Traktorer och processorer

hydraulkolv mellan traktor och kärra?

24 inlägg 16089 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

hydraulkolv mellan traktor och kärra?

volvo_per  
#327239 Hej!

Använder en gammal boxer med kran på taket i skogen. Har funderat på att montera en hydraulkolv mellan traktor och skogskärran som man kan låsa så inte traktorn vill lyfta ifram när man lyfter tyngre stockar. Vet att det finns folk där ute som använder detta men skulle vilja ha en bild eller förklaring på hur ni löst detta då det måste kunna leda åt alla håll samtidigt som det låser när man kör ut kolven.

Tack på förhand :grin:



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: hydraulkolv mellan traktor och kärra?

Jim_the_one  
#327240 En kolv gör ingen nytta, däremot en cylinder :wink:

Du skulle kunna titta förbi min jobbarkompis. Han har en sådan på sin Ford med takkran.

Användarvisningsbild

Re: hydraulkolv mellan traktor och kärra?

Seb macahan  
#327268 ?????
Hydraulolja/cylinder består väl av en kolv en cylinder vad som är viktigast är båda. Hydraul kolv i folkmun enl. Mig.

Avatar Fallback

Re: hydraulkolv mellan traktor och kärra?

mikael_s  
#327270
volvo_per skrev:Hej!

Använder en gammal boxer med kran på taket i skogen. Har funderat på att montera en hydraulkolv mellan traktor och skogskärran som man kan låsa så inte traktorn vill lyfta ifram när man lyfter tyngre stockar. Vet att det finns folk där ute som använder detta men skulle vilja ha en bild eller förklaring på hur ni löst detta då det måste kunna leda åt alla håll samtidigt som det låser när man kör ut kolven.

Tack på förhand :grin:

Skulle det inte räcka med rörligheten i de kulleder som sitter på en hydraulisk toppstång? Ena änden i toppstångsfästet i traktorn och andra i ett påsvetsat fäste på vagnens dragbalk. Till det en ventil med flytläge.

Finns ju förresten hydraulisk toppstång med vikled också, att sätta i traktoränden kanske.

Användarvisningsbild

Re: hydraulkolv mellan traktor och kärra?

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327311 Lösningen som Mikael_s skriver jag iaf sett på en kompis gamla ösa boxer med takkran..

Avatar Fallback

Re: hydraulkolv mellan traktor och kärra?

olli  
#327321 Jag har en gammal Buster med takmonterad Simsonkran. Mellan traktor och skogskärran sitter en hydraulkolv utan extern anslutning. Jag kan spärra kolven med en liten spak, så att traktorn blir stum mot kärran.
Ventilen i kolven består av en stålkula som ligger an mot ett hål, och släpper oljan bara åt ett håll.

Avatar Fallback

Re: hydraulkolv mellan traktor och kärra?

volvo_per  
#327364
olli skrev:Jag har en gammal Buster med takmonterad Simsonkran. Mellan traktor och skogskärran sitter en hydraulkolv utan extern anslutning. Jag kan spärra kolven med en liten spak, så att traktorn blir stum mot kärran.
Ventilen i kolven består av en stålkula som ligger an mot ett hål, och släpper oljan bara åt ett håll.



Det lät ju smidigt. Frågan är vart man får tag på en sån kolv?

   TS
Avatar Fallback

Re: hydraulkolv mellan traktor och kärra?

olli  
#327367 Jag tror kolven är lika gammal som traktorn, alltså slutet på sextiotalet. Möjligen kan någon på forumet ligga på någon relik, annars traktorskrot eller blocket.
Kolven fungerar kanonbra och var vanligt på gamla skogstraktorer.

Avatar Fallback

Re: hydraulkolv mellan traktor och kärra?

volvo_per  
#327369 Vore ju kanon med lite bilder :)

   TS
Avatar Fallback

Re: hydraulkolv mellan traktor och kärra?

olli  
#327370 Kan försöka fixa det på Söndag.

Avatar Fallback

Re: Sv: hydraulkolv mellan traktor och kärra?

olli  
#327580 Här kommer några bilder på stabiliseringskolven. Den lilla spaken längst upp är för att aktivera låsläget.

Avatar Fallback

Re: hydraulkolv mellan traktor och kärra?

volvo_per  
#327581 Ser ju kanon ut.
Borde det inte funka med en vanlig kolv med två anslutningar på? Två slangar som går upp till en ventil bara. Så kan oljan gå runt och stänger man ventilen borde den ju bli stumm.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: hydraulkolv mellan traktor och kärra?

olli  
#327590 Låter som en möjlighet.
Kanske värt att prova.

Avatar Fallback

Re: hydraulkolv mellan traktor och kärra?

olli  
#327602 Vid närmare eftertanke funkar nog inte det, pga kolvens plus och minussida är olika stora.
Jag tror att kolven blir stum i alla lägen oberoende hur du ställer ventilen.

Avatar Fallback

Re: hydraulkolv mellan traktor och kärra?

volvo_per  
#327604 Okej.. Hmm. Hade vart smidigt. Fattar inte riktigt hur din kolv funkar.. Verkar svår att få tag på.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).