Bilar

Bästa 4WD bil som drar 3,5ton?

29 inlägg 75101 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bästa 4WD bil som drar 3,5ton?

Oden  
#271722 Blir väl lite som att svära i kyrkan :grin: .
Men en Ford F150 är duglig dragbil. Tror de är godkända för att dra 5.4 ton i staterna.
Bra komfort typ lyxbil. Men halva priset mot tex en Lexus. Det är väl bara det där med förbrukningen som drar ned betyget.

Sedan finns det ju de som säger. Ingen Fård på våran Gård! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Bästa 4WD bil som drar 3,5ton?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271754 Inte så enkelt detta tydligen, enligt listan får Cadillacen
dra mer än Silverado/Sierra/Tahoe/Suburban trots att
det är samma chassie på dem allihop.
Vore det inte mer spännande att kolla på en dubbelhjularpickis med vändskiva?

Avatar Fallback

Re: Bästa 4WD bil som drar 3,5ton?

gilen  
#272821 Köpte nyligen en Ford Ranger och får dra 3,5 ton efter den.

Avatar Fallback

Re: Bästa 4WD bil som drar 3,5ton?

uhs  
#293905 Nja, Rangern får väl dra 3350kg?

Saknas några på listan tidigare. Mercedes G och GL får dra 3500. BMW X5 får dra 3500 om den har tillvalet "utökad dragkapacitet"

Användarvisningsbild

Re: Bästa 4WD bil som drar 3,5ton?

Seb macahan  
#293949 Har du inte glömt alla vanliga pickar? Toyota hi lux, Nissan navara, Volkswagen amarok mm. Tror att navara får dra en del.

Avatar Fallback

Re: Bästa 4WD bil som drar 3,5ton?

uhs  
#293960 Vanliga pickisar får inte dra speciellt mycket, runt 2700-2800 brukar de ligga. Finns några som går högre, Amarok får dra 3200 med automat, 2800 manuell har jag för mig.

Ska man upp i 3500 är det lyx-suv eller stora jänkepickisar som gäller.

Avatar Fallback

Re: Bästa 4WD bil som drar 3,5ton?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326532 Hur många av de uppräknade bilarna/pickisarna har konstant 4wd, de flesta pickuperna har inte de medan suvarna oftast har de.

Användarvisningsbild

Re: Bästa 4WD bil som drar 3,5ton?

anersimyra  
#326535 Min Ford Ranger XLT 2013 får dra 3,5 ton med E kort.. :smile: 750 kilo med enbart B.. :???:

Användarvisningsbild

Re: Bästa 4WD bil som drar 3,5ton?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326550 Hur mkt hästar anses det behövas för att dra ett ekipage bestående av en pickis/suv med 3,5 ton efter?
Allt under 300 hk borde kännas oerhört segt, gissar jag.

Avatar Fallback

Re: Bästa 4WD bil som drar 3,5ton?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326553 Har väl inte haft mer än 2,5ton efter min X5a med 235hk diesel 500nm men med de lasset rör den sig rätt duktigt
Klart 1ton till har respekt med sig

Avatar Fallback

Re: Bästa 4WD bil som drar 3,5ton?

jannee  
#326557 Hästkrafter är ointressant, vridmoment ska det vara.
På den gamla goda tiden var man glad om man fick en 260 hästkrafter stark Scanina (110:a) och vikten på bil o släp var då begränsad till 51,4 ton, dock lastade man tills det blev fullt, vikten var inte så noga.
Vätterleden (gamla vägen genom Ödeshög) eller backen upp mot Kolmården, de bitarna gick det inte direkt fort.
Skuleberget = låg växeln - tog en evighet
När man senare fick tag i en 140:a (Scania 350 hk), var man som i himmelriket - man flög fram - kändes det som.

Avatar Fallback

Re: Bästa 4WD bil som drar 3,5ton?

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326846 3.5 ton efter en touareg (240hk/550nm) känns inte särskilt segt utan tuggar på fint.

Användarvisningsbild

Re: Bästa 4WD bil som drar 3,5ton?

Vedproducent  
#326881
zeaflower skrev:3.5 ton efter en touareg (240hk/550nm) känns inte särskilt segt utan tuggar på fint.

Vad är en realistisk dieselförbrukning när du drar 3,5 ton? De uppgivna siffrorna utan last ser riktigt låga ut. Intresserad av att byta ut Jeepen. Inget fel alls på den bilen men den är ju så törstig i jämförelse.

Användarvisningsbild

Re: Bästa 4WD bil som drar 3,5ton?

stegmaster  
#326884
HansAlenius skrev:* Chevrolet - Tahoe får dra 2730 kg

Er det olika regler innom Europa på detta??
Enligt reg. beviset får jag dra 3175kg med bromsad släp, med min Chevy Tahoe (detta er dock en 2dörs 6,5td).
Utan broms 454kg. :D

Utdrag från regbeviset.

Uten navn.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).