Bioenergi

BIODIESEL UR TRÄVIRKE

110 inlägg 49284 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32817 sedan vill jag gärna veta vilka som frivillig upplåter sina fina marker / åkrar i landet , till denna bioprodukt ,,, för jag misstänker att det kan gå åt 100 tusentals hektar , till bägge kategorierna :lol: ... som sagt en ren fantasi fossilt bränsle kommer att köras hela "forumgenerationen" och mer därtill fast med mycket fina dieselmotorer , är min gissning 8)

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32821
"spindeln" skrev:
nu räknar du nog lite enkelt , ur våran MILJÖTOKIGA sammhälls /transport /entrepenad/ företagsfientliga politik i det här landet :wink: , .. vad krävs för volymer av massaved , för att utvinna en enda liter etanol/ biodiesel , ...och sedan hur kvaliteten måste vara ? det lär väl vara som vanligt "just in time" typ FFG , bara där ser jag en kostnadsökning för bilarna idag hinner icke 8) det är garanti på att åkarna måste ha mera bilar , för att t.e.x kunna tillfredställa dagens industrier , finns ett åkeri hemma som hade 8 gruppbilar - idag är dom 14 :wink:

likadand med vetet , (om det nu blir "så feta" ax i år) det är ju allmänn foderbrist i många håll ...
och samma där , hur många ton vete , går åt för att producera en liter av dess "avkomma" .. och hur mycket har det körts av alla sk. spannmålsbilar och tröskor + all övrig hantering ? ... en helt ohållbar ekvation enligt mig !
drivmedel är bara att glömma med dagens teknik i transport och logistikväg men flisning av grot , till värmeproduktion o.s.v det tycker jag funkar bra om man har rätt folk på det och , och inga konstiga "kontorschefer " som alltid vet bäst av det dom läst i en GAMMAL högskola .. :wink: , det finns nog ingenting i detta land som kommer att öka så mycket som transporter av olika material , och det är alla kategorier :!:


Nu hänger jag inte med i svängarna. Hur många bilar ett visst åkeri har, har väl inget med saken att göra.

Dina kommentarer om vetet begriiper jag inte ett dugg av. Talar du om ökad produktion? Det är väl också en helt annan fråga som inte har ett skvatt att göra med vart råvaran tar vägen.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32822 nu tror jag att det definivt spårat ur här , vad jag menar är att vilken areal av sveriges , spannmålsdugliga / ton produktion / HA . kan man utvinna en liter etanol / biodiesel , och ha en mindre förbrukning av nuvarande MK 1 /MK 2 diesel ...med all hantering som krävs ... jag tror inte att jag orkar förklara längre hur det fungerar i verkligheten ..
+ att den miljöanpassade och naturvänlige bör nog redan , börja odla sitt eget VETE , för allt annat kommer att gå till dennes fantasidrivmedel , och orsaka ännu större SVÄLT än vad det någnsin varit 😈 , men ge gärna ett bidrag isstället för att slösa el på din konservativa syn på vete / skogsenergi :lol:

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32830
"spindeln" skrev:likadand med vetet , (om det nu blir "så feta" ax i år) det är ju allmänn foderbrist i många håll ...
och samma där , hur många ton vete , går åt för att producera en liter av dess "avkomma" .. och hur mycket har det körts av alla sk. spannmålsbilar och tröskor + all övrig hantering ? ... en helt ohållbar ekvation enligt mig !


Dags att läsa på? På länken jag gav dig tidigare finns det enkel, lättförståelig information om energiåtgång och åtgång av vete.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32831
"spindeln" skrev:nu tror jag att det definivt spårat ur här , vad jag menar är att vilken areal av sveriges , spannmålsdugliga / ton produktion / HA . kan man utvinna en liter etanol / biodiesel , och ha en mindre förbrukning av nuvarande MK 1 /MK 2 diesel ...med all hantering som krävs ... jag tror inte att jag orkar förklara längre hur det fungerar i verkligheten ..

Tur är väl det, för du verkar inte veta särskilt mycket om det.

+ att den miljöanpassade och naturvänlige bör nog redan , börja odla sitt eget VETE , för allt annat kommer att gå till dennes fantasidrivmedel , och orsaka ännu större SVÄLT än vad det någnsin varit 😈 , men ge gärna ett bidrag isstället för att slösa el på din konservativa syn på vete / skogsenergi :lol:


Ja, eller så kan man ta reda på vad den verkliga effekten blir.

Avatar Fallback
Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32838 Man behöver inte upplåta någon mark till något, den som betalar bäst får vetet. Å sen om det är som foder mat eller bränsle är ju mindre viktigt för den som odlar.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32979
Mangan skrev:
"spindeln" skrev:nu tror jag att det definivt spårat ur här , vad jag menar är att vilken areal av sveriges , spannmålsdugliga / ton produktion / HA . kan man utvinna en liter etanol / biodiesel , och ha en mindre förbrukning av nuvarande MK 1 /MK 2 diesel ...med all hantering som krävs ... jag tror inte att jag orkar förklara längre hur det fungerar i verkligheten ..

Tur är väl det, för du verkar inte veta särskilt mycket om det.

+ att den miljöanpassade och naturvänlige bör nog redan , börja odla sitt eget VETE , för allt annat kommer att gå till dennes fantasidrivmedel , och orsaka ännu större SVÄLT än vad det någnsin varit 😈 , men ge gärna ett bidrag isstället för att slösa el på din konservativa syn på vete / skogsenergi :lol:


Ja, eller så kan man ta reda på vad den verkliga effekten blir.


mangan, jag har läst , men det är en väldans skillnad att läsa statistik och snacka / omsätta saker till verklighet , d.v.s att om 1 -år är dina teorier döda :-) med din dryga attityd , och personliga karisma så kan jag inte annat än placera dig som en uttråkad människa som hela tiden söker utmaningar i din tråkiga vardag av yrkesfolket som läser / skriver på detta forum , därför uppmanar jag dig att läsa på en gång till och denna gång betänka HUR LÅNG TID /ÅR det kommer att ta innan ditt vetebränslefantasifoster nått så långt att ALLA kör på det ??? , det är ju nästan ett skämt :wink: innan dess så har de främsta motortillverkarna hunnit längre i allt vad det gäller bränslen ..
och jag kan garantera att närmsta 50 åren är det FOSSILA drivmedel som kommer att dominera , tänk bara vilka enorma ekonomiska krafter som ligger bakom , och det förvånar mig inte ett piss om även du har oljespekulationer i portföljen :lol: :lol:

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32981 Ja det får du väl tycka, men jag begriper inte varför du känner du tvingad att attackera mig? Du måste ha ett otroligt mindervärdeskomplex.

Lev du vidare i din inskränkta verklighet, jag bryr mig inte. De som vill kan ta del av fakta genom de länkar som gav tidigare.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32982
Mangan skrev:Ja det får du väl tycka, men jag begriper inte varför du känner du tvingad att attackera mig? Du måste ha ett otroligt mindervärdeskomplex.

Lev du vidare i din inskränkta verklighet, jag bryr mig inte. De som vill kan ta del av fakta genom de länkar som gav tidigare.


nopp! inga mindrevärdeskomplex .. jag är bara en vanlig "gräsrot" , som oxå läser vetenskapens värld , dagens idustri, och ALLA vetenskapskanaler på TV + alla branschtidningar , och dessutom är en rätt styv fordonsmekaniker..och sist men inte minst en helt vanlig "odräglig" skördarpilot :lol: ... och ska man gå efter det så är det nog rätt inskränkt och minst sagt verklighetstroget :wink: sedan måste jag ju få flika in att som läget ser ut så kommer oljepriset att sjunka , om än inte kraftigt ...så blir det en sänkning
mot hösten ..men det kanske de flesta entrepenörer vet redan :lol:

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32987 Då borde du veta bättre än att kasta skit på folk du inte känner.

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#33009 Vete kräver åkermark.
Har man åkermark förstår jag inte vitsen med att omvandla vete till biodiesel.
Är det inte enklare omvandla raps till biodiesel..?

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33014 Av vete gör man inte biodiesel, utan sprit/etanol. Av raps kan man göra biodiesel däremot.

Man kan i och för sig göra något som liknar diesel av etanol och tändförbättrare, men det kräver en ny motor (men ger samma effektivitet som en 'vanlig' dieselmotor).

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#33016 Jo, jag vet...
Blev eggad av rubriken......

Avatar Fallback
Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33021 Syntetdiesel kan man däremot göra av vete, kräver heller ingen annan motor.. Men då är det nog bättre att odla och göra av gräs skulle jag tro..

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33023 Berätta mer Forsgren, med vilken process?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).