Traktorer och processorer

Stegmaster jaktar valmet/valtra??

139 inlägg 82272 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

Førland  
#323705 ok,så på bildene du har på youtube at det lå noen utsorterte tynne stokker der.tar du de til slutt som husved eller tar du de manuelt inn i maskinen?Føler det går for mye tid til å velte stokkene fra bordet og ut på rullene ,et alt.er jo å lage framtrekk på selve bordet,da bør det vel helst være litt langt og ikke laste så mye i høyden vil jeg tro?ble bare 2 sekker idag,måtte på jobb en tur,men fra mandag er det fri.nå snør det som f her ,alt er hvitt igjen :sad:

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

stegmaster  
#323755 Ok, det bildene fra den gamle videoen du har sett.
Ja det har skjedd litt siden da.
Blant annet er det bygget tak over maskinen og sekkene, så vi bruker kløyve de dagene det regner og går i skogen når det er finere vær.
Klarte 2 i dag jeg også, altså hugge å få hjem 2 tømmervognlass med bjørk. :wink:
Så nå avsluttes hogsten neste lørdag for denne sesongen.
Deretter 2 helger med kløyving så er vi ferdige.
Ellers så er det faktisk sludd her også. :surp:
De tynne pinnene løfter jeg enten på manuelt direkte på Dalen maskinen eller kjører de igjenom Igland processoren.(bruker denne om jeg har tid og er alene.)
Men litt lengre stokker som er krokete løfter jeg med krana på stegmateren, men poenget er og ikke blandet disse med større virke.

Som du ser så legger jeg virket i lunner på baksida av stegmateren, så jeg slipper og laste det på tømmervogna igjen, i stedet så løftes det bare fra lunna direkte over på stegmateren.
Fyller opp stegmateren mens min kompis flytter de 3 pallene vi fyller pr omgang.
Her er div, bilder, som er tatt noen år tilbake.

20140315_145205.jpg


Med furu stokker går det som en lek. :smile:
Foto0008.jpg


Foto0038.jpg



Her har jeg kjørt noen paller med div, skrotved igjenom Igland processoren.

P1000391.JPG

20131012111501(2).JPG

   TS
Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

Førland  
#323787 Fine bilder det ja,står også under tak bygget ei bu på 6*14 m,står med traktor og vedmaskin inne ble også lei av å stå ute i regnvær.så når veden er tørr setter jeg den inn der.har vel ca 10 mål igjenn å kløyve +noe husved.

Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

Førland  
#323788 Det ble på opp ned av en eller annen grunn.....

Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

stegmaster  
#323795
Førland skrev:Det ble på opp ned av en eller annen grunn.....

Det gjør ikke noe, jeg sitter her med laptoppen opp/ner. :smile:
Ser bra ut.
Har du byggd om vedmaskinen selv??
Ja et hydraulisk innmaterbord eller stegmater må til om man vil kunne kjøre mer eller mindre kontinuerlig, med et manuelt stokkebord så trenger man en ekstra mann som er med og flytter stokker inn på rullene, om det skal flyte på jevnt uten stans.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

Fredrik Reuter  
#323801 Fixade bilden så den blev åt rätt håll.

Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

Førland  
#323847 Ja jeg bygget den om for 3 år siden,når han på bildet får noen år til på nakken så blir det mere hjelp å få :-BD .Det er helst i sekken hjelpen trengs mest.rullene på bordet er hydrauliske men stokken må jo dras utpå manuelt.

Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

stegmaster  
#323887
Førland skrev:Det er helst i sekken hjelpen trengs mest.

Absolut.
Du gjør jo veldig fine sekker siden du stabler veden i sekken, men selv slik som vi gjør (stabler ikke), så må man ha en mann som kan ordne litt i veden under fylling så sekkene blir firkantete med rette sider når stativet tas bort.

Ja det er nok ikke mange år til før dere er 2 mann i produksjonen etter bilde over og dømme. :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

Førland  
#323912 Ja han er med litt,lager 60 liters sekker med tennved som han selger til besteforeldre og familie. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

stegmaster  
#327295 Hmm, undrar om jag får kalibrera hjul.diam til hastighetsmätaren. :grin:
Var ute en sväng i går och testadet min Valmet 6400 i "höghastighet" for första gång. :wink:
Visadet 30-31km/t vid 1300rpm på traktor, ökte sen til 40-41km/t vid 1700, så slutadet där, men enligt mätaren bordet den vel då toppa minst 50km/t vid 2300rpm. :shock:
Visserligen kändes det som det gick fort, men något måste vara fel här tror jag, då jag dessutan kör på 24-34 däck. :smile:
Har ingen GPS va jag kommer ihåg at kolla med( funkar det med mobilen utan att man er uppkoplat til internet???), så det får bli et forsök att kalibrera med riktig kod för min hjul,dim. direkt.
Det gjuppadet rejält i traktoren vid 40Km/t(enligt min mysko mätare), men vid 30-35km/t gick den lungt och fint.
Inga redskap verken bak eller fram.
Senast redigerad av stegmaster fre 24 apr 2015, 19:36, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327310 Min toppar ca 42 enl mätarn

Användarvisningsbild

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

stegmaster  
#327330
gnisten83 skrev:Min toppar ca 42 enl mätarn

Ja det låter ju mer vettigt.
Tror det står 40,6 km/t som maks ved 18,4-34 däck. Min har 520/70-34.
Hi-Tech serien finns ju som 50km/t traktorer ( åtminstone 6850 finns som 50km/t), men aldrig hört at 6000 seiren finns om annat en 40km/t i något land.
Trodde först det snakk om en lågvarvsmotor(men detta fanns vel endast til 6600E), men kolladet snabbt att det fanns gott med utrymme mellan pedalen och gulvet vid 1700rpm. :wink:
Tyvärr gjungadet det rejält vid 40km/t delvis på grunn av traktoren(ingen redskap bak) och delvis på grunn av dårlig väg.
Spelar i for sig ingen större roll, då jag knappast kommer köra mer en ca 30km/t oavsett.
Men det var ju så man undradet om man fått tak i et riktig "raceproduct". :lol: :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327338 Fanns väl en långvarig i 6700 eller hette den 6750?
Min har 600/65-38 men är de olika axel utväxling ar med olika fälgdiametrar?

Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

Førland  
#327348 min går 44-45 på fullt turtall på flat mark,pleier å kjøre 40 da har jeg passelig turtall,kan ikke helt huske hvor mye for jeg er heller ikke så mye ute på hovedvegen.

Avatar Fallback

Re: Stegmaster jaktar valmet/valtra??

valtra mega  
#327359 prova byt däck kod till 203 så borde den vissa rätt.
Har hänt att på 8050 jag har att den ställt om sig själv

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).