skogsintresse skrev:Hej! Läste om samma sak på maskinisten. Var faktiskt ett par stycken som honat cylinder och fått det till att hålla. Beror nog på lite hur cylindern ser ut.
Kolla länken
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=84&t=209381
Mvh Joakim
skogsintresse skrev:Gör ett nytt försök.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=84&t=209381&hilit=farma
Mvh Joakim
axwell skrev:http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=84&t=209381
Konstigt, det här var ju en aktuell tråd
Läckande tätning som fyller huset med olja,bara ta loss cylindrarna och täta om
Kan tillägga att det oftast är lösa kolvar typ 8cm långa i cylindern och dom knuffar en kuggstång så man får trycka ut dom med tryckluft ibland
Ok, kanske inte är så stort jobb som jag befarade. Var rädd för att man måste lyfta av krantornet eftersom det var där oljan kommer ut.
Är det alltså "bara" att bulta loss tuberna och byta packningen på kolven?
Vilken som har gett sig kanske går att lista ut genom att se om det läcker när man svänger vänster eller höger. Då har man ju iallafall uteslutit två möjligheter antar jag.
Om du plockar av tuberna och byter packningarna. Kolla så att du inte har skador invändigt på tuberna. Har varit med om att det har blivit kondens i hydrauloljan som har gjort att det blir gravrost i tuberna om vagnen står stilla längre perioder.
Ja, tack för tipset. Är ju trist om tätningarna slits ut direkt.
Jag hadde en sådan kran i mer enn 12 år, och aldrig läckte det från tuberna,
Dock rann det in vann i svänghuset i regnväder, då den alltid stod utomhus, så när det blev kalldt (- grader), så tryckdes olja ut. '
Detta var då vagnen var nästan ny, maks 2år.
Sen sög jag ut alt och i med ny olja, samtidig som jag gjordet en gamasj rundt kranpelaren så vatten inte letadet in sig , och hadde aldrig mer problem med detta.
Vet ju givetvis inte om detta er ditt problem, men detta skulla jag kolla före jag skulle riva tuberna, om det vore kalldt där du bor senaste tiden.
Kolla på bilden så ser du gamasjen jag gjordet. Er bara en gummiremsa med en stor slangklämm rundt kranpelaren, men det funkadet fint i 10 år. Vagnen er solgt för 2år sen, men funkar fint fortfarandet engligt nya ägaren
Bra tips med gummikjol mot regnvatten.
Förstår inte riktigt hur du menar att vatten tryckte ut oljan. Hände det när den stod still och vattnet i svänghuset frös? Eller?
I mitt fall så började det drälla olja när jag kört 45 min och fortsatte ungefär den halvtimme som jag hade kvar att köra.
Ja precis, Det hände när den stod still, då det hadde frusit i svänghuset.Altså vannet hadde frusit och ekspanderte så oljan trycktes ut,
Men då verkar det inte som det er det som er ditt problem.
Har du forsökt tappa av/suga ut oljan(och evt, vatten) i svänghuset, så du vet helt säkert at det endast finns olja där????
Tack för alla kloka synpunkter :thumme:
Nu står ekipaget i maskinhallen och servicekillarna skall kolla på den.
Du får meddela hur det slutade. Det måste vi få veta så fort du får veta nått.
Sorry att det dröjt lite, har varit bortrest. Var rost i tuberna som käkat upp tätningen. Tuberna honade och nya tätningar så nu är det bara att köra igen. Antar att man får bli bättre på att köra igenom funktionerna på vagnen även under sommaren då min normalt står helt still. Borde motverka att det samlas vatten på fel ställe.
Bra att det löste sig och din iakttagelse är korrekt, allt som står stilla far illa. Viktig liten regel att ha i åtanke.