Motorsåg och handhållet

Partner

17 inlägg 18010 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Partner

Brumsten  
#327817 Hej, om man har fyra kolvringar, behöver man då några kylflänsar på en motor med stor kolv?!
Jag tror att kolven i huvudsak kyls av bränsle och insugsluften.
Dubbla kolvringar ger kolven en stadigare gång i cylindern och stabilare kompression.
Ha de.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Partner

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327820 Värmeavledning och styrning är ju de främsta arbetena de har efter att täta.
Jag tror värmeavledning är en viktig detalj som nog funkar lika bra med en som två om cylindern ger bort värmen efterhand bara...

Vissa marknader ville inte sälja såg med en kolvring under en viss period för de ansåg det inte funkade.
På några modeller har en ring klyvts till två tunna för att tillgodose ett önskemål om två ringar fast ytan inte blev mer.
I bland andra 444:an hittar man dessa ofta i och minst en sitter alltid fast.

Problemet är nog snarare värmeavledning från cylinder. Den ide som fanns på 80'talet med vätska runt som flyttade värme till delar av cylinder där luft kom till bättre var nog ingen dum ide. Ett skutet system som bara flyttade värme från en sida till en annan...
Synd det aldrig kom i produktion.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).