Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3749 inlägg 732068 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

morco  
#327676 Ja då han man med en förmiddag med kedjeröjaren, har kört ett sista hörn på en 4,5 ha eftersatt plantering/ ungskog som föregående ägare planterade -97 för att sedan "glömma". Det finns verkligen allt på denna avdelning och idag ställde jag ut ett rent område med björk, tog faktiskt bort all gran då de inte verkar ha mått så bra i detta fuktiga område. Även om det är tätt som f-n så går det faktiskt hitta fina björkstammar att bygga på, får väl vara lite vaksam på snön ett par vintrar framöver. Var riktigt stolt när jag stod på berget och kikade ner på området, glömde dock knäppa ett kort, skämmes :oops:

Jag fick på en fabriksny kedja på sågen och upplevde den som mycket stabilare och mindre "huggig" när jag använde dragande kedja. Undrar vad det kan bero på, använder Husqvarnas egna rullmall till både tänder och ryttare.

Jag är ju lite nojjig med röta i gran och låter generellt all gran vara i fred på vår, sommar och höst men idag kunde jag inte låta bli att ta ner några riktiga busar (bhd 15-20cm) som stod och terroriserade några fina artfränder. Gjorde som så att jag kapade stubben lågt och lade en stor torva mossa över stubben med enda kunskap att sporerna som jävlas med oss skogsägare är luftburna 😡 Vad tror ni om detta förfarande, är man mer än lovligt klenbegåvad?

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#327687 Perlin! Tänker man framtida gallrings och avverkningsstamantal så brukar det bli bra! :smile:
Rönn spar jag om de inte inkräktar på huvudstammarna, då blir det en brunnsröjning.
Morco! Är du snabb så klarar du nog sporerna, det kräver nog att du täcker stubbarna omedelbart för att vara säker! :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#327779 Klar med granröjningen!
Granen är ojämn, har gått ut bitvis, krokig och eländig. Får fylla ut med vårtbjörk. Lärken bredvid har gått bättre och då är de planterade samtidigt hösten 2008.
Inte en av mina bästa föryngringar :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Icegrip  
#327789 Bra initiativ med röjningstråd,roligt att se olika röjningar och tankegångar.

Här kommer bilder från en röjning jag är mitt uppe i just nu. Ca 5,5 ha röjning före förstagallring.

bild 1.JPG


bild 2.JPG


bild 3.JPG

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#327805 Ser fint ut Icegrip! Nu blir det en fröjd att gallra :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

BjörkenPer  
#327815 Ser inte ut som att du behöver risa några stickvägar i alla fall icegrip :wink:

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

alias  
#327836 Hur gör ni för att komma ihåg kameran när ni ska ut och röja - eller ni kanske har mobiler med vettig kamera?

Jag lyckas aldrig få med den så man kan ta några kort.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#327845 Mina dåliga kort tar jag med mobilen som är i blusfickan som en livsförsäkring :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

jonathanA  
#328060
DSC_0241.JPG
DSC_0253.JPG
Röjaren gör ett fint jobb, mycket nöjd hittills :)

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#328106 Kan bara hålla med! :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328223 Jag blir visst aldrig klar med röjningen, men har bara ett par bestånd kvar. Så här ser det ut när jag röjer ett 8-årigt granbestånd som jag brunnsröjde för 6 år sedan.
2015-04-26 11.47.01.jpg

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#328225 Lövet växer som tusan! På´t igen :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#328337 Började idag med en underväxtröjning på 10 ha. Ska gallras till hösten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#328570 Kom in i ett bestånd med tall idag. Planterat i mitten av 70-talet. Sorkar och älgens framfart har gjort beståndet ojämnt fläckvis. På bilden tall på en T26. Dålig kvalitet, men ganska mycket kubik. Älgarna har farit fram i beståndet under flera år på 80-talet. Mycket röta i granen :cry:

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

Blivande snickare  
#328660 Har röjt ett tallplanterat område nu under valborgshelgen. Planterat -03 tror jag, efter skogsbrand.
Fina tallar finns, delvis ganska tätt med löv åxå. Sparar björk och rönn i luckor. Asp, no mercy..
20150503_135429.jpg

20150504_191024.jpg

20150502_204714.jpg
20150503_143653.jpg

Till slut en bild på trotjänarn, bränslesnål och startvillig utrustad med en strandklinga :grin:
20150501_172843.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).