Traktorer och processorer

hydraulkolv mellan traktor och kärra?

24 inlägg 16093 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: hydraulkolv mellan traktor och kärra?

olli  
#327605 Min kolv funkar nog snarare som en gammaldags gårdspump, där packningen tätar mot cylindern, men du kan öppna ventilen för att sänka kolven i oljan. Om du stänger ventilen blir det tvärstopp.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: hydraulkolv mellan traktor och kärra?

Hansborg  
#327609 Det går nog bra med en vanlig dubbelverkande hydraulkolv, det som behövs är en ventil med flytläge.
Kom bara ihåg att ventilen hålls i flytläget när den inte används..
Kolvdiameter minst 70mm är mitt förslag...

Har en 60mm sylinder på min M-F 165 men med en lite annan funktion... (tyngdöverföring till bakhjulen) :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: hydraulkolv mellan traktor och kärra?

volvo_per  
#328091 Kom på en grej som borde funka. En vanlig dubbelverkande kolv och båda anslutningarna går till min extra tank (returen) och en avstängningsventil. Då blir det ju bara självtryck ner till kolven och oljan pressas ju bara upp till tanken när man kör i håligheter och ventilen är öppen.
Det borde väll funka? :)

   TS
Avatar Fallback

Re: hydraulkolv mellan traktor och kärra?

olli  
#328111 Efterlys en liknande kolv som jag har på blocket eller varför inte Skogsforum. Finns säkert någon liggande. Då vet man att det säkert funkar på ett enkelt sätt.

Avatar Fallback

Re: hydraulkolv mellan traktor och kärra?

volvo_per  
#328177 Det vore ju det absolut smidigaste men. Kallas dom något särskilt? Hittar inget när jag söker.

   TS
Avatar Fallback

Re: hydraulkolv mellan traktor och kärra?

olli  
#328189 Tror bara den kallas stabiliseringskolv.

Avatar Fallback

Re: hydraulkolv mellan traktor och kärra?

BM-röd  
#328324 Jag har en vanlig cylinder kopplad på returen stänger/låser med kulventil! Gäller bara att komma ihåg att öppna när man kör igen kan lätt bli spännande när cylindern håller emot så att traktorn lyfts i bak ändan! Har hört om varianter med att sätta t-koppling på lyftcylindern så att det låser sig på automatik!

Avatar Fallback

Re: hydraulkolv mellan traktor och kärra?

volvo_per  
#328422
BM-röd skrev:Jag har en vanlig cylinder kopplad på returen stänger/låser med kulventil! Gäller bara att komma ihåg att öppna när man kör igen kan lätt bli spännande när cylindern håller emot så att traktorn lyfts i bak ändan! Har hört om varianter med att sätta t-koppling på lyftcylindern så att det låser sig på automatik!


Okej. Låter bra :)
har du någon bild på din lösning?

   TS
Avatar Fallback

Re: hydraulkolv mellan traktor och kärra?

BM-röd  
#329274
volvo_per skrev:
BM-röd skrev:Jag har en vanlig cylinder kopplad på returen stänger/låser med kulventil! Gäller bara att komma ihåg att öppna när man kör igen kan lätt bli spännande när cylindern håller emot så att traktorn lyfts i bak ändan! Har hört om varianter med att sätta t-koppling på lyftcylindern så att det låser sig på automatik!


Okej. Låter bra :)
har du någon bild på din lösning?

Här kommer en bild på hur jag har det![img][img][/img][/img]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).