Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3749 inlägg 732305 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjningar på egen mark

isteskog  
#326440 Tänkte starta en ny tråd om röjningar ni utför på den egna fastigheten. Ungefär liknande den som jag startade om manuellhuggningar. Bidra gärna med bilder före och efter röjning och kom gärna med synpunkter om röjningarna, eller om röjning överhuvudtaget.
Jag startar med en tidig brunnsröjning i ett bestånd som är planterat utan markberedning.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Fredrik Reuter  
#326580 Hej,
Vilket bra initiativ på ny tråd!
Dels kan det vara givande och kul att följa, dels kanske det inspirerar fler att dra igång med röjningen, det behövs ju som sagt! :-bd

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#326697 Fortsatte och gjorde även klar en liten underväxtröjning på kvällssidan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#326791 Lärkröjning! Beståndet planterat 2008. Såg ut att bara vara döpinnar våren 2009, hjälpplanterade då med gran...... visade sig vara helt onödigt då tydligen lärken gått till! Så nu är det att röja bort gran som står för nära lärken. Sens moral.... är huvve dumt får kroppen lida :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

jonathanA  
#326912 Jag har beslutat mig för att anlita en röjare pga. tidsbrist och han kom förra veckan och började på ett område på 4hektar.
det är mycket varierande, ålder med både självsådda hyffsade partier och även planterade väldigt sen röjning.
Bitvis mycket inslag av björk.
DSC_0189.JPG
DSC_0140.JPG
DSC_0183.JPG
DSC_0184.JPG
DSC_0165.JPG
DSC_0167.JPG

Hittils är jag mycket nöjd med hans jobb.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#326916 Han ser ut att göra ett bra jobb!
Roligt att du tar tag i röjningen fast du inte hinner utföra den själv, fler skulle följa ditt exempel! :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Fredrik Reuter  
#326920 Hej,
Snyggt!
Den investeringen har du troligtvis betald på sikt!

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#327162 Klar med drygt halva röjningen. Lärkdelen röjd, nu återstår grandelen. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

80-90  
#327214 det ser bra ut... trevligt med bilder.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

perlin  
#327325 Hej hej.
Mitt första inlägg i skogsforum.
Har haft en fin eftermiddag i skogen.
Håller på med en andraröjning av ett ytterst ojämnt självsått bestånd. Allt från luckor till rosbuskar till hög gran och fin ungtall. Massvis med rönnuppslag.
Kul är det i alla fall att försöka få till nåt bra av det. Har ägt marken i sex år :)

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327339 Välkommen och tack för ditt första inlägg. Rönnuppslag borde man ta tillvara, det är inte alltför vanligt. Var håller du till?

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

perlin  
#327347
th skrev:Välkommen och tack för ditt första inlägg. Rönnuppslag borde man ta tillvara, det är inte alltför vanligt. Var håller du till?


Tack th.
Jodå jag sparar en hel del rönn men måste ta ur en del också så att det blir nåt ljusinsläpp.
Håller till i östra Jämtland.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

värmSkog  
#327357
th skrev:Välkommen och tack för ditt första inlägg. Rönnuppslag borde man ta tillvara, det är inte alltför vanligt. Var håller du till?


Där jag bor mer eller mindre sprutar det upp rönn på hyggena, Speciellt där det är lite stenigt. Ser säkert helt olika ut på andra håll i landet

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327372 Många djur tycker om rönnen så det är sällan den utvecklas till riktigt träd i skogen så den kan du lämna helt oröjd. Vilda rönnar brukar inte bli mer än 70-80cm hög i de här trakterna, pga betestryck.
Senast redigerad av Mettämies fre 24 apr 2015, 22:31, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

brantek  
#327375 När jag röjer och stöter på rönn brukar jag för det mesta kapa av dom på 30-50 cm höjd. Så det kan komma nya och fler skott som viltet kan äta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).