Skogsröjning

Kedjeröjsåg bra?

138 inlägg 105597 visningar 38 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

Håkanwistrand  
#273522 Om de blir så att du säljer den hinner du nog inte vänta allt för länge på att få den såld. Synd att de är långt mellan Katrineholm o Linghem!!

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

Seb macahan  
#273530 Sälj den inte. Du måste ha selen felinställd eller "gummibandet". Har inte hört någon än som upplever mer kroppsbelastning med kedjeröjaren än en traditionell.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

Hammaren  
#273547 Det enda jag kan tänka mig är att jag släppt lite på snöret för att få så låga stubbar som möjligt.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

Jim_the_one  
#273559 Testa att flytta fram handtaget lite, du kan även flytta bak fästet för gummibandet lite.

Ha gummibandet så att svärdet hänger en bit över det tänkta sågsnittet så att man måste trycka ner det lite, kan låta lite dumt men det är mycket lättare än att gå å bära på den mellan sågningarna.

Det är bara att laborera fram å tillbaka tills man hittar där den ska vara.

Ändrat nåt på ryggsäcken? kan ju vara där det felar lite oxå, den ska sitta så höftbandet landar fint på just höften.

Men största problemet är nog att handtaget sitter för långt bak.
Vill minnas att jag har vänster handtag nästan ända fram till gummibandet.
Dock står den hemma hos far så jag kan inte bekräfta detta.

Har inte använt min på snart 3månader så kan ha lite svagt minne. Det har blivit 576 och 550 för hela slanten senaste tiden. Men så snart vårbruket är klart så blir det nog till att röja igen.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

kviken  
#278401 Har själv en gammal röjsåg med klinga men inte riktigt skönt att röja med den i tätt vuxet blandskog. Och det skulle trolien va lättare med kedjrröjarn om man vill beara lite ved av det tjockaste. .Bara att kvista det man når sen kapa av toppen sen kapa vid roten eller? + att det är ett helvete att städa effter sig när slyet är 5m långt då är det ju skit lätt med en kedjeröjare att bara kapa en extra gång när det ligger. Å det är inte riktigt lätt med klingan.Jag är ju ingen yrkes röjare bara för eget bruk runt åkrar och stränder och runt den nyblivna tomten borde ju åxå vara änkom för stamkvistning finns kanske åxå förlängning? + att det finns ju åxå trimmer "häcksåg" liten jordfräs blåsare missatnåt? Allt i ett. Nu i helge blir det att ta hem en på prov.:)

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

towes  
#278404
kviken skrev:Bara att kvista det man når sen kapa av toppen sen kapa vid roten eller? + att det är ett helvete att städa effter sig när slyet är 5m långt då är det ju skit lätt med en kedjeröjare att bara kapa en extra gång när det ligger.

I trånga bestånd med högt tanigt löv som ska röjas bort gör jag så här. (Se även viewtopic.php?t=8884&start=15#p105779 .)

Kedjeröjfällning.jpg

Kap 1 på ca 2 m, kap 2... osv. Resterande del faller rakt nedåt redo för ett nytt kap och rotkapet sist varpå hela "paketet" kan skjutas åt sidan. Inget behov av 5-8 m fällyta, vilket ofta saknas i "min" täta röjskog.

Vet ej vad Arbetarskyddsstyrelsen anser om detta förfarande, men jag menar att med kedjan ett par meter fram så är högt kap med kedjeröjsåg till skillnad från med motorsåg inget större problem. Allt baserat på egen erfarenhet och endast med klena långa röjstammar. Metod att tillämpa med förstånd!

Det du skriver om stamkvistning däremot hade jag varit försiktigare med. Grenkudden bör ej skadas (den lilla "bullen" runt kvisten på t.ex. tall) och där menar jag det är svårt med motordriven såg oavsett modell.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

kviken  
#278405 Skulle arbetarskyddet vara med en en dag hade man nog blivit inspärrad för länge sen:p ah okay nå nu när jag stamkvistat har jag lämnat kanske 10cm. Och det med vanliga röjsåge för att man skall slippa fram och se hur landskapet är på tomten. Med kedjan känske det skulle va jäklit mycke säkrare . där är det ju ingen skillnad iallfall för allt skall ju bort bara bygglovet är godkänt. Men med kedjeröjsågen måste man ju få en jäkla massa mer uträttat än med vanlig klinga. Att få gå rak i ryggen och röja och kapa det till ved istället för att först kapa med klinga halva dan och sen börja reda upp allt med motorsågen skulle vara ganska skönt .
Uräkta om det är lörit skrivet me har skrivit på mobilen

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

towes  
#278407 Tack för klargörande. Min kommentar om stamkvistning baserades på att jag tog för givet att det var fråga om skogsvårdande stamkvistning med mål att få kvistrena stockar vid slutavverkning. Vilket är en helt annan sak än siktröjning. Till det senare är kedjeröjsågen utmärkt.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

Juvas  
#326637 Jag har Huskvarna traditionell klingröjsåg och en två år gammal kedjeröjsåg som jag använder båda två ! Klungan använder jag enbart vid riktigt tidig röjning av sky för att hjälpa plantorna få sol mm. Kedjeröjsren är det bästa verktyg jag skaffat ooch helt överlägsen vid normal och eftersatt röjning ! Har en mycket dålig rygg men klarar längre pass med kedjeröjaren som inte alls belastar ryggen på samma vis ! Tog ett tag att bli van den då det är en helt annan teknik !

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

Polar  
#326676 Är i kast med att köpa min första röjsåg till vår fastighet. Var först inne på en vanlig röjsåg, men efter att ha fått upp ögonen för kedjeröjaren och läst kommentarerna i tråden, så blir det nog en sådan i stället. Vi har mark ner mot en å också, och det skulle vara väldigt fint att gå o stamkvista där, vilket skulle passa ypperligt med kedjeröjaren. Tack för en bra tråd!

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

Huggar Herman  
#326738
Juvas skrev:Jag har Huskvarna traditionell klingröjsåg och en två år gammal kedjeröjsåg som jag använder båda två ! Klungan använder jag enbart vid riktigt tidig röjning av sky för att hjälpa plantorna få sol mm. Kedjeröjsren är det bästa verktyg jag skaffat ooch helt överlägsen vid normal och eftersatt röjning ! Har en mycket dålig rygg men klarar längre pass med kedjeröjaren som inte alls belastar ryggen på samma vis ! Tog ett tag att bli van den då det är en helt annan teknik !

Jag kör på precis samma sätt och har samma erfarenheter av kedjeröjaren.
Den klart bästa pryl jag har köpt. Rekommenderas varmt! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

lissnils  
#326998 La precis på telefonen med Husqvarnaåterförsäljaren i byn.
Nu är en 535FBX beställd! Rackarns vad jag ser fram mot att få hem den! :grin:
Lånade rågrannens förra våren för testkörning. Blev imponerad minst sagt. Har en hel hög med hektar där eftersatt röjning är högst på listan där den kommer att få arbeta hört. Jaja - jag tar givetvis de bestånd som inte hunnit bli eftersatta först så att det blir bättre skjuts i tillväxten där.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

Juvas  
#327057 Lär dig snabbt att mest köra med skjutande kedja går med dragande oxå men större risk för hoppad kedja om den är lite slak !

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg bra?

jannee  
#327077 Är det inte lite så här det ligger till.
En del hävdar att klingsåg alltid är det optimala - dessa har ingen kedjröjsåg och tänker heller inte köpa någon.
De som köpt en kedjeröjsåg och är nöjda, de uttalar sig mer än gärna i positiva ordalag.
En tredje grupp, de som inte insett kedjeröjsågens fördelar (kanske t.o.m äger en) de tiger stilla.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg bra?

Huggar Herman  
#327139
jannee skrev:Är det inte lite så här det ligger till.
En del hävdar att klingsåg alltid är det optimala - dessa har ingen kedjröjsåg och tänker heller inte köpa någon.
De som köpt en kedjeröjsåg och är nöjda, de uttalar sig mer än gärna i positiva ordalag.
En tredje grupp, de som inte insett kedjeröjsågens fördelar (kanske t.o.m äger en) de tiger stilla.

Jo, det ligger nog mycket sanning i det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).