Föryngring

Maskinell plantering med M-Planter

21 inlägg 16929 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Maskinell plantering med M-Planter

Fredrik Reuter  
#327790 M-planter är ett planteringsaggregat som monteras på skördare eller grävmaskin som markbereder genom högläggning och sedan planterar. Jag sökte här på skogsforum men det var inte skrivit något om denna tillsats. M-Planter verkar finnas som både i enkelt och dubbelt utförande.

Vad tror ni om M-Planter? Och vad tror ni om maskinell plantering överlag?

http://www.m-planter.fi/en





   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Maskinell plantering

ulfgustav  
#327797 Hej
Maskinell plantering har många försökt sig på, Doro-Planter, Storebro mfl de satsade på stora specialmaskiner och hade ingen kommersiell framgång. Det företag som lyckats bäst med maskinell plantering och som nått framgång på marknaden är Bracke Forest med sin Bracke planter P 11, har långsamt kommit ut på marknaden, innovatören som tog fram embryot till denna var från Piteå, Bracke Forest (dåvarande Robur Maskin) köpte projektet och har lyckats kommersialisera det.
Har själv på distans följt utvecklingen av detta aggregat från prototypfasen i Piteå för mer än 25 år sedan.

Avatar Fallback

Re: Maskinell plantering med M-Planter

ulfgustav  
#327798 https://www.youtube.com/results?search_ ... acke+fores
Här är en film visserligen 5 år gammal så det har skett vidareutveckling sedan dess

Avatar Fallback

Re: Maskinell plantering med M-Planter

550  
#327802 Maskinell plantering kommer säkert "i framtiden", för hur kul är det att plantera egentligen :wink: Spontant tycker jag att skördare/skotare är för stora och dyra i drift för att ersätta manuell arbetskraft. På tal om kranspetsstyrning i annan tråd så hade det säkert varit smidigt att kunna programmera kranen att automatiskt gå till punkterna i planteringsförbandet :-BD En annan grej jag tänkte på var hur oekonomiskt det ser ut när han går ut och fyller på magasinet, med motorn på tomgång. Vid storskalig användning borde man kunna anpassa förpackningarna att passa direkt som magasin i aggregatet.

Användarvisningsbild

Re: Maskinell plantering med M-Planter

T Landström  
#327803
ulfgustav skrev:https://www.youtube.com/results?search_query=bracke+fores
Här är en film visserligen 5 år gammal så det har skett vidareutveckling sedan dess


Blev det något fel? Du har länkat till sökningen...

Avatar Fallback

Re: Maskinell plantering med M-Planter

meknisse  
#327824 Hur många plantor per timme sätter den? Kan den hitta den optimala planteringspunkten även i stenig mark? Håller med 550, om en sån stor maskin ska bli lönsam så måste den vara flera gånger så effektiv som en gubbe.

Användarvisningsbild

Re: Maskinell plantering med M-Planter

Fredrik Reuter  
#327838 Hej,
Gör man en mycket enkel tidsstudie på videon ovan så borde den ligga på lite drygt 200 plantor i timmen (beror ju lite på flytt mellan uppställ också).
Per dag är nog svårare att säga, den måste väl laddas med plantor efter ett tag?
Plus att jag tror det är jobbigt att vara förare om man ska snitta 200 plant i timmen i 8h hela planteringssäsongen.

Lösningen kan ju ta hela kostnaden för markberedning, men frågan är om systemet ändå blir billigare?
Kör man med en sådan maskin vill man nog ha minst 700.-/h, det blir 3,50.- per planta exkl plantkostnad... Håller min kalkyl tror ni?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Maskinell plantering med M-Planter

JensSkoog  
#327844 Intressant ide, men det blir nästan som å skyta sparv med kanon med så risiga maskiner. Måste vara svårt å få ekonomi i det, är min första tanka.

Användarvisningsbild

Re: Maskinell plantering med M-Planter

Fredrik Reuter  
#327874 Hej,
Ja, det är väl detta som är gisslet, att få ekonomin att gå ihop på dem.
Kanske är också mina siffror ovan i underkant, 800-900.-/h är kanske mer rimligt. Jag tänkte inte på att aggregatet antagligen kostar en del. Isåfall sticker planteringskostnaden till 4 - 4.50.-/per planta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskinell plantering med M-Planter

Walfridsson  
#327879 Följer med intresse :)

Avatar Fallback

Re: Maskinell plantering med M-Planter

meknisse  
#327909
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Ja, det är väl detta som är gisslet, att få ekonomin att gå ihop på dem.
Kanske är också mina siffror ovan i underkant, 800-900.-/h är kanske mer rimligt. Jag tänkte inte på att aggregatet antagligen kostar en del. Isåfall sticker planteringskostnaden till 4 - 4.50.-/per planta.


Skulle tro minst 900 kr/h, det kanske ngn entreprenör kan bekräfta?
I dagens ATL står ett längre reportage om den, där hoppas dom kunna sätta 300 plantor/ h. På bra mark. Sämre mark nedåt 160 plant/h. Då är plantkostnaden 5,6 kr/st....

Användarvisningsbild

Re: Maskinell plantering med M-Planter

Fredrik Reuter  
#327917 Hej,
Vet du om ATL reportaget hänvisade till den enkelspaden eller den dubbla?
Siffrorna ovan baserade jag på singelspaden och jag tror det kan bli tufft att hänga med ekonomiskt då. Med den dubbla kan det gå (om nu inte reportaget handlade om den)...

   TS
Avatar Fallback

Re: Maskinell plantering med M-Planter

Pensionär  
#328002 En van planterare sätter ju ca 200 plant i timmen fast det är eländig mark. På riktigt fin mark sätter ju samma person 300-350 plant i timmen. Så att räkna hem en sån maskin blir nog jäkligt svårt.

Avatar Fallback

Re: Maskinell plantering med M-Planter

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328011 Om man ändå måste markbereda med grävmaskin så är kanske inte merkostnaden så stor för att få med sig planteringen på en gång.
Det är en maskin för speciella objekt.

Avatar Fallback

Re: Maskinell plantering med M-Planter

Blivande snickare  
#328021 350 per timme, cirkus en varje 10 sekunder. Låter svårt men inte omöjligt...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).