Verkstan

villman klapp å kråta

404 inlägg 157354 visningar 42 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#311417 Har börjat filurera med ramfästet till kranen. Kommer någon sorts förstärkning vid bakaxeln och vid motorfästet skall det kapas o snyggas till harendast grovkapat.

Hade varit riktit trevligt att ha mönligheten att bestllä nya fästen från jake och att sätta på nån valmet med skogshytt.. ack fattigdomen är inge fröjd men går att överleva.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311443 Vad ska den bära för kran?

Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#312304 Kranen är en ässä nupe på 5 meter, å tanken är att använda vridhuset men bygga en ny kranarm när allt annat är klart

   TS
Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#313485 Har inte gjort mycket än för det blev ändring på hjälpramen. Blir med flatjärn på axelns övra sida som riktiga jakefästen,
gillande inte dendär klena konstruktionen med fyrkantsrör :oops:

Men har börjat göra kopplingspedal bak. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#320624 Bytte vattenpump i patrollen så när jag endå var igång fixade jag bort röran där bak 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#325742 Inpassning på gång.. 20mm flatjärn till ramen och dubbla 15mm till "kranhyllan"
Lasern i jobbet klarar endast 20mm så därför valde jag att bygga med dubbla 15mm istället för 30mm

   TS
Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#326672 Lite mer har hänt blir att helsvetsa snart
Ändrade stolen lite för mer benutrymme,, tycker jag blir styvare i kroppen för varje gång ja ska i traktorn

   TS
Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

rikard_e  
#326698 Det börjar ta sig!
Är en riktigt intressant tråd, gillar ditt skapade.

har försökt få tag på en leyland i den klassen, dock gärna 4hjulsdriven

Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#326774 Tack rikard_e för visat interesse det ger motivation :-BD
Ja leyland e ju billiga å syncron är riktit fin att köra.. bakhjulsdriven räcker bra åt mej för det är plattland här vi bor och när jag fastnar får jag loss den med en fyrhjulsdriven :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#327213 börjat planera på kranbygget och funderar lite om materialtjocklek/stålkvalitet och mått på bommen å stickan har någon här ideer eller rentav ritningar?? Utskjutet blir 1,6 meter för det är cylindern.. Hade tänkt mej något som bilden

   TS
Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327237 Med kran på traktorn har man alltid möjlighet att ändra tyngdpunkten med att svänga kranen o flytta vikten dit man har lite fäste

Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#327255 Ju kranen ska komma på traktorn men jag har en styckegodskran som jag skall använda vridhuset å utskjutscylindern men sedan bygga en helt ny kranarm som är som en vanlig skogskran.. att köpa en begagnad kran är inte billigt..

   TS
Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327263 Du gör de verkligen inte det enkelt för dej :shock:

Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#328218 Har sett att många med traktorer+skördaraggregat har en liten förlängning där aggregatet sitter på stickan som går även lite uppåt jämfört med stickan, finns någon som kan förklara lite vilka fördelar den har.


Om jag skall göra ett sånt fäste bör jag ju ta med i beräkningen att stickan blir längre samt att lyftkraften på stickan minskar från 605kg på längsta utsträckning till 545..

   TS
Avatar Fallback

Re: villman klapp å kråta

Jim_90  
#333717 Frun lekte proffsfotograf därför är jag med på de flesta bilderna

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).