Skotare

Ösa 260

15 inlägg 13010 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ösa 260

Johan Em  
#32566 Hallå i skogen
Jag ska i väg å kolla på en Ösa 260 är det något speciellt man ska titta på dom. Det är en -76 med två spak.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32571 Hej,en-76 så är troligen en Sauer transmission,skulle rek.en med Linde(kom troligen -78,Linden är bra mycket bättre,annars säkra maskiner,inga eg.svagheter,enda du kan kolla är boggilagringar(stora bussningar som nog tål en del glapp)sen har du kedjeboggi som tål bra mycket stryk o skit,problemen brukar va kedjespännaxlarna(2 koniska per låda som ska smörjas av oljan från kedjan,vi borra in smörjnipplar i våra minns jag och sen funka det)Midjan så visst blir länklagren glappa men det är så långt avstånd mellan dom så det går faktiskt länge ändå.Luftsystemet vållar ju en del bekymmer om det inte är eftermonterat någon lufttorkare,kolla även att pumpfördelningsväxellådan är ok. :D

Avatar Fallback
Johan Em  
#32572 Kanon, då har jag lite att kolla efter. Tackar

   TS
Avatar Fallback

Re: Ösa 260

kjell62  
#32575
Johan Em skrev:Hallå i skogen
Jag ska i väg å kolla på en Ösa 260 är det något speciellt man ska titta på dom. Det är en -76 med två spak.


Kolla fram axeln den brukar sprick vid bultförbanden
vid navrediktionen på in sidan av hjulet
är det olja där så är förmodligen en spricka på väg
kan även vara P-boxen
så du får torka rent å kolla
inte så kul att byta fram axel i skogen
en 76a då är det förmodligen en A-axel på den
det är gott om A-axlar på beg marknaden
kolla bultarna vid fördelnings lådan i midjan
det är en svag punkt på 260
även röret som går in i vagn i midjan
brukar spricka
motorn scania D8 ska vara tät mellan topparna
o-ringarna i fodren brukar börja läcka = kostsamt
fram diffarna ZF brukar inte vara någon eveghets maskiner
man får kolla i oljan om det är spån i den
kjell

Avatar Fallback
Johan Em  
#32577 En fråga till, är detta en bra maskin att ha för hobbybruk eller ska man se sig om efter något annat?

   TS
Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32580 är väl en ganska stor maskin ,men har man sån skog så funkar det nog säkert bra. d8 , gissar att den är ganska törstig och med dagens priser :x.

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32581 Vill nog påstå att det är en av dom säkraste maskinerna som Alftagrabbarna har gjort,farsan började med en ny på -79 och han gick problemfritt till 20000h sen blev det lite boggibekymmer,men allting går å skruva på dom å delar finns,mitt tips är att sätt på en lufttorkare ifall en sån saknas för det verkar som om nutidens "miljöanpassade"tryckluftssprit bara innehåller vatten.
Sen finns det bra reservdelsböcker med tydliga sprängskisser.
Jo förresten kjell62 så vi hade faktiskt aldrig nå bekymmer med framaxeln på nån av våra,vi skruvade kedjespännarna istället :D

Avatar Fallback
Johan Em  
#32583 Vad har den för förbrukning i timmen ca då? Hur är det att förflytta den på väg? Tackar för alla svar, man är ju nybörjare på det här med skotare. Så man behöver all hjälp man kan få.

   TS
Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32584 Äh fråga på bara det är det som är meningen med forumet(tror jag ??)
Ja du förbrukning det var ju ett tag sen men inte var dom nå speciellt törstiga,runt 10 i lite lättare körning,klart meterdjup snö och 3km uppför så ska väl allihop ha mat,vill minnas att tanken rymde 160liter och det orkade man inte köra upp på en dag som nybörjare.
På väg är han som alla andra,om hydrostaten är i skick så ska man kunna hålla 25,men slitaget (spec.på boggikedjorna) är ganska stort så vid lägre flytt löns nog att ha trailer 8)

Avatar Fallback
KVIST  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32600 Hej Johan.

Våran 260 drar mellan 12 -15L/h i slutavverkning,
har fått byta topplockspackningar på 2 st toppar i för ett tag sen, tryckte ut en del vatten. Sen som Kjell skrev så har röret som går in vagnen sprucket för oss också. Har också hört att fram diffen är en svag punkt. Vad jag förstår så börjar det bli lite dåligt med reservdelar på skrotarna, fick byta en kuggstång till ett 373 vridhus, var inte lätt å få tag på.
Annars en fantastisk maskin enligt mig.

Ösa 260 snart 27000 h

Avatar Fallback
Johan Em  
#32664 Ösa 260 kontra / Ösa 250 är det stor skillnad mellan dessa maskiner? tänker på att det mesta av min körning kommer vara gallring/vedkörning

   TS
Avatar Fallback
sliparn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32668 Hej Johan
Vi har haft både 250&260,har 250 kvar för ved körning.
Med den körningen som ved+gallring är 250 överlägsen 260.Tex bärigheten på svaga marker,lätt att få tag på begagnade reservdelar med tanke på att det tillverkades över 1000st.

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32715 Hej Johan,enkel fråga men svaret är lite svårare men jag kan ju försöka.
250-n är betydligt smidigare och lättare än 260 men givetvis lägre lastkapacitet osv.I gallring är nog 260 ganska klumpig eftersom han genar mycket och han finns bara som 6-hjuling vilket ger ganska högt marktryck på framaxeln,tror han var uppgiven till 8 ton på fram.
Största nackdelen med 250 är midjekonstruktionen,han är väldigt enkel att stjälpa,spec. om du tex. kör framåt och svänger vänster och om då vänster bakboggi går upp på en stubbe så är han omkull innan du hinner svära :D ,men man vänjer sej men spec.i nerförsbacke så blir detta fenomen ännu tydligare.Dom tidiga modellerna hade väldiga boggiproblem,har väl aldrig skruvat nånting så mycket som dom där j-a kedjeboggierna,problemet löstes när kugghjulslådorna kom -87,mitt råd om du ska ha en 250 så leta en som har kugghjulsboggi åtminstone bak,dom kom som sagt -87 men många äldre maskiner kampanjades om med att byta lådor.Sen rek. en som har effektreglering dom är så mycket enklare å köra,det kom nångång -84 el.-85

Användarvisningsbild
huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32727 effektreglering kom 1982 på ÖSA maskiner farsgubben hade en av dom första 260 som utrustades med effektreglering tror den kom ungefär samtidigt till 250

Användarvisningsbild
masterchief  
#32762 Här är en 260 på blocket 8)
http://www.blocket.se/vi/17344729.htm?ca=14_s

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).