Ny Teknik och Elektronik

Flera små robotmaskiner vs stora tunga manuella maskiner

2 inlägg 2665 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Flera små robotmaskiner vs stora tunga manuella maskiner

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328249 En lantbrukare i Australien ledsnade på alla stora dyra maskiner och byggde sig en robotsvärm http://www.atl.nu/teknik/stora-f-rdelar-med-sm-maskiner

Kan robotsvärmar även funka i skogsbruket?
/Niklas



   TS
Avatar Fallback

Re: Flera små robotmaskiner vs stora tunga manuella maskiner

Hema  
#328256 Jag tror det kommer bli framtiden, särskilt skotningen. Flera små "arbetsmyror" Vet inte om det blir mer lönsamt att ha några "myror" som lastar/lastar av och ha några som bara transporterar eller om alla "myror ska klara samtliga uppgifter. Även planteringen kommer säkert förändras.

Jag ser även framför mig maskiner som med sitt aggregat går fram till utvalt träd, skickar upp aggregatet, kvistar och när den når toppen eller när stammen understiger en viss diameter kapas toppen av, sedan utifrån sitt minne kapar den varje del av trädet påvägen ned. För varje stock den kapar firas detta ned till väntande maskin. Ja det var lite av en framtidsvision. Detta sätt skulle öppna upp för kontinuitetsprincipen.

Gissar att efter flera år av mindre förändringar i skogsbruket kommer det snart mer eller mindre explodera med nytt tänk och nya lösningar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).