Skogsmiljö och Trädlära

Djurbete intill skogsskifte

11 inlägg 5121 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Djurbete intill skogsskifte

bluegreen  
#327627 Hej,
En granne vill använda några åkrar till djurbete i sommar och jag har ett litet skogsskifte mitt emellan med ca 20-åriga björkar, en och annan självsådd gran finns där bland björk på väg upp. Törs man låta djuren gå igenom skiftet eller är det risk att mina småplantor äts upp?

Peter



   TS
Avatar Fallback

Re: Djurbete intill skogsskifte

jannee  
#327629 JA, ingen fara alls.

Avatar Fallback

Re: Djurbete intill skogsskifte

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327630 Vad är det för djur?

Användarvisningsbild

Re: Djurbete intill skogsskifte

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327631 Mina får äter små plantor av gran.

Avatar Fallback

Re: Djurbete intill skogsskifte

bluegreen  
#327632 Kor, ungdjur är det som ska beta

   TS
Användarvisningsbild

Re: Djurbete intill skogsskifte

Göt  
#327642 är det köttkor typ Hereford eller higland cattle så finns nog risken att de gör rent...vanliga mjölkkor och kvigor inget problem

Avatar Fallback

Re: Djurbete intill skogsskifte

bluegreen  
#327644 Tror det blir vanliga mjölkkor, är inte säker, får kolla

   TS
Avatar Fallback

Re: Djurbete intill skogsskifte

jannee  
#327645 Inte ens köttdjur äter granplantor ELLER 20 åriga björkar, de väljer i det fallet hellre gräset eller eventuellt sly.
Förr i tiden gick ALLTID korna/ungdjuren på skogen, det är därför vi har den skog vi har i dag och som vi avverkar = hjälper även till med självföryngring.

Avatar Fallback

Re: Djurbete intill skogsskifte

elis  
#327652 Har en som sköter min hembacke, åker å lite skog, har stängt allt så de går som de vill. Han har kalvar där och det fungerar bra, rent och fint i skogtappen. Ett år släppte han hästar där och det var inte bra, var en hel del gran som blev barkgnagd av ett sto med smak för detta.
Så det är nog lugnt med ungdjuren.

Avatar Fallback

Re: Djurbete intill skogsskifte

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327714 Betad skog, gles och rötskadad...

Användarvisningsbild

Re: Djurbete intill skogsskifte

JensSkoog  
#327735 Kann snabbt bli som Mangan skriver, gles och rötskadad. Men det beror ju mycket på hur mycket dom har å beta på. Om betestrycket blir stort, går dom på allt, men om det är gott om gräs så äter dom det.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).