Skogsmiljö och Trädlära

Mönster i sågskäret

25 inlägg 10472 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mönster i sågskäret

Hammaren  
#326281
20150416_112104.jpg


Skönt vågmönster i skäret på denna gran, Vad är det som gör detta?



   TS
Avatar Fallback

Re: Mönster i sågskäret

tallen100  
#326283 Den ser ut att ha växt snabbt iaf.

Användarvisningsbild

Re: Mönster i sågskäret

Fredrik Reuter  
#326309 Häftigt!
Jag vet inte vad det beror på, men du såg inga andra konstigheter på stam eller bark?

Användarvisningsbild

Re: Mönster i sågskäret

Hammaren  
#326323
Fredrik Reuter skrev:Häftigt!
Jag vet inte vad det beror på, men du såg inga andra konstigheter på stam eller bark?

Nej den såg normal ut för övrigt, den har stått relativt fritt hela sin uppväxt,därav frodvuxenheten, den stod fyra meter från en liten bäck, i en slänt, så den har haft gynnsam uppväxt, häftigt mönster hur som helst! :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mönster i sågskäret

anersimyra  
#326327
Hammaren skrev:
Fredrik Reuter skrev:Häftigt!
Jag vet inte vad det beror på, men du såg inga andra konstigheter på stam eller bark?

Nej den såg normal ut för övrigt, den har stått relativt fritt hela sin uppväxt,därav frodvuxenheten, den stod fyra meter från en liten bäck, i en slänt, så den har haft gynnsam uppväxt, häftigt mönster hur som helst! :smile:
Eftersom den växt i en slänt sker en extra " styrkeskapande " tillväxt på drag eller trycksidan. Löv och barr får tillväxten på motsatt sida, jag minns inte vilken som får på tryck respektive dragsida.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Mönster i sågskäret

anersimyra  
#326329 Barr försöker räta upp sig genom att öka tillväxten på TRYCKSIDAN.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Mönster i sågskäret

Hammaren  
#326331
anersimyra skrev:Barr försöker räta upp sig genom att öka tillväxten på TRYCKSIDAN.. :smile:

Ja det kan ju vara en teori,men i detta fall borde det nästan vara tvärtom,största vågigheten är snett upp mot slänten, det blir väl dragsidan då? eller är jag ute och cyklar? :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mönster i sågskäret

anersimyra  
#326345
Hammaren skrev:
anersimyra skrev:Barr försöker räta upp sig genom att öka tillväxten på TRYCKSIDAN.. :smile:

Ja det kan ju vara en teori,men i detta fall borde det nästan vara tvärtom,största vågigheten är snett upp mot slänten, det blir väl dragsidan då? eller är jag ute och cyklar? :smile:
Det blir då dragsidan, du är alltså inte ute och far omkring på den berömda cykeln.. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Mönster i sågskäret

machonisti  
#326395 Har sett mönstret förr men inte så stort som på din gran.
Har ingen aning om hur det kan uppkomma!

Användarvisningsbild

Re: Mönster i sågskäret

Camwood  
#326421 Jag tror inte att detta mönster finns längre upp i stammen utan är närmare roten. Jag tror också att ni är inne på rätt spår att det har med tjurved att göra. Allså trädet vill stabilisera sin uppväxt.(vem vill inte det :???: )
Men denna gran verkar inte bara bestämt sej för vilken riktning den ska växa.

Användarvisningsbild

Re: Mönster i sågskäret

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326427 Vore skoj att se brädor sågade ur den stocken, gärna snett sågade åxå.

Användarvisningsbild

Re: Mönster i sågskäret

Ängagärdet  
#326434 Är det inte så att den försökt växa över kvistarna som har blivit kvar tack vare att den stått så fritt, såna där som hänger lite snett nedåt ?

Användarvisningsbild

Re: Mönster i sågskäret

anersimyra  
#326441 Släntväxande träd kan vara riktigt luriga p.g.a tjurved, fibrerna kan i stort sett växa vågrätt varför brytmånens hållbarhet blir noll.. :surp: :surp:

Avatar Fallback

Re: Mönster i sågskäret

dwurg  
#326506 Då kan väl jag ut och cykla lite istället. Men beror inte tjurveden mer på åt vilket håll trädet lutar än åt vilket håll marken lutar ?

Användarvisningsbild

Re: Mönster i sågskäret

JensSkoog  
#326536 Vad är TJURVED? Dom har tagit bort Svenska Akademiens stora ordbok från netet, så jag får inte kollat :cry:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).