Bilar

Mitsubishi Outlander PHEV PLUG-IN HYBRID 4WD

43 inlägg 47026 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mitsubishi Outlander PHEV PLUG-IN HYBRID 4WD

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225963 Kan detta vara en bra bil?

Mitsubishi Outlander PHEV PLUG-IN HYBRID 4WD
3 motorer
1st bensin på 89kw
2st elmotorer på vardera 60kw, en på framaxel och en på bakaxeln

Pris från 419 900 kr
40.000kr i miljöbilsrabatt
Förmånsvärde från 950 kr/månad

Mitsubishi Outlander PHEV:
drar 0,19l/mil
går 5,5 mil på el

http://www.plug-in-hybrid.nu/?gclid=CO_ ... cAod7TwAnQ

http://www.bilsvar.se/mitsubishi-outlan ... sic-2014-4



   TS
Avatar Fallback

Re: Mitsubishi Outlander PLUG-IN HYBRID 4WD

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225968 Känns som plug-in kommer på bred front.
40% av alla Toyota som säljs i Japan är hybrid/plug-in.

Priserna kommer snart ner i rimliga nivåer även i Sverige
eftersom det priskrigas utomlands.

I New York kostar en ny Prius plug-in(förra årsmodellen)
32.000-6.500$=25.500$=170.000kr.

Det står mycket på nätet om att Toyota 2014 när nästa Prius lanseras
kommer att ha minimal prisskillnad mellan hybrid och plug-in.

Även idag så går en plug-in att räkna hem.
Exempel:
Toyota Prius plug-in, går 25km på el.
Listpris 364.000 kr
Företagarna rabatt 5 % - Toyota Prius Plug In
40.000kr miljöbilsrabatt
Netto blir det 305.800kr.

Laddar man bilen på jobbet och har mycket kortkörning så blir det billiga mil.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mitsubishi Outlander PLUG-IN HYBRID 4WD

totte  
#225972 Om du har bra laddmöjligheter och kör vanligen ganska korta sträckor så du kan köra mest på ren eldrift så kan du tjäna stora pengar på låga driftskostnader. Körd du regelmässigt längre resor och kanske inte har möjlighet att ladda när du kommer fram så är vinsten försumbar.

Avatar Fallback

Re: Mitsubishi Outlander PLUG-IN HYBRID 4WD

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225978
totte skrev:Om du har bra laddmöjligheter och kör vanligen ganska korta sträckor så du kan köra mest på ren eldrift så kan du tjäna stora pengar på låga driftskostnader. Körd du regelmässigt längre resor och kanske inte har möjlighet att ladda när du kommer fram så är vinsten försumbar.


58% rabatt på förmånsvärdet är inte heller fel.
1.783kr i förmånsvärde som blir 891kr netto vid 50 procents marginalskatt.
http://www.toyota.se/hybrid/tjanstebil.tmex

Kör man i tjänsten och har 58% rabatt på förmånsvärdet,
tankar gratis och får 9,50kr i milersättning
så är det ett svårslaget upplägg för en bil som kostar över 300.000kr.

Kör man mer än 100 mil/månad i tjänsten så blir bilen nästan gratis.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mitsubishi Outlander PLUG-IN HYBRID 4WD

Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227692 Vad är släpvagnsvikten på den?

Avatar Fallback

Re: Mitsubishi Outlander PLUG-IN HYBRID 4WD

axwell  
#227700
Defender skrev:Vad är släpvagnsvikten på den?


Bara 2000 kg enl. dessa uppgifter, fast bra för en hybrid, det brukar vara "skall inte dra".

http://www.sydsvenskan.se/bil--trafik/p ... ntressant/

Användarvisningsbild

Re: Mitsubishi Outlander PLUG-IN HYBRID 4WD

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227707 Krävs det något särskilt uttag på jobbet eller räcker det med vanligt motorvärmaruttag (om det står på hela tiden alltså)?

Användarvisningsbild

Re: Mitsubishi Outlander PHEV PLUG-IN HYBRID 4WD

Fredrik Reuter  
#326137 Hej,
Det räcker med ett motorvärmaruttag och det går att styra hur mycket effekt den ska ladda med, för motorvärmaruttag gäller att välja mellan 6 och 10 ampere. Finns också 16A men då är nog risken att säkringen löser.

Jag har haft en Outlander på test i två dagar nu.
Riktigt häftig bil måste jag säga, men å andra sidan är det första gången jag testar en hybrid.
Jag testade med fulladdade batterier och kom baske mig 5 mil på en laddning. Efter det gick den automatiskt in med bensinmotorn och laddade batterierna och gav ström via generatorn till driften.

Något jag märkte var att man per automatik blev väldigt miljömässig för det blir lite som en tävling med sig själv att snåla på batterierna! Mycket har att göra med att den har paddlar på ratten där man kan "motorbromsa" och ladda batterierna med bromskraften. Det gick riktigt bra att efter ett tag ta höjd och börja motorbromsa inför en korsning eller när det går mot 70 sträcka på 90 väg.

Måste också säga att det är underbart att köra med el i stadstrafik, tyst och smidigt går det!
Kraft finns också så det räcker i den. Ok, inget fartmonster, men det har väl aldrig Outlander heller varit? Men omkörningar och accelererationer är inga problem och trycker man plattan i mattan så går den all-in med batterier och full kraft från motorn, då drar den iväg riktigt bra!

Den verkar också vara billig per mil. Jag hann inte göra några beräkningar, men ren eldrift ska den kosta ca 2kr/milen. Jag gissar att den snitter på ca 0,5l/milen i bensin, men det är mest känsla. Hursom så är den billigare i drift än en motsvarig SUV med diesel i denna klass.

Livstids garanti på batterierna lovar gott, är detta framtiden tror ni?

Avatar Fallback

Re: Mitsubishi Outlander PHEV PLUG-IN HYBRID 4WD

åberg  
#326231
Fredrik Reuter skrev:Något jag märkte var att man per automatik blev väldigt miljömässig för det blir lite som en tävling med sig själv att snåla på batterierna! Mycket har att göra med att den har paddlar på ratten där man kan "motorbromsa" och ladda batterierna med bromskraften. Det gick riktigt bra att efter ett tag ta höjd och börja motorbromsa inför en korsning eller när det går mot 70 sträcka på 90 väg.


Blev lika för mig när jag började köra Toyota Prius. Ganska snart släppte man upp gasen innan 70- och 50-skyltar för att inte slösa energi till att värma bromsskivor. Tyvärr finns det inte nån manuell reglering av hur mycket den ska motorbromsa (iaf inte äldre modeller, vet inte hur det är med nya).

Sen måste man komma ihåg att bromsa ordentligt med jämna mellanrum för att inte skivorna ska rosta.

En fördel med kolvmotorer är att de har så låg verkningsgrad. Det är iofs mest en nackdel men det är lite bra också eftersom man får massor med "gratis" värme. I en ny laddhybrid, hur funkar det med värme i kupén när det är 20 grader kallt? Har de börjat sätta in värmeväxlare eller är det helt enkelt effektmotstånd (dvs vanligt el-element) som bränner en massa av batteriets kapacitet? Eller startas kolvmotorn så fort man har värmebehov?

Användarvisningsbild

Re: Mitsubishi Outlander PHEV PLUG-IN HYBRID 4WD

Fredrik Reuter  
#326232 Hej,
På Outlandern så startades bensinmotorn när det var kallt för att få värme. Det förtog faktiskt lite av nöjet när man ex skulle köra barnen till skolan på morgonen, jag ville ju sväva fram i kvarteret närapå ljudlöst! :grin:

Avatar Fallback

Re: Mitsubishi Outlander PHEV PLUG-IN HYBRID 4WD

bgl  
#326234 Enligt hitta.se tar det 3 tim 52 minuter att köra från Stockholm till Sundsvall. I varje fall med en "vanlig" bil. Kör du en Mitsubishi Outlander PHEV PLUG-IN HYBRID 4WD med full last, fem personer, stor taklåda och i motvind i form av närmast storm gäller en annan tidsräkning. Du vara glad om du kommer fram över huvudtaget innan vinden mojnat.

Avatar Fallback

Re: Mitsubishi Outlander PHEV PLUG-IN HYBRID 4WD

åberg  
#326238
bgl skrev:Enligt hitta.se tar det 3 tim 52 minuter att köra från Stockholm till Sundsvall. I varje fall med en "vanlig" bil. Kör du en Mitsubishi Outlander PHEV PLUG-IN HYBRID 4WD med full last, fem personer, stor taklåda och i motvind i form av närmast storm gäller en annan tidsräkning. Du vara glad om du kommer fram över huvudtaget innan vinden mojnat.


När det blåser nordlig storm brukar jag också ta det lite försiktigt. :smile:

Eller menar du att det inte går att hålla marschfart med bara 120 hästar och så stor frontarea?

Avatar Fallback

Re: Mitsubishi Outlander PHEV PLUG-IN HYBRID 4WD

bgl  
#326284 Jag har inga detaljer, det var en lånebil/demobil för dagen. Vid omkörning av långtradare på motorvägen blev kombinationen av motvinden och luftströmmen så olustig med den låga motoreffekten att resten av färden gjordes i lä bakom lämpliga lastbilar.Att farten sjunker vid omkörning av stora lastbilar känns mycket obehagligt, den som är tillräckligt gammal för att ha kört VW-bubbla kan intyga detta. Dessutom känns det osäkert med en bil som verkar få sämre prestanda efter att ha körts några mil på närmast fullgas, kan det vara när batterierna blir tomma som förmågan minskar?

Avatar Fallback

Re: Mitsubishi Outlander PHEV PLUG-IN HYBRID 4WD

jannee  
#326296 Rent ekonomiskt måste en Skoda diesel i motsvarande storlek vara betydligt mer ekonomisk, framförallt långsiktigt.
Hur länge håller batterierna?

Användarvisningsbild

Re: Mitsubishi Outlander PHEV PLUG-IN HYBRID 4WD

Fredrik Reuter  
#326301
jannee skrev:Hur länge håller batterierna?


"Livstids garanti" lovade Mitsubishi, jag frågade faktiskt extra om detta så säljer ringde till Mitsubishi Sverige och kollade.

Jag känner inte igen mig i bgl´s beskrivning, någon måste fått en felaktig bil av oss två.
Visst, det var inget dunderklipp i den jag testade, men helt klart "bra drag". Det var inga problem att göra omkörningar med den. Tryckte man gasen i botten så ska den teoretiskt ge ~180 - 190hk ut och det räcker ju en bit trots att det inte är en lätt bil.

Något jag tror jag skulle kunna känna lite avigt för är att ta delar av driftskostnaden på elräkningen dock, men det är ju mest psykologiskt. Dock inte om det är företagsbil och man laddar för en tjänsteresa med hushållsel, då känns det fel. Men det kanske går att lösa, vet dock inte hur...?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).