Motorsåg och handhållet

Service på 242 från 92

62 inlägg 32454 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Service på 242 från 92

mikael_s  
#296028 Bra jobb JPW, och perfekt med bilder!

Jag hittade servicesats och kolvring till 242 på skogsverktyg.se. Är det någon som handlat där eller finns det andra ställen att rekommendera? Smidigt att få grejerna hem i lådan istället för att köra 8 mil till handlarn.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Service på 242 från 92

LMB  
#296034 Köpte komplett paket cylinder+kolv där kom efter cirka en vecka.
Funkade bra tycker jag.

LMB

Användarvisningsbild

Re: Service på 242 från 92

totte  
#296056 Skogsverktyg är en seriös firma. Brukar ha bra grjor till vettigt pris.

Avatar Fallback

Re: Service på 242 från 92

stefan elvis  
#296090 Monterade en ny kolvring från Svens maskin på min hva351g för nån vecka sedan.
Har kört ett tiotal tankar och det funkar fint.

Avatar Fallback

Re: Service på 242 från 92

mikael_s  
#296107 Tack för feedback, det blir beställning!

Avatar Fallback

Re: Service på 242 från 92

JPW  
#326945 Nu har jag fått hem hela sågen!

Bränsleslangen är helt klart hård och tätar iallafall inte i tankgenomföringen. Kopplingen bortskruvad utan problem, men hur får man av oljepumpen? Enligt IPL sitter den med tre skruvar i vevhuset, men den lossnar inte trots att skruvarna är borttagna. Är det en lös bricka man ser på vevaxeln eller är den påpressad och kräver någon sorts avdragare? Tycker den sitter hårt fast och klart svår att få tag i i alla fall.

image.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Service på 242 från 92

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326950 Du har två gängade hål i huset du drar bultar i för o lyfta det. Lite på var skruv så inte det kilar sig. Brickan har bra passform, inte pressad och följer med upp.

Avatar Fallback

Re: Service på 242 från 92

JPW  
#326951 Jaså, två av "extrahålen" är gängade minsann, det hade jag missat! Men om jag nu får av pumpen har jag någon chans att dra av drevet för pumpen från vevaxeln (så jag kommer åt att byta vevaxeltätningen) eller behövs det en specialavdragare för det?

Tack Mange!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Service på 242 från 92

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326956 Finns en fin avdragare man gängar på drevet o spänner till. Kostar inte många kronor.
Det gör det nog inte o byta tätning hos ÅTF heller i och för sig...

Avatar Fallback

Re: Service på 242 från 92

JPW  
#326957 Näe, precis. Lutar en hel del åt att Hq Center får byta tätningarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Service på 242 från 92

JPW  
#327885 Oljepumpen lös, utan problem nu när jag vet hur man gör. De tre skruvarna som pumpen sitter med har monterats med gänglåsning (röd), är det för att se till att det blir helt tätt in till vevhuset eller för att just hindra att de lossnar?

Ska dessa återmonteras med gänglåsning? Isåfall, vilken "styrka" är lämplig?

IMG_a.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: Service på 242 från 92

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327888 Det är för de inte ska släppa av vibrationer och temperatur skillnader. Behöver inte hålla så hårt.

Avatar Fallback

Re: Service på 242 från 92

JPW  
#327889 Okej!

Sågen är nu hos ÅF för byte av vevaxeltätningar. Svänghjulet fick jag inte heller av. Jag gjorde en liten avdragare men den blev inte helt rak. Satte spänn på avdragaren, värmde och spände lite mer men vågade inte använda tillräckligt med våld för att få det att lossna.

Men serviceteknikern trodde inte att det går att få tag på ena vevaxeltätningen eftersom den är integrerad med lagret och dessa finns inte längre att uppbringa. Är det så illa?

   TS
Avatar Fallback

Re: Service på 242 från 92

Brumsten  
#327896 Hej, p-boxen har nr: 501 61 49-01, finns kvar som resevdel, den som sitter i lagret på
kopplingssidan.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Service på 242 från 92

JPW  
#327898 Det finns alltså fortfarande tätningar att köpa som reservdel till båda sidor på en 242? Det låter betryggande!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).