Sågverk (mindre)

Logosol Farmers M8

137 inlägg 77064 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Logosol Farmers M8

teed  
#321714 Lite sågande hemma på gården.







   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Logosol Farmers M8

kallemek  
#321723 Kul! Alltid mer intressant att se den faktiska slutanvändarens video än tillverkarens demo. Min far har funderingar på att införskaffa en dylik. Han har en timmerjigg sen tidigare men det blir som du vet omständigt i jämförelse med denna.
Lade till en prenumeration på din kanal.

Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

teed  
#321744 Roligt med en prenumerant till. Mitt mål är att få till ett par filmer i månaden, som handlar om att såga timmer och köra i skogen.
Plus lite byggande av saker runt på gården.

Jag hade själv en timmerjigg förut, och det tog en väldigt lång tid att såga, men den var kanon att använda när jag bytte syll på mitt timmer hus.
För då kunde man lätt såga fogar och dylikt på ett lätt sätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

teed  
#327638 Har gjort en ny film där jag sågar lite björkplank om någon tycker det är roligt....


   TS
Avatar Fallback

Re: Logosol Farmers M8

brantek  
#327649 Bra filmat! Har precis börjat intressera mig för hemmasågverk. Mer filmer är uppskattat!

Avatar Fallback

Re: Logosol Farmers M8

Krokmark  
#327906 Riktigt bra.
Vad kostar ett vettigt "sågbord'?
Är det vanlig kedja eller klyvkedja?
Skulle väldigt gärna skaffa ett eget "sågverk".

Avatar Fallback

Re: Logosol Farmers M8

axwell  
#327912
teed skrev:av teed » sön 26 apr 2015, 18:21
Har gjort en ny film där jag sågar lite björkplank om någon tycker det är roligt....


Såg en kommentar på YT om att du borde fila kedjan, länge sedan jag sågade björk, kanske det dammar så där som i klippet.

Bra filmat, måste nog ta en prenumeration. :-BD

Alias "storvega" på YT.

Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

teed  
#327921
Krokmark skrev:Riktigt bra.
Vad kostar ett vettigt "sågbord'?
Är det vanlig kedja eller klyvkedja?
Skulle väldigt gärna skaffa ett eget "sågverk".


Sågen som jag använder är Logosols billigaste, Farmers heter den.
Den kostar ca 20,000 ink sågen som jag har, eller 13500 ex såg.
Skall inte säga att jag sågat jätte mycket men hittills har den fungerat över förväntningarna.
Jag kör med klyvkedja.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

teed  
#327922
axwell skrev:
teed skrev:av teed » sön 26 apr 2015, 18:21
Har gjort en ny film där jag sågar lite björkplank om någon tycker det är roligt....


Såg en kommentar på YT om att du borde fila kedjan, länge sedan jag sågade björk, kanske det dammar så där som i klippet.

Bra filmat, måste nog ta en prenumeration. :-BD

Alias "storvega" på YT.


Roligt att du gillar filmerna på yt och att du började prenumera. Skall försöka att öka takten på att göra filmer till minst en varannan vecka framöver.
När det gäller slipa kedjan så hoppas jag add den var bra slipad :D efter som jag slipade den precis innan jag började att såga stocken på filmen :surp:
Men det blir otroligt mycket finare spån när man kör med en klyvkedja mot en vanlig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327924 Jag räknade lite grand och du verkar klara 1,5 - 2 svärdslängder på 10 sekunder. Det blir lite mindre än 1 meter per minut vilket är en fjärdedel av farten i granen ovan med ungefär samma dimension. Min erfarenhet är at man borde kunna minska skillnaden litegrand genom att fila kedjan lite aggressivare när man kör björk. Dock inte för aggresivt för då blir det lätt vågigt i skäret.

Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

teed  
#327927
th skrev:Jag räknade lite grand och du verkar klara 1,5 - 2 svärdslängder på 10 sekunder. Det blir lite mindre än 1 meter per minut vilket är en fjärdedel av farten i granen ovan med ungefär samma dimension. Min erfarenhet är at man borde kunna minska skillnaden litegrand genom att fila kedjan lite aggressivare när man kör björk. Dock inte för aggresivt för då blir det lätt vågigt i skäret.


Kan nog vara så att min slipteknik inte är den bästa, har bara en 300kr slipmaskin nämligen....
Men känns som jag ligger på gränsen för jag fick några ställen som blev lite vågiga, och jag tror att björken var nästan 25% grövre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Logosol Farmers M8

åberg  
#327969 Vid ungefär 32-40 sekunder in i klippet ser det ut som veven för höjdinställning går baklänges. Ska inte den vara självhämmande eller upphakad på nåt sätt?

Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

teed  
#327973
åberg skrev:Vid ungefär 32-40 sekunder in i klippet ser det ut som veven för höjdinställning går baklänges. Ska inte den vara självhämmande eller upphakad på nåt sätt?


: :grin: Du är inte den första som uppmärksammat detta. Höjd justeringen är låst efter varje klick man hör och kan inte åka ner. veven är sedan kopplad till höjdinställningen med en tamp som det blir lite spänning i när man vevar. Så om man släpper veven då den pekar uppåt så kommer den av denna lilla sträckning att snurra tillbaka ett halvt varv, men det är inte något som påverkar höjdinställningen då denna är låst.
Om du tittar på filmen
så går jag genom delarna i lite mer detalj och då syns det hur den funkar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Logosol Farmers M8

åberg  
#327977 Just det ja, så är det ju. Har sett det själv en gång på en visning med minnet verkar vara lite sisådär. :)

Användarvisningsbild

Re: Logosol Farmers M8

teed  
#329116 Precis uppgraderat till elsåg, fan vilken skillnad....

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar