Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Byte av vimek

17 inlägg 9484 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Byte av vimek

mrvimek  
#327655 Nu så har ja lagt ut min vimekmtill salu och vänta på att få den den såld ! Så nu går tankarna på att skaffa en ny fyrhjuling och ny Avesta vagn. Så vad tycker ni om de ?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Byte av vimek

Lind560  
#327664 Jag har en Avesta vagnen MS 38 funkar kanon tar sig fram över allt

Avatar Fallback

Re: Byte av vimek

mrvimek  
#327678 Vad har du så fyrhjuling att dra med och vad så,utrustning på vagn ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byte av vimek

Lind560  
#327731 Jag har en Kawasaki 700 bruteforse och sedan är de en Avesta vagnen ms 38 med drivning flyttbar boggie ramstyrning vinch å sedan så tog ja en Honda 13 hk för å driva vagnen tror inte ja glömt något

Avatar Fallback

Re: Byte av vimek

valtra a 72  
#327732 Varför säljer du vimeken,var du inte nöjd med den? Vimeken verkar ju vara en bra maskin som är byggd för att användas i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Byte av vimek

svampbob  
#327734 Funkar väldigt bra både sommar och vinter. Har ramstyrning, vinsch, större motorn och flyttbar boggi.

Avatar Fallback

Re: Byte av vimek

mrvimek  
#327810 Den är att ja åker mycket efter väg och då är en fyrhjuling bättre och så mer nöje också . Den blev såld i dag så de är bara att ringa och se hur långt bort vagnen är :) de blir stora vagn och kran utan utskjut men vinsch ramstyrning stora motor el start flyttbar boggi .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byte av vimek

Lind560  
#327816 Där får du en fin maskin el start har ja med det e helt perfekt riktigt smidigt

Avatar Fallback

Re: Byte av vimek

ulfgustav  
#327865 [quote="mrvimek"]Den är att ja åker mycket efter väg och då är en fyrhjuling bättre och så mer nöje

Det måste vara nöjet som är den stora anledningen till bytet, om man prioriterar nyttan och prestandan i skogen ja då ligger ju VIMEK maskinen "hästlängder" före en fyrhjuling med vagn

Avatar Fallback

Re: Byte av vimek

mrvimek  
#328074 De stämmer att de är nöje också men så saknar man vagn styrning och att man dra ihop Boggin :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Byte av vimek

sveri  
#328318 Det är ju så att en Vimek är ju byggd mera för skogsbruk ,men det saknas en del att göra på den för att kännas rätt.Jag har själv provat,tänkte att jag skulle skaffa mig en,men inte efter att ha provat .Finns detaljer som borde förbättras.Växlingen ex,huga ligen.Har själv en Yamaha 700 och en Kranman T1800 sedan flera år tillbaks.Har växlat ner 4-hjulingen för att passa bättre till driften på vagn.Du gör nog inte helt fel som provar något annat.Sen kan man använda 4-hjulingen till annat också. Tills sist tror jag att en Kranman Bison skulle föregå en Vimek. :| :|

Avatar Fallback

Re: Byte av vimek

mrvimek  
#328385 Helst hade man villa haft en bison eller nya alstor men de är på tok för mycket pengar och lite för lite med nöje då ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byte av vimek

svampbob  
#328396
sveri skrev:Det är ju så att en Vimek är ju byggd mera för skogsbruk ,men det saknas en del att göra på den för att kännas rätt.Jag har själv provat,tänkte att jag skulle skaffa mig en,men inte efter att ha provat .Finns detaljer som borde förbättras.Växlingen ex,huga ligen.Har själv en Yamaha 700 och en Kranman T1800 sedan flera år tillbaks.Har växlat ner 4-hjulingen för att passa bättre till driften på vagn.Du gör nog inte helt fel som provar något annat.Sen kan man använda 4-hjulingen till annat också. Tills sist tror jag att en Kranman Bison skulle föregå en Vimek. :| :|


Visst var det så att när Vimeken kom så var det lite av en revolution med ett litet smidigt ekipage med god framkomlighet genom drivning på vagnen. Då fanns det ingen konkurrens i den nischen men mycket har hänt sedan dess och fyrhjulingar med driven vagn har blivit den stora konkurrenten.

Det känns som att Vimek inte har orkat med i produktutvecklingen men nu när 630 har fått ramstyrning så börjar Vimeken kännas komplett men jag skulle nog hellre välja en Bison utan hytt för de pengarna.

Avatar Fallback

Re: Byte av vimek

Hema  
#328461 Nackdelen med en Bison är väl markfrigången på motordelen?

Avatar Fallback

Re: Byte av vimek

mrvimek  
#328485 Vimek är gjord att köra sakta och inte synkad låda och de är dåligt med fart och de är mer att man kör på 3 hjul än 4 och sen att stå på stolen är ju så gammal dags :)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).