Tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter, hösten 2013 bestämde jag mig (av ekonomiska skäl) att direktimportera en en kranvagn till fyrhjulingen. Har tidigare handlat rätt mycket från Kina men mestadels småsaker via ebay osv. Denna gången gick det via Alibaba och ett företag som heter Qingdao Impetus int'l trading. Nåväl, efter en del mailkontakt bestämde jag mig för att beställa en vagn som dom saluförde, 4W-moto 350 - samma som malwa tidigare sålde - kopian på avestavagnen. Valde till 2-spak, elstyrning till robson och en skopa. Kalaset slutade på ca 31000:- sek med frakt till göteborg. Hittills fungerade allt supersmidigt med kontakt osv.
Efter 3 mån kom paket till gbg hamn, fick ett 'avi' från hamnföretaget att det var dags att hämta. Dock skulle dom ha ut en avgift för lossningen på 4000:- något som skulle ingå i den frakten som var uppgjord. Detta var dock tvärkört - bara att pynta om jag ville ha paketet. Sagt och gjort, ut på lagret och skymtar under plasten - VA FAN! inte samma vagn som jag beställt.... Jaja inte mkt att göra där, bara lasta på och åka hem. Skrev på kvällen att långt mail till säljaren om det hela. Sedan ett till. Sedan ett till - inget svar. Klagade via alibaba - inget svar. Skit också. Jaja bara att börja montera ihop och se va man köpt...
Vagnen jag fick är samma som polarprod.se marknadsför. Den var alldeles för stor och tung för en atv med sin 160+cm bredd och dryga 5-6-700kg. Hmm får väl bygga en ny vagn...
Byggde enl eget huvud men med inspiration från dom kända. Behöll kranen, ventilpaket och hydraulagget (dock med ny pump). Efter den var klar körde jag så med den i ca halvår men sen tröttnade jag på att man behövde talja i taket för att lyfta av ventilpaketet som vägde 45kg!
Då gick projektet in i fas 3, nya ventilpaket, 3st närmare bestämt, ett 6-facks med 2-spak, ett 3-facks el on-off och ett 2-facks el on-off monoblockventiler från italienska Orta, köpt från hydraulik4u i tyskland för ca 7500sek som hittat. När jag ändå var gång byggde jag ett utskjut på kranen och bytte alla bussningar samt svarvade och svetsade nya löpningar till alla ledbultar. https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=21&t=20678
Hade dock hela tiden problem med att varken drivning, robsonen, samt vinschen inte var nån ork i, kom bara upp i 70 bar på motorerna. Så jag betällde nya motorer till drivningen och det hjälpte, men blev inte helt bra. Fick dessutom bygga om hela armarna som håller robsondriften igen. Problemet var nog att min dåvarande pump, en hi-lo pump som gav 30lpm upp till 60-70bar och 9lpm däröver inte räckte till. Hade dessutom tröttnat på att dragstarten, så jag sålde hydraulagget och köpte en ny 15hk motor med elstart och en ny pump med fast deplacement på 8,5cc. Nu blev det rejäl fart i grejorna, vinschen drar jättestockar utan problem och driften flyttar full vagn och fyrhjuling enkelt i skogen.
Nu blev detta ett rätt långt inlägg så jag fyller på med bilder istället! Fråga på om ni undrar nått!
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto