Ny Teknik och Elektronik

Tesla släpper ett batteri för hemmet

12 inlägg 17242 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tesla släpper ett batteri för hemmet

Fredrik Reuter  
#327151 Den 30 April 2015 kommer Amerikanska företaget Tesla (som gör bilen Tesla) att släppa ett nytt batteri för hemmabruk.

Det finns inte mycket information innan släppet och det gäller nya användningsområde vad det verkar så vi får spåna fritt tills den 30 April. Enligt rykten så kommer de släppa ett batteri för hemmet och ett "mycket stort nyttobatteri".

Hmm, kan detta laddas när nättaxan är som billigast och nyttjas när den är som dyrast tro? Eller vad tror ni?

http://www.digitaltrends.com/home/tesla ... tery-news/



   TS
Användarvisningsbild

Re: Tesla släpper ett batteri för hemmet

rokon  
#327155 Vad jag hört så lär visst elnätet i USA behöva batteribackup för det är under all kritik.

Avatar Fallback

Re: Tesla släpper ett batteri för hemmet

Flax12  
#327157 Är alltid intressant med utvecklingen av möjligheter att kunna lagra ström. Mobila lösningar där tillgång till "fasta" nätet saknas, får möjlighet att öka sin kapacitet såklart. Men vad kan dom kosta månntro? :shock:

Användarvisningsbild

Re: Tesla släpper ett batteri för hemmet

Fredrik Reuter  
#328242 Nu har lanseringen varit och produkten kallas Powerwall. 10kW batterilåda att hänga upp på väggen hemma. Cirka 30.000sek lär det kosta och tanken är att den kopplas på det ordinarie nätet och kan laddas när priserna är låga och/eller laddas med egen eltillverkning ex sol eller vind.

Powerwall kommer troligtvis komma i större varianter med start på 100kW.

Vad tror ni om detta?

http://www.digitaltrends.com/home/tesla ... batteries/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tesla släpper ett batteri för hemmet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328246 Inte helt ointressant. Finge de ner priset, kan man ju sätta upp lite solceller och klippa ledningarna till elbolaget.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Tesla släpper ett batteri för hemmet

Hema  
#328254 Ganska naturligt att de nu ger ut en sådan här produkt, då de nog måste se till att hålla sin batterifabrik igång. Sedan är funderingen hur lång livslängd batterierna har, samt så stod det något i länken om att det i framtiden kanske skulle bli möjligt att leasa batterierna,men då måste det bli billigare än att vara "on-grid". Men intressant är det.

Avatar Fallback

Re: Tesla släpper ett batteri för hemmet

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328336 http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 904680.ece
Testkunderna har betalat engångssumma på omkring 13 000 kronor och sedan en månadshyra på 130 kronor – en modell som Tesla väntas hålla fast vid.


Tror att det ska vara dollar och inte kronor. Då blir det 110 000:- Vad händer om 5 år när man måste byta batteripack för det har gått sönder? Är det bara att betala 110 000:- och se glad ut? tror inte att detta blir någon säljframgång i Norrland. Förbrukar man batteripacken under ett dygn så måste den hinna laddas upp också. Iden är god men om kanske 20 år så finns det något som fungerar även i norra Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Tesla släpper ett batteri för hemmet

Fredrik Reuter  
#328338 Hej,
Något måste blivit fel i deras artikel.
På Teslas sajt finns priser mm med och man kan förbeställa Powerwall där, $3.500 för 10kW Powerwall.
Den har 10 års garanti också, det tror jag kan vara ganska bra för oftast har ju något nytt kommit om tio år och man kanske är beredd att kasta ut den ändå då.

http://www.teslamotors.com/powerwall

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tesla släpper ett batteri för hemmet

Fredrik Reuter  
#329950 Här är en video från presentationen av PowerWall.


   TS
Avatar Fallback

Re: Tesla släpper ett batteri för hemmet

åberg  
#330194 Elon Musk är inte rädd för att tänka stort och långsiktigt. Känns som det behövs såna för att röra om lite i grytan. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Tesla släpper ett batteri för hemmet

JörgenO  
#563471 Jag kom ihåg den här gamla tråden.
Kapaciteten har ökat till 14kWh.
Men priset... är det dyrt? Tillkommer ju en hel del extrakostnader också. Och jag som inte ens tagit steget över till solpanerler än, känns som en brant finansiell uppförsbacke.
Skulle vara kul om man kunde ta dem på flaket till off-grid boende också. Undrar om det går?

Avatar Fallback

Re: Tesla släpper ett batteri för hemmet

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#638601 Går det att köpa dessa i Sverige? Eller någon som provat att importera?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).