Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Usewood

52 inlägg 32576 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Usewood

Weavens  
#327808 Nu har jag börjat köra Usewood. Tänkte börja lägga upp lite bilder och kanske någon film på när jag kör.
Just nu är jag i träningsstadiet och skämmer ut mig för mycket på film. Men jag tycker att resultatet på röjningen är lika som att jag röjt det för hand.

20150427_132100.jpg

20150427_132123.jpg

20150427_131958.jpg

20150427_150305.jpg




   TS
Avatar Fallback

Re: Usewood

mrvimek  
#327809 Härligt ! Roligt att de finns folk som vågar satsa :) så vart håller du hus ?

Användarvisningsbild

Re: Usewood

Fredrik Reuter  
#327812 Vad kul!
Detta ska bli en intressant tråd att följa!

Avatar Fallback

Re: Usewood

Weavens  
#327813
mrvimek skrev:Härligt ! Roligt att de finns folk som vågar satsa :) så vart håller du hus ?


Jag kör i Skellefteå. Usewood har varit i drift i Finland under flera år. Tycker det är dags att vi i Sverige acceptera förändring i skogsvården.

   TS
Avatar Fallback

Re: Usewood

Weavens  
#327814
Fredrik Reuter skrev:Vad kul!
Detta ska bli en intressant tråd att följa!


Jo jag hoppas att det ska komma frågor om denna. Har sett tidigare trådar med mycket skeptism angående maskinell röjning men jag tror många av oss röjare önskar att det ska funka.

   TS
Avatar Fallback

Re: Usewood

550  
#327823 Trevligt att någon vågar testa :grin: En fråga, måste stödbenen vara nere när kranen körs?

Användarvisningsbild

Re: Usewood

Rasken  
#327825 väldigt intressant tråd...

Vill gärna höra hur en arbetsdag känns när man kör varje dag. Har varit lite sugen på en maskinen. Men är lite osäker på hur det kommer att kännas efter ett tag med all kranskörning?

Eftersom priset är rätt högt, så sitter man ju fast i körning varje dag.
Kunde jag köra halvtid skulle jag också börja köra....

Avatar Fallback

Re: Usewood

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327826 Följer..

Avatar Fallback

Re: Usewood

Weavens  
#327831
Rasken skrev:väldigt intressant tråd...

Vill gärna höra hur en arbetsdag känns när man kör varje dag. Har varit lite sugen på en maskinen. Men är lite osäker på hur det kommer att kännas efter ett tag med all kranskörning?

Eftersom priset är rätt högt, så sitter man ju fast i körning varje dag.
Kunde jag köra halvtid skulle jag också börja köra....


Som sagt, jag är i träningsfas så jag är trött i huvudet efter 4-5 timmar i den. Men om man tänker så här, hur trött var man inte de första 3 månaderna som manuell röjare? Det är väldigt skönt att få sitta ner och det som är bra med det här konceptet är ju att man inte är låst att köra hela dagen. Blir man trött kan man alltid ta röjsågen och köra manuellt.

Priset är högt för allt som används för skogsarbeten. Vet inte hur det är i södra delen av landet men här i västerbotten börjar det bli mörka dagar redan i mitten av oktober. November, december och i bästa fall Januari kan man röja dock bara 4 timmar om dagen pga mörker. Med maskinen har du ju arbetsbelysning så du förlänger säsongen redan där.

   TS
Avatar Fallback

Re: Usewood

Weavens  
#327832
550 skrev:Trevligt att någon vågar testa :grin: En fråga, måste stödbenen vara nere när kranen körs?


Nej det måste de inte men jag använder dem för att få kranen mer jämn och stabil.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Usewood

Rasken  
#327840 Ja kul att höra!

Är ungefär som jag har tänkt mig det. Men rent ekonomiskt, när man räknar på det så behöver man enligt mig köra fulla dagar i alla fall de första åren för att man skall klara sig. Känns ju inte bra att stänga av maskinen för att ta fram röjsågen!

Har en del special arbeten med slåttring av ängar och röjning i naturreservat som jag tror att denna maskin skulle efter lite modifiering kunna passa bra till. Men det som skrämmer mig är att jag måste köra 8 timmar om dagen i maskien. Men jag kanske har räknat fel, eller hur har du tänkt rent ekonomisk och finnansiering?

Användarvisningsbild

Re: Usewood

JensSkoog  
#327846
swetrac skrev:Följer..

Jag ochså. :grin: Ser fram til film!

Avatar Fallback

Re: Usewood

Ficke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328513 Har inte Usewood gått i konkurs?

Avatar Fallback

Re: Usewood

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328520 Jo det stämmer

Avatar Fallback

Re: Usewood

Weavens  
#328602
Ficke skrev:Har inte Usewood gått i konkurs?


Tror inte Usewood har gått i konkurs, är det inte timbear ni tänker på?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).