Traktorn i skogen

Axla

5 inlägg 4575 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Axla

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326111 Har tidigare inte haft en tanke på att köra med den större fiattraktorn med axlahitch framför skogsvagnen utan alltid kört mf med 65 hk. Nu är den paj men des hitchkrok var bättre då den har en annan mer gömd lösning på låsningen av kroken. Med fiaten måste jag ha lyftarmarna i topp för annars finns risk att jag tappar vagnen när jag kör över stubbar och sten, men tre gånger har de skett i vår med diverse risker varje gång.
Många traktorer har samma drag, finns det något sätt att skydda låskrokarna som håller kroken uppe?
Bortsett från det blev jag förvånad att det gick så bra att använda den större traktor i skogen Man ser bättre att lasta, bra tryck på hjulen så att kedjor inte behövs, bra markfrigång och sen starkare i uppförsbackarna förstås.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Axla

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326175 En bild på låsningen av kroken hade nog väckt forumet lite :D

Användarvisningsbild

Re: Axla

Fredrik Reuter  
#326187 Hej,
Menar du att du kommer åt trepunktsspaken och sänker ofrivilligt?
En del hitchar vet jag har funktionen att trepunktslyften endast kan lyfta upp kroken men inte ner (frilöp neråt) och en liten enkelverkande kolv till krokarna som man kan släppa upp krokarna med, men bara om du har trepunkten i topp, annars ligger krokarna i belastning på kroken och typ "omöjliga" att få loss...

Användarvisningsbild

Re: Axla

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326221 Sett detta drag på rätt många 80-talstraktorer. Stenar och stubbar petar till någon av krokarna inom ovalerna och har man inte lyftarmarna i topp åker hitchen ner. Även om man kryper fram i skogen så hinner man någon meter innan man hinner få stopp allt.
R0015601oval.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Axla

Äboda  
#326225 Kör själv med en gammal Fiat i skogen, och det fungerar bra. Brukar dock se till att ha lyftarmarna uppe. Ett alternaiv kan vara att svets a på ett par plåttungor på undersidan av hitchkroken som sticker ut några cm underlåsningen för att skydda låsningen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).