Trädfällning (arborist)

Utbildning?

6 inlägg 5013 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Utbildning?

fekkstar  
#327275 Hej!

Jag sitter nu på mitt nuvarande jobb i en kundservice. Jag vill utbilda mig till trädfällare. Jag gillar att vara ute i naturen och jobba med kroppen. Fråga mig inte varför jag sitter i en kundservice....

Är det för sent för mig då jag är 25 år? Hur lång är en utbildning? Är det lätt att få jobb? Jag bor i Västerås, finns det någon utbildning i närheten?

Drömmen är att starta en egen firma när man har fått erfarenhet.

Ha en bra fredag alla!

MVH
Joakim



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Utbildning?

Fredrik Reuter  
#327276 Hej,
Nej, det är absolut inte för sent (enligt mig), är det någonsin det?
Du har väl en bra skola i Sala (natubruk). Kolla där, de kan ha precis den utbildning du vill gå.

http://www.osby.sala.se/

Användarvisningsbild

Re: Utbildning?

fekkstar  
#327284 http://www.utbildningskogfarna.se/news_1.html

Räcker det att ta körkort för motorsåg för att få jobb eller måste man först praktisera?

Jag känner mig vilse :(

   TS
Avatar Fallback

Re: Utbildning?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327289 Annars kan du gå Hvilan`s Yh Arborist på 2 år så får du en bred utbildning med bra möjligheter till jobb

Avatar Fallback

Re: Utbildning?

åberg  
#327290 Kortet är bra att ha men det är nog svårt att få uppdrag utan erfarenhet.

Se dig omkring vilka skogliga utbildningar som finns, det finns en del att välja på.

Prata med folk i branschen. Du kanske känner nån eller har nån släkting?

Ha ett öppet sinne för att det kanske inte blir på direkten som du först tänkt. Börjar du i en annan ände och gör det väl får du med dig erfarenheter, kunskaper, kontakter och referenser som kan vara till nytta i nästa steg. Har man en fot inne i branschen blir det lättare att stegvis ta sig till det man vill göra.

En del saker är svåra och en del tar tid. Några saker är både svåra och tar tid. Men det mesta är möjligt om man är villig att jobba för det.

Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Utbildning?

Göt  
#327292 Det är aldrig försent att utbilda sig. :grin: Ett naturbruksgymnasium borde nog vara något du skall kolla på eller en arboristutbildning....det finns möjlighet att plugga vidare om du vill senare ...........

Älvdalens naturbruksgymnasium ligger visserligen i norra dalarna men det är ett exempel du kan titta på.... Det finns olika vägar genom utbildningen du kan fundera på :ugeek:


Lycka till

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar