Bilar

TOROIDION 1MW, Finsk elbil på 1.360hk!

9 inlägg 7040 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

TOROIDION 1MW, Finsk elbil på 1.360hk!

Fredrik Reuter  
#327818 Nu får våra Finska vänner hjälpa till, vad vet ni om monster-elbilen Toroidion 1MW!
Ett konceptmonster till elbil på 1.360hk.

http://www.toroidion.com/

Bild




   TS
Avatar Fallback

Re: TOROIDION 1MW, Finsk elbil på 1.360hk!

Blivande snickare  
#327837 Firman är registrerad i en by 15 kilometer härifrån, vet dock inte om bilen är byggd där åxå.
Talades först om 1241 hästkrafter men d de tycks ha ökat liiite :D

Användarvisningsbild

Re: TOROIDION 1MW, Finsk elbil på 1.360hk!

Fredrik Reuter  
#327839 På med skogsforumskepan och dra iväg och gör ett litet reportage Snickarn!

Har vi en deal? \M/

   TS
Avatar Fallback

Re: TOROIDION 1MW, Finsk elbil på 1.360hk!

Blivande snickare  
#327850 Tjaa, I'll see what I can do B-)

Användarvisningsbild

Re: TOROIDION 1MW, Finsk elbil på 1.360hk!

Fredrik Reuter  
#327873 Hej,
Detta var med glimten i ögat från min sida.
Men har du vägarna förbi alt tid, så får du mer än gärna kolla vidare på detta eftersom det är så nära.
Tänk vad häftigt om vi kunde få lite exklusiv info om konceptet på skogsforum! :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: TOROIDION 1MW, Finsk elbil på 1.360hk!

Camwood  
#327901 Camwood är här med mitt tekniska motstånd mot ny teknik :grin: . Ny teknik är bra men den måste vara realistisk. Med en gammal elmotor så kan man säkert stoppa in en 100 hk innan motorn blir för stor för en bil. Med moderna elmotorer betydligt mer men med en enorm värme utveckling. Men det finns en sak gemensamt med gamla o nya elmotorer och det är verkningsgraden och den är den samma. Med dagens batterikapacitet och om inte bilen ska bli för tung så borde batterierna räcka några minuter. Med en bensin bil med samma effekt så kan en full tank ca 50 lit räcka nån mil.
.

Användarvisningsbild

Re: TOROIDION 1MW, Finsk elbil på 1.360hk!

Seb macahan  
#327940 men:
Bara för att den kan leverera 1000hk + betyder ju inte det att man måste använda dom konstant? En Top Fuel Dragster hade behövt en stor tank om du skulle åka på semester den också?
Skillnaden är att bränslemotorn har en hyfsad verkningsgrad vid ett visst moment och varvtal. Elmotorns fördel är att verkningsgraden är mer eller mindre konstant oavsett moment eller varvtal.
Och ska jag retas lite med V8 Camwood så tror jag att 1360Hk elmotor spöar det mesta V8 drivet med samma effekt just pga av elmotorns fördelar gällande linjärt effektuttag.
Sen finns det ju få grejor i världen som är så fränt som en vrålande V8 med alldeles för många hästkrafter.

Avatar Fallback

Re: TOROIDION 1MW, Finsk elbil på 1.360hk!

åberg  
#327958 Fräsigt åk. :smile:

Seb macahan skrev:men:
Bara för att den kan leverera 1000hk + betyder ju inte det att man måste använda dom konstant?

Exakt, ibland vill man kanske svänga också, kan bli tvunget släppa efter lite på trotteln. Eller så får man byta däck samtidigt som batteriet. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: TOROIDION 1MW, Finsk elbil på 1.360hk!

hlb  
#327962 Vid konstant 90 km/tim lär denna karossen inte dra över 20 hkr.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).