Små skogsmaskiner och övriga maskiner

FinnBull miniskotare

19 inlägg 26901 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

FinnBull miniskotare

Fredrik Reuter  
#327871 FinnBull är en ny Finsk sexhjulig miniskotare.
Med en tjänstevikt på 2,5 ton är tanken från tillverkaren att den ska kunna flyttas på släpkärra efter ex en PickUp. Lastförmågan på FinnBull är 3 ton och under huven finns en Kubota Diesel på 44 hk.

Hydrostatiskt drivning med joystickstyrning och en Farma 4.2 kran är ytterligare egenskaper.

Läs mer på FinnBulls sajt: http://www.finnbull.fi/p%C3%A5-svenska/index

Tack Brytjärn för videon i tråden Filmer små skogsmaskiner, jag lägger upp den igen här:





   TS
Användarvisningsbild

Re: FinnBull miniskotare

Bax  
#327897 Hä, en mini-lokomo.

Avatar Fallback

Re: FinnBull miniskotare

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327907 Tyckte den såg för proffsig ut för att vara ett hemmabygge. Den verkar vara fyrhjulsdriven.

I stort bra tycker jag det verkar som. Kranen går väldigt långsamt tycker jag.
Lastarean hade kunnat vara lite bättre fördelad tycker jag. Tyngdpunkten hamnar rätt högt upp när stakarna är formade så där.
En sista grej....känns som förarplatsen är väl högt upp. Det är inte så bra förarmiljö i mina ögon när man sitter så högt upp.

Avatar Fallback

Re: FinnBull miniskotare

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327931 1860mm bred så alltså en direkt konkurrent till Vimek och liknande. Vill nog till att den är bra mycket billigare än en sån.
Lastkapaciteten är inte så imponerande med tanke på bredden. Tar inte nya Alstorn 2.5 ton samtidigt som den är 3dm smalare?

Användarvisningsbild

Re: FinnBull miniskotare

Seb macahan  
#327938 Ser mer rejäl ut en Alstor tycker jag. Markfrigången borde vara högre? Ska bli intressant o höra vad den kostar. Ja jag har lagt frågan till Finnbull. Åk efter svar...

Avatar Fallback

Re: FinnBull miniskotare

Holm  
#327948 Intressant maskin.

Rejäla däck vilket är bra.

De större nackdelarna som jag ser det.
Ingen drift på bakre hjulet i boggin.
Troligtvis rätt låg transporthastighet då den verkar vara helhydrostatisk med hjulmotorer.

Användarvisningsbild

Re: FinnBull miniskotare

Seb macahan  
#328030 Svaret, håll till godo:

Hej

Du hade skickat en fåga om FinnBull miniskotare. Maskinen som visas på hemsidorna är en demomaskin och där kommer att bli några förändringar när vi börjar med produktionen.

Maskinen får en varm hytt som är utrustad med säkerhetsrutor. Motoren blir lite större (Kubota 36,5 Kw/49 hp), max last blir 3400 kg, kran ska vara Kire 500 (4 m + 1 m utskjut) och framjul ska bli lite större (500/60-22.5).

Efter de här förändringar kan FinnBull jämföras med Malwa 460 eller Vimek 606Ttex. Priset på Finnbull miniskotare är i grundutförande ändå cirka 60.000 euro (utan moms).

Avatar Fallback

Re: FinnBull miniskotare

bgl  
#328078 Med den ändringen av spec kan vi nog glömma att maskinen får en så låg vikt att den går att dra efter en vanlig pickup!
För övrigt: varför måste nästan alla som visar en miniskotare köra grovt slutavverknignsvirke?
Där kan dom ju aldrig konkurrera.

Avatar Fallback

Re: FinnBull miniskotare

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328117 3500kg kan man dra med en landrover eller liknande.
Ett sånt här släp kanske skulle funka.
http://www.lastexperten.se/vra-produkte ... maskinslap

Det vill till att dom håller sig under 2600kg.

Användarvisningsbild

Sv: FinnBull miniskotare

Fredrik Reuter  
#373753 Hej,
Nu verkar det som att Finnbull börjar serietillverkas.
Körde Google Translate på nedanstående länk och tror mig få fram att den väger 3,6 ton och lastar 3,7 ton.
Hydraulisk drift på 4 av sex hjul.

Den verkar också fått lite annorlunda utseende, se bild i länken.

http://www.koneviesti.fi/uutiset/finnbu ... a-1.138370

   TS
Användarvisningsbild

Re: FinnBull miniskotare

totte  
#373771 Finsk tradition från Lokomo med hytten längst fram.

Avatar Fallback

Re: FinnBull miniskotare

Jim_90  
#373799

Användarvisningsbild

Re: FinnBull miniskotare

rokon  
#373802 Tjusig färgsättning, bra med band så då blev det 6wd och med bandens bidrag till lägre tyngdpunkt. Ett plus för större motor, verkar harmoniera väl.

Användarvisningsbild

Sv: FinnBull miniskotare

Fredrik Reuter  
#379130 Hej,
Fick ett produktblad på FinnBull på mailen idag och jag bifogar PDF:en nedan.

En enkel sammanfattning:

- Kan fås som 6-hjulig eller åttahjulig.
- 4WD alt 6WD hydraulisk drift genom BlackBruin hjulmotorer (4WD i standardutf. drivning på främre boggieparet).
- Hjul; Fram 500/60-22.5 och bak 400/60-15.5.
- Vikt från 3.600 kg
- Max last 3.700 kg
- Lastarea: 1,5 m2
- Std kran "Kire 500" 5m räckvidd. 6m som tillval, Kire 600.
- Maskinstyrning EPEC 4602, minispakar med väljarpedal på hyttgolvet, minispakarna styr antingen kran eller styrning.
- 12 mm Lexanrutor i hytt och Ebersprächer D2 värmare.
- Motor: Kubota 36,5 kW, vrid 160 Nm / 1700 rpm.
- Transmission: Hydrostatisk drift med två pumpar, individuella diffrentialspärrar fram/bak.
- Hydrauliskt, automatiskt midjelås samt hydraulisk, automatisk parkeringsbroms.
- Hastighet: Normal 0-4 km/h, transportväxel 0-8 km/h.
- Ljus, 10 st LED.

Pris, 6-hjulig basversion: €74.500
Pris, 8-hjulig basversion: €87.000

   TS
Användarvisningsbild

Re: FinnBull miniskotare

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379739 En ny liten skotare http://www.skogsaktuellt.se/artikel/499 ... naden.html
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).