Skogsmiljö och Trädlära

Mönster i sågskäret

25 inlägg 10470 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mönster i sågskäret

anersimyra  
#326539
JensSkoog skrev:Vad är TJURVED? Dom har tagit bort Svenska Akademiens stora ordbok från netet, så jag får inte kollat :cry:
" snedved "..snedvridna fibrer. " tjuriga / griniga " fibrer. Det har inget med djuret tjur att göra i detta sammanhang ..fibrerna är helt enkelt " tjuriga / vresiga / griniga ".. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Mönster i sågskäret

JensSkoog  
#326565
anersimyra skrev:
JensSkoog skrev:Vad är TJURVED? Dom har tagit bort Svenska Akademiens stora ordbok från netet, så jag får inte kollat :cry:
" snedved "..snedvridna fibrer. " tjuriga / griniga " fibrer. Det har inget med djuret tjur att göra i detta sammanhang ..fibrerna är helt enkelt " tjuriga / vresiga / griniga ".. :smile:

Tackar! Var vad jag misstänkte, men OK å vara säker :grin: Svensk är svårt, vet ni :roll:

Avatar Fallback

Re: Mönster i sågskäret

axwell  
#326574
JensSkoog skrev:v JensSkoog » Idag, 19:59
Vad är TJURVED? Dom har tagit bort Svenska Akademiens stora ordbok från netet, så jag får inte kollat :cry:

Lite mer kött på benen = här får du mer fakta.

http://www.slojdeniskogen.se/materialen ... lang=sv-se

Sågverken hatar tjurved, lapparna kunde tidigare tjäna pengar på det hårda träet.

Avatar Fallback

Re: Mönster i sågskäret

Hema  
#326593
axwell skrev:
JensSkoog skrev:v JensSkoog » Idag, 19:59
Vad är TJURVED? Dom har tagit bort Svenska Akademiens stora ordbok från netet, så jag får inte kollat :cry:

Lite mer kött på benen = här får du mer fakta.

http://www.slojdeniskogen.se/materialen ... lang=sv-se

Sågverken hatar tjurved, lapparna kunde tidigare tjäna pengar på det hårda träet.

Tackar för den länken, visar att de udda träden var eftertraktade för just sina egenskaper. Något som den moderna industrin inte kan utnyttja.

Sedan angående första bilden så, gissar jag friskt, men jag skulle kunna tänka mig att rotsystemet ser lite annorlunda ut jmft.mot vanligt på de håll som mönstret är som tydligast, flera mindre rötter än några få stora. Detta för att försöka skapa så bra grepp i backen som möjligt.

Om du har kvar stocken hade jag nog passat på och kapa mig en tjockare trissa för att spara. Den var ju rent vacker. :)

Avatar Fallback

Re: Mönster i sågskäret

axwell  
#326628
Hema skrev:Om du har kvar stocken hade jag nog passat på och kapa mig en tjockare trissa för att spara. Den var ju rent vacker. :)


Om det är möjlig skulle jag ha försökt få ut mer av stubben, riktigt dekorativ. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Mönster i sågskäret

Hammaren  
#326685
axwell skrev:
Hema skrev:Om du har kvar stocken hade jag nog passat på och kapa mig en tjockare trissa för att spara. Den var ju rent vacker. :)


Om det är möjlig skulle jag ha försökt få ut mer av stubben, riktigt dekorativ. :-BD

Stocken är nog på väg till sågverket, var inte min :smile: men stubben står väl kvar :geek:

   TS
Avatar Fallback

Re: Mönster i sågskäret

rikard_e  
#326696 Riktigt vackert!

Avatar Fallback

Re: Sv: Mönster i sågskäret

jonsered95  
#326699 Hittade detta i en bok jag fällde för nån månad sen. :)

Användarvisningsbild

Re: Sv: Mönster i sågskäret

Hammaren  
#326709
jonsered95 skrev:Hittade detta i en bok jag fällde för nån månad sen. :)

Ja det är ju liknande granen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mönster i sågskäret

rikard_e  
#327410 Inte för att mönstret är speciellt men..

IMG_20141025_170900.jpg



Asp med lite fint mönster


IMG_20141028_114554.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).