Skördare

JD 1070D vs. Ponsse Beaver

34 inlägg 16247 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32502
Simba skrev:
huggarn82 skrev:
kalhygge skrev:Huggarn82:

Hur uppför sej 1070d i lyftkraft o stabilitet på 10 m + flerträd??

Vad tror du om att köra motsv. men med 11.3 m kran, lättare aggregat och flerträdshantering - kan man ackumulera på 10 + meter?

Jag e lite sugen på att byta bort 1270b, men dels tappar man ju 50 cm kran, o sen e jag rädd för att tappa stabilitet o lyftkraft..



maskin har ju en tendens o bli lite vinglig på långarm sen har ju jag bara vätskefyllning o slirskydd blir mycke bättre med band, har inte kört så mycket med flerträds men det är inget jag skulle köra på långarm, bara det kran når utan utskjut sen blir det enstaka träd på lång räckvidd. 11.3 meter kran har jag ingen erfarenhet av, för det är inga som använder det här vad jag vet, vi kör ju mellanzon med 1070 så det är inget man användero vi ligger på kring 30 meter mellan vägarna, men ska jag ha flerträds i fortsättningen så ska jag ha en större maskin, för stabiliteten o kranstyrka, fast 1070 orkar ju de mesta, men en 1270D är ju kvickare o snabbare i kran när den har mer pumpkapacitet

Ska du flerstamshantera på 11meter så ta en 1470/ch8 11m/754 i smalt utförande,då har du bästa kran som deere nånsin har gjort.Den här nya ch7an har ju alldeles för högt placerad fästpunkt :D


1470 inb blir ju lite klumpig i gallring, går inte o köra mellanzon med o sen blir den för långsam

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32506 1470 klumpig? :shock: inte alls han är betydligt smidigare än en 1270B elller C.
I mellanzon har varken 1070 eller 1470 nånting me att göra.
1470 långsam??? nää,med den hydraulkapaciteten så är det nog bara gubben det hänger på 8)

Användarvisningsbild
huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32508
Simba skrev:1470 klumpig? :shock: inte alls han är betydligt smidigare än en 1270B elller C.
I mellanzon har varken 1070 eller 1470 nånting me att göra.
1470 långsam??? nää,med den hydraulkapaciteten så är det nog bara gubben det hänger på 8)


här uppe har vi då alltid kört med 1070 maskiner i mellanzon o 1270 går o få lia smal som en 1070 så det är inga problem o mellanzona med en sån, dom blir långsam med den storkran, när man ska plocka träd

Användarvisningsbild
kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32751
1470 klumpig? inte alls han är betydligt smidigare än en 1270B elller C.


Hmmmm nu blir ja allt lite nyfiken - hur får man 1470 smidigare än 1270b??
Har inte den längre hjulbas å är bredare, iaf som standard, hur e den i smalt utförande??
Å så är den väl högre å tyngre å såklart dyrare??
Å så är väl den kranen lite kortare än 1270 bcd långkran??

Sen tycker iaf jag att 754 /745 e onödigt stort/brett/tungt/dyrt i 1a gallring..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).