Traktorer och processorer

Niab 1501

490 inlägg 166422 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#327625 Ja det är definitivt mycket roligare att hålla på med två och tre bitars träd nu. :wink:

Å se där. Vi hann även med ett haveri.
Vinsch hjulet kan visst ta i en hyd. slang om det står i ett visst läge.
Det ska ändras innan hösten.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Niab 1501

rikard_e  
#327720 Riktigt fint! skulle vilja ha en som tar 40-50 cm i diameter. hade varit fint att huggt barkborre med.
Får man fråga vad du fick ge för denna?

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#327733 Skriver inget exakt, men en bit under 50 000.
Fullt fungerande maskin med längdmätning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Niab 1501

rikard_e  
#327775 Inget farligt pris, den bör betala sig själv rätt fort.
Vad är det för typ av längdmätning?

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#327794 Ja det räknar jag med. :wink:

Man kan räkna på många sätt. Visst man hade fått mycket gallrat med skördare för dom pengarna.
Men niaben kan vi ha till att köra

Gallringar
Ved
Vindfällen
Naturvårdshuggning

Ska man ha skördare till allt det så är detta ett billigt alternativ.

Längd mätningen räknar varje cm.
Pulsgivare system.
Nollar sig själv vid kapning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

rokon  
#327801 Så smidigt och bra med en bakhjulsdriven traktor också, med ett par bra piggkättingar där och den tyngden du får på drivaxeln så blir det smidigt med styrbromsar att komma åt överallt.

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#327804
rokon skrev:Så smidigt och bra med en bakhjulsdriven traktor också, med ett par bra piggkättingar där och den tyngden du får på drivaxeln så blir det smidigt med styrbromsar att komma åt överallt.


Ska vi köra med 650'n så måste det till några hundra kilo i fronten. Riktigt hopplöst att köra som det är nu. Men viktar vi upp den där fram å som du säger kedjor blir det nog bra. Niaben väger över 900 kg.
Blev en å annan meter åkt med bägge framhjulen i luften. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#341330 Lite smörjning å byte av hydraulfilter sen ska niaben ut å hugga björkved.
Ska bli intressant att testa konceptet i höst/vinter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

hlb  
#341338 Tack för senast Erre. Bli nu inte besviken. Lövträd är det jobbigaste man kan köra i en traktorprocessor. Det gäller min Hypro 450 XL också. Särskilt om de har stått fritt med många stora grenar. Ha motorsågen igång. Veden kommer ju ändå i en hög.Blir du ledsen, kör lite grangallring som omväxling.

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#341339 Tack själv Hlb!!
Anar detta problem. Att det blir björk nu är för att jag väntar på kylan innan det blir grangallring.
Ska kvista allt grovt med motorsågen efter att jag fällt. Grenar å ev dubbelstammar.
Sen ska några granbarkborre träd igenom med. Det blir underbart att få dom i en prydlig hög längs körvägen istället för utspridda överallt. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

hlb  
#341389 Jag har förstått att du vet vad du ger dig in på. Har sällan träffat en mer klok och erfaren skogsmänniska och ändå så ung. Skulle vara kul om du och kanske några fler traktorprocessorägare kom till mig en dag, gick igenom mina projekt de sista 6-7 åren, diskuterade, kritiserade och eventuellt berömde. Jag tror vi alla kunde få nya ideer och infallsvinklar. Jag bjuder på enkel mat. Jag finns mellan Markaryd och Osby. Skall vi lägga upp en ny tråd? Du kunde kanske demonstrera kedjeröjaren också.Detta tror jag är bättre än stora tillrättalagda demonstrationer på skogselmia.

Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#341393
hlb skrev:Jag har förstått att du vet vad du ger dig in på. Har sällan träffat en mer klok och erfaren skogsmänniska och ändå så ung. Skulle vara kul om du och kanske några fler traktorprocessorägare kom till mig en dag, gick igenom mina projekt de sista 6-7 åren, diskuterade, kritiserade och eventuellt berömde. Jag tror vi alla kunde få nya ideer och infallsvinklar. Jag bjuder på enkel mat. Jag finns mellan Markaryd och Osby. Skall vi lägga upp en ny tråd? Du kunde kanske demonstrera kedjeröjaren också.Detta tror jag är bättre än stora tillrättalagda demonstrationer på skogselmia.


@hlb
Tack för dom orden! Det värmer!
Det låter som en kanon idé!!! Räkna med mig, kommer gärna med kedjeröjaren. :wink:
En ny tråd med info i är nog rätt tänkt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#342775 Kört lite löv idag längs en traktorväg. Fällde träden för 5-6 veckor sedan. Fällde längs med vägen, ställde traktorn på tvären å backade ut niaben i kanten. Fick både ris och veden utanför vägen.
Kvistningen gick ok, spillde lite när knivarna sköts ut. Men då körde man bara tillbaka dom igen så blev det bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#342776 Skönt att slippa bära ihop. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Niab 1501

Erre  
#342790 Två timmar effektiv tid med niaben gav nästan en vagn. (utan förhöjnings stöttorna) Då var ju träden förvisso redan fällda sen tidigare men jag är nybörjare med så det finns utrymme för mer effektivisering.
Ska nog flyta på bra det här.
Roligt att ta sig an såna här kanter å göra ngt bra av det.
Fick lite hjälp med utkörningen. :smile:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).