredder som tas upp i ritningen?)

Användarvisningsbild

Re: Bernardi B248 "Brutale"

Fredrik Reuter  
#328377 Hej. Nej jag tror inte det är avhängigt av hjulen. Alla alternativen ovan är 22.5:or, bara olika bredd.

Lite häftigt att den är typad för 40. Kan det månne finnas ett användningsområde som öppnar upp för denna maskin? Jag vet inte, men de ställen som har lång skotning på väg där timmerbil inte kan köra borde det kanske funka. Men kanske inte med band på...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bernardi B248 "Brutale"

rocky  
#328615

Avatar Fallback

Re: Bernardi B248 "Brutale"

bgl  
#328620 Under förutsättning att bilden är skalenlig ger en enkel mätning att frigångshöjden bara är någon centimeter över 50! Ger minnesvibbar från Bruunett 578 som hasade sig fram snarare än rullade.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).