Ny Teknik och Elektronik

Drönare Planterar Träd

17 inlägg 12796 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Drönare Planterar Träd

Fredrik Reuter  
#327811 Nu är det dags för drönarna att inta skogen på riktigt, som trädplantörer!

Planteringsdrönaren ska klara att plantera 36.000 träd per dag till en bråkdel av dagens kostnad. En specialdesignad frökapsel i gel som innehåller gödsel släpps från drönaren och eftersom drönaren kan flyga autonomt i ex rutmönster så kan planteringen ske effektivt.

Jag gissar att tanken är att kapseln ska fungera lite som en paintball och "halvfastna" på marken. Eftersom frökapseln innehåller gödsel får plantan en bra start.

Företaget bakom heter http://www.biocarbonengineering.com/ och grundaren bakom drönarföretaget har ett förflutet inom Nasa.

Primärt är företagsidén att plantera träd med drönare där skog idag skövlas och målet är att företaget ska plantera 1 Miljard träd om året.





   TS
Avatar Fallback

Re: Drönare Planterar Träd

550  
#327822 Det här verkar så mycket mer realistiskt än att röja med drönare :D Ser ut som en bra idé! Nackdelen är väl att man inte kan sätta plantor utan bara frön?

Användarvisningsbild

Re: Drönare Planterar Träd

Fredrik Reuter  
#327848 Vadå? Röjningsdrönar-idén var väl fin... :sad: :wink:

Ja, det blir ju inte samma start med frösådd som med planta, men jag tror det kan blir svårt med plantor.
Tanken är ju ganska smart och enkel. Sätt ett paintballgevär på drönaren och fyll med frökulor istället, flightcontrollern avlossar sedan kulor med jämna mellanrum.

Borde bli liknande princip som uppfinnaren i norrland som använde plantrör och planterade gödselpuckar med frö i (om nu de används, jag vet inte).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Drönare Planterar Träd

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327851 Plantor borde nog också kunna funka, fast då får ju nog flygmaskinen bli större först + lite mer metodutveckling.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Drönare Planterar Träd

Fredrik Reuter  
#327876 Hej,
Ja, i en framtid borde det kanske gå.
Idag är det nog svårare. Tekniken har inte kommit så långt med tyngre lyft, krävs nog utveckling av främst batterier så man får flygtider.
Sedan är frågan hur man får bra plantering av plantorna från luften? Vassa pilar med tyngden i botten och plantan i toppen?

Men är verkligen fröplantering så dålig?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Drönare Planterar Träd

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328065
Fredrik Reuter skrev:Men är verkligen fröplantering så dålig?


Det beror väl på markförhållandena och boniteten. På höga boniteter kommer ju ogräsen (typ meterhöga ormbunkar) otrevligt fort och vill gärna kväva plantorna.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Drönare Planterar Träd

adahlm  
#328128 Man tar väl då en drönare och utrustar den med klippare som går runt plantan..

Avatar Fallback

Re: Drönare Planterar Träd

Hema  
#328333 Gräsproblemet borde väl gå att lösa genom att spruta ut någon sörja/massa som täcker marken kring frökapseln.

Dock är jag lite orolig att industrin kan finna det intressant att endast erbjuda sterila frön.

En konkurrent till drönaren skulle kunna bli flera små/mindre markgående maskiner eller så kommer de helt enkelt komplettera varandra.
Kanske blir helt normalt att som skogsbrukare ha några maskiner som går runt i skogen och sköter om den. Sedan om det är den framtid vi vill ha, ja det är ju en annan femma.

Avatar Fallback

Re: Drönare Planterar Träd

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328418 Själv skulle jag bli glad om drönaren hämtade plantor när man är som längst i från dom.

Men frön tål inte stötar vart fall inte skalade tall / granfrö.
Min idé med torvkulor som rann ut från skördaren när man drar in det fällda trädet föll på att frö inte klarade pressningen av torvkulan.

Avatar Fallback

Re: Drönare Planterar Träd

norrskog  
#351767 Så hur går det? Har det börjats planterats träd runt om i världen med denna metod eller var det bara prat som så mycket annat

Användarvisningsbild

Re: Drönare Planterar Träd

Fredrik Reuter  
#351801 Hej,
Det är nog lite för snabbt inpå skulle jag tro. När jag startade tråden fick jag uppfattningen om att detta är en modell för framtiden, kanske fem år?
Kollade deras sajt nu och de har ju uppdaterat den lite så helt dött verkar det inte vara, det som är oroväckande är att de inte skriver något om tekniken de ämnar använda utan mer i allmänna ordalag om vikten med träd och skogar och det vet vi ju redan om ... :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Drönare Planterar Träd

BjörkenPer  
#351840 nu när den här tråden kom till liv så fick jag en fundering, säg att man lyckas få drönare att plantera plantor och röja :wink: Då försvinner troligen jobben för många, sysselsättningen minskar (ökar för drönare dock :grin: ) som i sin tur kan leda till ökad arbetslöshet för människor som har utbildat sig till praktiska arbetaren i skogen, vilket i sin tur kan leda till minskad konsumtion som kan leda till inflation. (eller snarare bidra till inflation, då det inte gäller en jätte grupp av människor)
Är jag bara pessimist nu? vi har ju faktiskt deflation just nu... så det kanske bara blir bra :lol:

Avatar Fallback

Re: Drönare Planterar Träd

Hema  
#351844 Effektivisering kan/borde leda till arbetsförkortning. Hur som helst mår ett samhälle mycket bra om de flesta har en inkomstkälla som baseras på egen arbete. Än att några få har jobb, medans skaran arbetslösa ökar.

Avatar Fallback

Re: Drönare Planterar Träd

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#351848 Knuten är att göra en fungerande frökapsel. Det har provats förr utan att lyckas. Såddpuckar hette en variant. När frökapseln finns så ska vi nog klara att sprida ut den. Med eller utan drönare.

Avatar Fallback

Re: Drönare Planterar Träd

alias  
#351856 Är det bara jag som tycker att det är att gå över ån efter vatten?

Det finns väl ett hyfsat väl fungerande koncept som heter markberedare med aggregat för frösådd - på marker där markberedning behövs och sådd fortfarande är ett alternativ till plantering så känns detta smidigare.

Är markerna för bra så plantera. Är markerna så dåliga att ingen markberedning behövs så ställ fröträd.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias (som inte tror att allt blir bättre bara för att det görs med högteknologiska apparater)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).