ATV och UTV i skogen

Den optimala fyrhjulingen?

48 inlägg 74684 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Den optimala fyrhjulingen?

Hema  
#325877
T24X4 skrev:Vimek 620 bör ligga ganska bra till. Bästa ATV beror på vilket användningsområde man är ute efter.
Suzuki King Quad 750 är en bra allroundmaskin. Den har inte extremt mycket hästkrafter men tillräckligt för den genomsnittlige användare. Det som jag saknar på alla nyare ATV är en riktigt låg växel. Tidiga Suzuki hade hög, mellan, låg. Det skulle jag vilja ha på alla ATV idag. 2 tums infästning för drag borde vara standard också. Det ökar flexibiliteten om man vill haka på andra tillbehör på maskinen. Ett standardiserat fäste fram skulle också vara önskvärt.
27 tums däck med grövre mönster borde dom flesta maskiner klara utan höjningssats. Servo om man skulle vilja skaffa bandsats. Kraftigare fjädrar om man drar tungt. Fast winch fram och en löstagbar bak som kan flyttar mellan vagn och fyrhjuling vid behov. Fjärrstyrning på båda. Packlåda bak med div utrustning. Motorsågshållare fram på pakethållaren eller bak på lådan. Handtags och tumvärmare.
Mer belysning om man plogar vintertid eller kör i mörker.

Moosehttps://partseurope.eu/cms/catalogs/moose_utility_devision/2015/catalog.php?lang=en_GB# (sid65-66)] tillhandahåller lösningar för att utrusta sin ATV med 2"-fäste fram som bak, vilket även jag är lite sugen på, samt ett variatorkit framöver, prioriterar kraft framför hastighet.

Sedan om man får spruta lite önskningar så skulle det vara:
Hydrostatlåda (kanske fördyrning av service) med låg utväxling
Hydrauluttag (fram & bak)
3-punktfäste (fram & bak)(avtagbar)
Kraftuttag (fram & bak)
Delad bakaxel, men låsbar
Switch för att enkelt byta mellan främre o bakre vinschen
Halvbandarmöjlighet
Hade man haft tillgång till bättre batterier, hade man kunnat ha eldift (billigare drift och intresset för egen solcellspanel hade ökat)
Integrerad dieselgenerator (3-fasuttag) som skull kunna agera elverk till husets viktigaste funktioner, men annars producera el för att driva ATVn och/eller dess redskap. Ex. elmotor med hydraulmpump på pakethållaren istf. ännu en bränslemotor.
Punkteringssäkra däck med aktiv dubb, så att kedjor nästan blir överflödiga.
4-hjulstyrning (även krabbkörning)

Tillbehör
Flakväxlarvagn med drift
Lunningsvagn med drift, klämbank, kraftigt progressivt lunningsspel (snabbare vid lägre motstånd) och kran
Skulle ATVn vara utrustad med 3-fasuttag, kanske det skulle bli intressant att börja tillverka 3-fasdrivna motorsågar igen. Men även allehanda elverktyg skulle man då kunna bruka "offgrid".
Senast redigerad av Hema tis 14 apr 2015, 07:56, redigerad totalt 1 gång.

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Den optimala fyrhjulingen?

Markus  
#325890 Låter som en Unimog

Avatar Fallback

Re: Den optimala fyrhjulingen?

Hema  
#325898
Markus skrev:Låter som en Unimog

Ja de får böörja göra ATV:er. :)

Avatar Fallback

Re: Den optimala fyrhjulingen?

Viltvård  
#325930 Hondas ATV-försäljare och dom som kör Honda brukar vara snabba med att påpeka den stela bakaxelns förträfflighet när helst dom får chansen. Jag säger inte att det är dåligt med stel bakaxel, tvärtom är det bra i det hänseendet att maskinen inte sjunker ihop när man hänger på tex en skogsvagn på kroken. Men i praktiken så känns det som att det kvittar då växel-låda, effekt, fyrhjulsdriften och ffa markfrigången känns sämre jämfört med konkurrenterna. Det gör egentligen inte så mycket om man kör en maskin med delad bakaxel och den sjunker ihop något när man hänger på skogsvagnen, den har ändå bättre frigång än Hondas stela dito. Fyrhjulsdriften ska vara äkta och diffad även fram när så krävs. Servostyrningen skulle inte jag vilja vara utan. Lågväxeln ska vid krypkörning vara så låg som möjligt, detta innebär oftast montage av variatorkit beroende på vilken maskin man kör. I övrig hög funktionssäkerhet å kvalitet. Markfrigången tycker iaf jag är väsentlig på en atv som ska användas i skogen. Blir lite annat om man ska speca kraven för nöjeskörning och bus. Köper man någon av dom stora etablerade märkena så är chansen störst att man får en maskin som håller och fungerar.

Användarvisningsbild

När föret varken bär eller brister - den optimala kombon?

traktorz  
#326241
P4161797r1600.JPG

Avatar Fallback

Re: Den optimala fyrhjulingen?

Traktören  
#327683 Den optimala fyrhjulingen har inbyggd hydraulpump och ställbart gasreglage. Dessutom hydraluttag både bak och fram.
På senare år har det kommit alltmer hydrauldrivna redskap till fyrhjulingarna - drivna skogskärror med kran, tippflakkärror etc. Det är synd att man envisas med att lösa problemet så klumpigt som med en fristående motor på frampakethållaren och ett slangpaket som måste dras efter sidan för att nå ventilpaketet bak. En 500cc fyrhjulingsmotor bör kunna prestera erforderlig hydraulkapacitet på strax över tomgångsvarv.
Har ni sett en traktor utan hydrauluttag ?

Avatar Fallback

Re: Den optimala fyrhjulingen?

ÅsaNisse  
#332905 Är det ingen ATV som har diff i bakaxeln? Jag har en Kodiak 400 som är stel axel och den tuggar så fula spår i gräsmattan när jag varit hemma och fikat. Skulle vilja byta upp mig till en nyare maskin i samma storleksklass med servostyrning och då helst diff i bakaxel också. Givetvis ska sen gå att spärra när jag kommer till skogen och börjar dra i uppförsbackarna.
Om någon tycker att jag ska gå över gräsmattan så är det inget altenativ, när det går att köra. Benen använder jag i skogen tillräckligt.
Finns denna maskinen?

Användarvisningsbild

Re: Den optimala fyrhjulingen?

anersimyra  
#332907
ÅsaNisse skrev:Är det ingen ATV som har diff i bakaxeln? Jag har en Kodiak 400 som är stel axel och den tuggar så fula spår i gräsmattan när jag varit hemma och fikat. Skulle vilja byta upp mig till en nyare maskin i samma storleksklass med servostyrning och då helst diff i bakaxel också. Givetvis ska sen gå att spärra när jag kommer till skogen och börjar dra i uppförsbackarna.
Om någon tycker att jag ska gå över gräsmattan så är det inget altenativ, när det går att köra. Benen använder jag i skogen tillräckligt.
Finns denna maskinen?
Polaris har ett s.k " turfläge " på någon modell. Rakt översatt " gräsmatteläge ".. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Den optimala fyrhjulingen?

anersimyra  
#332910 [quote="Viltvård"]Hondas ATV-försäljare och dom som kör Honda brukar vara snabba med att påpeka den stela bakaxelns förträfflighet när helst dom får chansen. Jag säger inte att det är dåligt med stel bakaxel, tvärtom är det bra i det hänseendet att maskinen inte sjunker ihop när man hänger på tex en skogsvagn på kroken. Men i praktiken så känns det som att det kvittar då växel-låda, effekt, fyrhjulsdriften och ffa markfrigången känns sämre jämfört med konkurrenterna. Det gör egentligen inte så mycket om man kör en maskin med delad bakaxel och den sjunker ihop något när man hänger på skogsvagnen, den har ändå bättre frigång än Hondas stela dito. Fyrhjulsdriften ska vara äkta och diffad även fram när så krävs. Servostyrningen skulle inte jag vilja vara utan. Lågväxeln ska vid krypkörning vara så låg som möjligt, detta innebär oftast montage av variatorkit beroende på vilken maskin man kör. I övrig hög funktionssäkerhet å kvalitet. Markfrigången tycker iaf jag är väsentlig på en atv som ska användas i skogen. Blir lite annat om man ska speca kraven för nöjeskörning och bus. Köper man någon av dom stora etablerade märkena så är chansen störst att man får en maskin som håller och fungerar.[/quote. Lägsta utväxling kan inte göras lägre med ett " variatorkitt," men på vissa maskiner kan man schimsa variatorn så att remmen kommer längre ner i variatorn och därmed förändra utväxlingen.. :geek: :smile:

Avatar Fallback

Re: Den optimala fyrhjulingen?

axwell  
#332914
ÅsaNisse skrev:Finns denna maskinen?


Klart det finns, Polaris har på flera modeller.
I bakhjulsdriftläget kan dom göras enhjulsdrivna.

Smart, då kanske drivaxlarna håller lite längre även på Polaris, fast kanske inte så länge som på alla andra fabrikat inklusive kineserna. :mrgreen: :lol:

Avatar Fallback

Re: Den optimala fyrhjulingen?

Hema  
#332915
anersimyra skrev:
ÅsaNisse skrev:Är det ingen ATV som har diff i bakaxeln? Jag har en Kodiak 400 som är stel axel och den tuggar så fula spår i gräsmattan när jag varit hemma och fikat. Skulle vilja byta upp mig till en nyare maskin i samma storleksklass med servostyrning och då helst diff i bakaxel också. Givetvis ska sen gå att spärra när jag kommer till skogen och börjar dra i uppförsbackarna.
Om någon tycker att jag ska gå över gräsmattan så är det inget altenativ, när det går att köra. Benen använder jag i skogen tillräckligt.
Finns denna maskinen?
Polaris har ett s.k " turfläge " på någon modell. Rakt översatt " gräsmatteläge ".. :smile:

Det är väl modellen som heter X2

Användarvisningsbild

Re: Den optimala fyrhjulingen?

anersimyra  
#332918
Hema skrev:
anersimyra skrev:
ÅsaNisse skrev:Är det ingen ATV som har diff i bakaxeln? Jag har en Kodiak 400 som är stel axel och den tuggar så fula spår i gräsmattan när jag varit hemma och fikat. Skulle vilja byta upp mig till en nyare maskin i samma storleksklass med servostyrning och då helst diff i bakaxel också. Givetvis ska sen gå att spärra när jag kommer till skogen och börjar dra i uppförsbackarna.
Om någon tycker att jag ska gå över gräsmattan så är det inget altenativ, när det går att köra. Benen använder jag i skogen tillräckligt.
Finns denna maskinen?
Polaris har ett s.k " turfläge " på någon modell. Rakt översatt " gräsmatteläge ".. :smile:

Det är väl modellen som heter X2
Det tycker jag att jag känner igen.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Den optimala fyrhjulingen?

ÅsaNisse  
#332920 Hittat en (1) modell av polaris ( om man vanlig 4-hjuling) 570x2 EPS som har turfläge, men den har tydligen ingen spärr i bakaxeln. Står bara om framaxeln.
Tycks vara en lantbruk/golfbanemaskin. Inte en skogsmaskin.
Axwell: Har det varit problem med drivaxelbrott på polaris?

Avatar Fallback

Re: Den optimala fyrhjulingen?

trondsenti  
#332928 Jeg skal snart handle meg en Polaris 800 6x6. Vil bruke den hovedsakelig for å transportere meg og en passasjer ut i skogen. Vi har med tilsammen 4 motorsager, 2 bensinkanner + slegger og kiler +++. Da trengs den ekstra store lastekassen bak. Vil også bruke den til å trekke min lille kranman 1100 der hvor den store traktoren min ikke kommer til.
Litt nøyeskjøring blir det såklart også.

Användarvisningsbild

Re: Den optimala fyrhjulingen?

halvproffs  
#332934 Den optimala 4-hjulingen finns väl inte iom att utvecklingen hela tiden ändrar förutsättningarna. Verkar som Yamaha Grisslyägarna är mest nöjda. Polaris har/haft för klena drivknutar. Av egen erfarenhet, DYRT att byta. Polaris med turf är dom enda med enhjulsdrift på bakaxeln och sen går det naturligtvis att spärra den. I och urläge. Som flera skriver skulle det finnas hydrauluttag, riktig lågväxel mm. Problemet är att dom kostar redan som en mindre bil med tak, baksäte, rutor med elhissar, AC mm. Listan kan göras hur lång som helst. Är det någon som tycker att det är rejäla överpriser på dom?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).