ATV och UTV i skogen

Motorsågslåda till ATV

52 inlägg 52916 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Motorsågslåda till ATV

brantek  
#326762 Imponerande!

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Motorsågslåda till ATV

morco  
#327029 Det där ser ju skitkul ut, jag ska hämta ut min nya vän (Grizzly 550) på fredag och det där ser ju ut att vara ett bra feelgood-arbete när ungarna slocknat (-: Jag kollade på den kända lådan men jag tycker den är för liten samt att jag vill ha en del med lock, hatar att ha filar och annat drällandes bland en massa böss....

Är det vanlig formplyfa du använder, har sett att det finns någon marinvariant men det kankse är överkurs? Jag funderar på hur vattenfasta de är på uppsågad kant?

Avatar Fallback

Re: Motorsågslåda till ATV

stektlök  
#327078 Så här gjorde jag. Klart på nolltid å materialkostnad var några skruv o beslag ca 150 kr.

Avatar Fallback

Re: Motorsågslåda till ATV

Hema  
#327108
stektlök skrev:Så här gjorde jag. Klart på nolltid å materialkostnad var några skruv o beslag ca 150 kr.

Nej nej nej, det där var alldeles för enkelt. ;)

Avatar Fallback

Re: Motorsågslåda till ATV

Viltvård  
#327122
morco skrev:Det där ser ju skitkul ut, jag ska hämta ut min nya vän (Grizzly 550) på fredag och det där ser ju ut att vara ett bra feelgood-arbete när ungarna slocknat (-: Jag kollade på den kända lådan men jag tycker den är för liten samt att jag vill ha en del med lock, hatar att ha filar och annat drällandes bland en massa böss....

Är det vanlig formplyfa du använder, har sett att det finns någon marinvariant men det kankse är överkurs? Jag funderar på hur vattenfasta de är på uppsågad kant?


Hej å grattis till ett bra val av maskin. Jag har själv en eps 700 men har förstått att det i princip är samma maskin som 550 förutom motorn då. Du kommer med allra största sannolikhet bli nöjd med din Grizzly.
Nu till lådan, ja det är vanlig formplyfa jag har använt. Går ju i princip med vilken skiva som helst. Anledningen till att det blev just formplyfa är för att jag har några skivor över från ett annat projekt. Den kända tillverkarens låda har ju också uppsågade kanter å vad jag har förstått så verkar det stå emot bra även efter några års användande (på dom lådor jag sett). Går ju även att behandla kanterna om du vill. Jag förvara alltid min Grizzly i maskinhallen under tak så lådan kommer egentligen inte utsättas för nån långvarig väta. När man är ute å sågar i skogen räknar jag kallt att lådan ska kunna stå emot ev nederbörd. Jag skulle uppskatta att jag lagt ca 4 timmar på min låda, mått, sågning, slipning och håltagning mm. Gissar att det är ca 1 timme kvar innan den är färdig. Skulle jag göra en låda till nu så hade det gått snabbare då alla mallbitarna är utprovade å klara. Men helt klart så innebär det lite arbete å pyssel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågslåda till ATV

morco  
#327140 Satt i igår kväll och ritade upp mitt förslag, har ju ”förmånen” att arbeta som konstruktör jag skippar steget med fysisk prototyp och går direkt på CAD modell och formplyfa. Har gjort en konstruktion av en låda med LBH 750/450/300 med motorsågshållare och lock över delen bredvid kombidunken. Jag skippar även konstruktionslösningen med skivorna tappade mot varandra då jag misstänker det tar mycket tid och är svårt att få riktigt bra passning med handverktyg. Återstår att lösa en bra transport av röjsågen. Sitter någon med 3D Cad system kan jag maila STEP-filer om någon är intresserad.

Avatar Fallback

Re: Motorsågslåda till ATV

Viltvård  
#327141
Återstår att lösa en bra transport av röjsågen. Sitter någon med 3D Cad system kan jag maila STEP-filer om någon är intresserad.


Frågan är om du inte skulle kunna göra ett röjsågsfäste likt originalet på motsatt sida även om du har lock på din låda. Ena fästet får du ju gratis vid motorsågshållarna. Enda nackdelen är såklart att du inte kan öppna ditt lock mer än "rakt upp" då. Om nu detta har betydelse för dig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågslåda till ATV

morco  
#327142 Kör det mesta av min röjning med kedjeröjaren och då åker jag med jetpacken på ryggen och tar bara av främre delen av riggen och den spänner jag nog bara fast på locket, kanske gör något tvärs över lådan för klingsågen med.

Avatar Fallback

Re: Motorsågslåda till ATV

TheJo  
#327146
morco skrev:Satt i igår kväll och ritade upp mitt förslag, har ju ”förmånen” att arbeta som konstruktör jag skippar steget med fysisk prototyp och går direkt på CAD modell och formplyfa. Har gjort en konstruktion av en låda med LBH 750/450/300 med motorsågshållare och lock över delen bredvid kombidunken. Jag skippar även konstruktionslösningen med skivorna tappade mot varandra då jag misstänker det tar mycket tid och är svårt att få riktigt bra passning med handverktyg. Återstår att lösa en bra transport av röjsågen. Sitter någon med 3D Cad system kan jag maila STEP-filer om någon är intresserad.



Snyggt :) Roligt med CAD.

Men jag hade nog tyckt det vore skönt att kunna öppna lådan även med sågen i hållaren.

Avatar Fallback

Re: Motorsågslåda till ATV

Viltvård  
#327286 Igår avslutades projekt "ful-låda" . Borrade å skruvade ihop motorsågshållarna samt kapade gängad stång och rör till handtagen. Det blev samma utförande som den kända tillverkarens låda. Ingen customisering i form av redskapshållare eller dylikt. Kör ett tag med denna "prototyp" nästa lådbygge får bli mer redskapsanpassad. Jag kallar den av skäl som jag inte vidare vill gå in på för Evarydslådan. En vagnsbult saknades igår så jag får köpa en å sätta dit annars är den helt färdig. Nog pratat, här kommer bilderna. Hoppas ni har fått ut nåt av det här projektet, om inte annat som lite inspiration eller bara underhållande läsning. Den var iaf rolig att bygga.
Over and out...

Bild


Bild


Bild


Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsågslåda till ATV

åberg  
#327291 Ser stadig ut! Vad väger den på ett ungefär?

Avatar Fallback

Re: Motorsågslåda till ATV

Blivande snickare  
#327298 Snyggt! :grin:

Avatar Fallback

Re: Motorsågslåda till ATV

Skellefteå  
#327606
morco skrev:Satt i igår kväll och ritade upp mitt förslag, har ju ”förmånen” att arbeta som konstruktör jag skippar steget med fysisk prototyp och går direkt på CAD modell och formplyfa. Har gjort en konstruktion av en låda med LBH 750/450/300 med motorsågshållare och lock över delen bredvid kombidunken. Jag skippar även konstruktionslösningen med skivorna tappade mot varandra då jag misstänker det tar mycket tid och är svårt att få riktigt bra passning med handverktyg. Återstår att lösa en bra transport av röjsågen. Sitter någon med 3D Cad system kan jag maila STEP-filer om någon är intresserad.


Tack gärna en CAD-fil, sitter själv i SolidWorks och Inventor men känner inte till STEP-filer, går nog bra med PDF också.
lennartmyckle85@hotmail.com

Avatar Fallback

Re: Motorsågslåda till ATV

morco  
#327628 Ska gå bra att läsa in STEP-filer i solids, jag mailar över inom kort. Är ute på gården och har mätt en hel del så jag ska modda modellerna efter riktiga mått på sågar, kombidunk och övriga verktyg. Har även kört in första lasset stormfält med nya Grizzlyn, undrar när tusan det blåste? Har granungskog intill ett nytt hygge och de verkar knappt sitta fast i backen(-:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågslåda till ATV

halvproffs  
#327661 Vanlig formplyfa som vi har på byggena, tror dom är från Estland är inge vidare kvalite på. Klarar inte av att vara ute nån längre tid för då skiktar dom sig i lagren. Bara skit enligt mig. Förr när vi hade björkplyfa kunde vi använda dom många gånger vid gjutning, nu är det 2 gånger sen åker dom i träkontainern. Det är inte vattanfast lim i dom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).