Bilar

Vilken bil använder ni ute i skogen?

26 inlägg 19892 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken bil använder ni ute i skogen?

Gunnarmaskin  
#327553 För oss som äger skog gäller det att ha en bra bil som tar oss ut till skogen. Bilen behöver oftast ha lastkapacitet till att rymma bränsle, motorsågar och andra verktyg.

Vilken bil använder ni där ute? :wink:



   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken bil använder ni ute i skogen?

Ferguson system  
#327555 Jeg bruker Ford Explorer (1999) som arbeidsbil. Baksetene er nedfelte med ei kasse i vannfast kryssfiner som dekker hele lasterommet, på taket har jeg skiboks til lengre ting. Bilen har bukplater under motor, gir og bensintank fra fabrikk. Luftfjæring er det også, så høyden under bilen er god. Har ikke sittet fast i skogen enda, men det var nærme unna med gamle Exploreren (1994). Buken lå nedpå i gjørma, hvor bare firehjulinger hadde kjørt før. På med kjettinger og ut av hullet bar det. Den gamle hadde 5 trinns manuell girkasse/m høy&lav fra lastebil og framaksling grøvre enn på en Scania. Virkelig solide biler.

Avatar Fallback

Re: Vilken bil använder ni ute i skogen?

rikard_e  
#327556 Saab 9-3 vector 2009 diesel.

Känns som ett bra val, speciellt när vectorchassiet är sänkt 20 mm

Men brukar bara åka grusvägar som värst, sen har jag traktorn ståendes vid vägen, bara lasta över

Användarvisningsbild

Re: Vilken bil använder ni ute i skogen?

land cruiser  
#327560 En gammal l200 som slit o släng bucklig o dan men kanon när man inte behöver vara rädd om bilen

Användarvisningsbild

Re: Vilken bil använder ni ute i skogen?

Vardon  
#327563 En VW Transporter 4 motion, begagnad från vattenfall.

5 sitsig, men fortfarande ca 1.75 lastutrymme. En hylla i bagaget där jag kan ha en låda för kedjor, en för verktyg, en för huggarbälten, krokar för hjälmar och plats i hyllor för sågar. Jag klarar att ha ungefär huggarutrustning för 3 personer utan att ha något på golvet så jag kan fortfarande lyfta in en EU-pall om jag vill det.

Dessutom har den dieselvärmare och en rejäl omformare till 230V. Tyvärr har jag lite problem med laddningen till extra batteriet, men när det funkar så programmerar jag in värmaren att starta 12:00, 12 30 tar jag lunch, värmer min matladå i mikron och får äta varm mat.

Dessutom är den skön på långkörning, tar sig fram riktigt hyggligt och har okej markfrigång. Brukar kunan få ner den runt 0,8 l / mil på långkörning. Kanske inget man kör ut på basväg men de är ändå för trånga för personbil så det gör inget.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bil använder ni ute i skogen?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328402 Funkar bra med liten skåpbil också, har en Transit Connect:
DSC_0024.jpg


Ifjol hade den en låda i främre delen av skåpet med plats för såg-grejer och bensindunk och röjsågarna fick plats under den så det blev som ett dubbelgolv där fram.
Nu när jag inte röjer annat än i undantagsfall så behövs den inte.

Avatar Fallback

Re: Vilken bil använder ni ute i skogen?

elis  
#328403 Ford Mondeo combi -04, funkar bra. När jag möter dessa navarror och allt vad de heter är det jag som går ut, de som kör dem verkar ha problem att nyttja möjligheterna. :mrgreen: OBS gäller förstås inte alla men förvånansvärt många.

Avatar Fallback

Re: Vilken bil använder ni ute i skogen?

Hema  
#328408
elis skrev:Ford Mondeo combi -04, funkar bra. När jag möter dessa navarror och allt vad de heter är det jag som går ut, de som kör dem verkar ha problem att nyttja möjligheterna. :mrgreen: OBS gäller förstås inte alla men förvånansvärt många.

Gissar at de lider av störst-går-först-syndromet. Kör själv en L200.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bil använder ni ute i skogen?

Vardon  
#328433
elis skrev:Ford Mondeo combi -04, funkar bra. När jag möter dessa navarror och allt vad de heter är det jag som går ut, de som kör dem verkar ha problem att nyttja möjligheterna. :mrgreen: OBS gäller förstås inte alla men förvånansvärt många.


Det är den som möter som väjer.....

Användarvisningsbild

Re: Vilken bil använder ni ute i skogen?

Peteflamingstar  
#328438 Gammal tvåhjulsdriven Berlingo Family, bensinare, tar mig fram i skogsjobbet dagligen med den. Den är lite högre än vanliga personbilar redan från fabrik, sen kör jag med större hjul så är markfrigången riktigt bra. Önskade mig fyrhjulsdrift två gånger i vintras, så oftast klarar jag mig utan. I bilen ryms två barnstolar plus två åkande. Bagaget är rymligt och fäller jag baksätet får jag in sju EUR-pallar! Väldans praktisk liten fransos.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bil använder ni ute i skogen?

Jeep  
#328440 VW Transporter Dubbelhytt pickup, funkar utmärkt som bruksbil. Med 105hk 1,9tdi så ligger jag på 0,70l/mil och jag tycker komforten är utmärkt. Körde hem den från Luleå, en liten dagstur på 108mil utan att bli öm i kroppen.
Tyvärr är det ingen kåpa över flaket men det kommer att åtgärdas :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vilken bil använder ni ute i skogen?

Rydiander  
#328441 Har också en Berlingo family och är imponerad som ovan! Fällt upp dubbelsätet bak så den blev tresitsig, så båda barnstolarna får plats. Utrymmet i den är enormt och den höga frigången gör framkomligheten riktigt bra.

Avatar Fallback

Re: Vilken bil använder ni ute i skogen?

mooos73  
#328442 Volvo XC 70. Tidigare V 70 men med den tog det i underredet nu och då. Kommer dessutom aldrig mer köpa en 2-hjulsdriven bil mer.

Användarvisningsbild

Re: Vilken bil använder ni ute i skogen?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328445 Volvo 945 turbo med 16 tums hjul.
Pålitlig, oöm, driftsäker, bra lastutrymme , 175hk, & ekonomisk

:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Vilken bil använder ni ute i skogen?

Camwood  
#328449 Jag använder en gammal Cheva van! grymt bra att lasta i mm, verktygen mm är torra i kupen. Inget för fattiglappar då den drar mycket soppa. men billig i drift i övrigt. Får in en Ockelbo dubbelbandare med råge och kan stänga bakdörrana.
Cheva van 350.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).