Motorsåg och handhållet

Stihl ms 201 M-tronic

241 inlägg 102567 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl svärd för 1.3mm drivlänksbredd och .325" kedja

traktorz  
#321367
palbin skrev:Baileys sälja adaptorer för använda Stihl-svärd på Hva och
omvänt (för de som känna behov av det ...) - de är dock lite
gnälliga med sälja till Svedala ...

http://www.baileysonline.com/


- Varför skulle man behöva en sådan adapter?
- Finns det inte passande svärd till en Stihl MS 261 C-M, som är 15", och tar 1.3mm kedjor i .325" ??

P.S:
Vet att Stihl har en egen standard på svärd och drivlänksbredd, för att medelst inlåsning, få kundmonopol till eftermarknadsförsäljningen.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Stihl svärd för 1.3mm drivlänksbredd och .325" kedja

sågifer  
#321406
traktorz skrev:- Varför skulle man behöva en sådan adapter?
- Finns det inte passande svärd till en Stihl MS 261 C-M, som är 15", och tar 1.3mm kedjor i .325" ??

P.S:
Vet att Stihl har en egen standard på svärd och drivlänksbredd, för att medelst inlåsning, få kundmonopol till eftermarknadsförsäljningen.


Jag har bara hittat Oregonsvärd. Har ett 15" ProLite 95vpx 1,3, men det är ju narrow kerf.
Funkade inte med stihls 1,3 Rapid Super kedja t.ex.
Har inte hittat nån Iggesundare eller Sugi Hara heller.
Känns lite väl frankenstein att köra Iggesund R2 med HVA-adapter på stihlsåg :grin:

/sgf

Användarvisningsbild

Re: Stihl svärd för 1.3mm drivlänksbredd och .325" kedja

JensSkoog  
#321409
sågifer skrev:Känns lite väl frankenstein att köra Iggesund R2 med HVA-adapter på stihlsåg :grin:
/sgf

:)) :))

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

sågifer  
#322352 Nu har jag gallrat en dag med Rollomatic E Light 12" svärd på 201. Fick en ny plastdetalj till kåpan från ÅF så nu är lille sprutt hel igen. Hittills kan jag inte påstå att jag känt nån större skillnad på vanliga RE svärdet och Light svärdet. Ska köra en omgång imorgon igen så får vi se vad som händer. Kanske byter svärd vid lunch så man har känslan kvar i fingrarna när man byter.
Hursomhaver, inget krångel, inga kedjeavhopp eller annat trams, förutom den förbenade kådan överallt...

/sgf

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

traktorz  
#322457
sågifer skrev:MS 201 M-Q:
12" RE 1,3 svärd, ps3 3/8p kedja


sågifer skrev:Nu har jag gallrat en dag med Rollomatic E Light 12" svärd på 201. Fick en ny plastdetalj till kåpan från ÅF så nu är lille sprutt hel igen. Hittills kan jag inte påstå att jag känt nån större skillnad på vanliga RE svärdet och Light svärdet. Ska köra en omgång imorgon igen så får vi se vad som händer. Kanske byter svärd vid lunch så man har känslan kvar i fingrarna när man byter.
Hursomhaver, inget krångel, inga kedjeavhopp eller annat trams, förutom den förbenade kådan överallt...

/sgf


- Gissar att om du valt 35cm svärd i st f 30cm (12"), så kanske Rollomatic E Light skulle märkas mer.

- Har du någon gång önskat det längre svärdet (14") på din "lille sprutt"?

- Här kommer nu den intressantaste frågan, varför inte ett 14" svärd på MS201??
Man behöver ju kröka rygg mindre med det längre svärdet, eller hur?
Eller motverkar det längre svärdet och längre kedjan kravet på minimal eftersträvad vikt?

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Sundvik  
#322467 Vad är det för skillnad mellan Stihl PS och PS3 ? Själv tycker jag att 30 cm svärdet passar bäst på MS 201, man kvistar ju mest med den sågen, har en annan såg med 40 cm svärd och det är bökigare att kvista med den.
Hittade en Husqvarna 345 bland svärfars grejor som jag beslagtog, den har Oregonsvärd med någon komfortkedja, spåret är väl 1,3 mm tror jag. Eftersom den går riktigt bra så vill jag gärna sätta på en "riktig" kedja så jag blev lite frågande när jag läste inläggen här före, kan man inte sätta en Rapid Super 1,3 kedja på ett Oregonsvärd ? Finns det någon liten skillnad trots att båda är 1,3 mm ?

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

sågifer  
#322468
traktorz skrev:- Gissar att om du valt 35cm svärd i st f 30cm (12"), så kanske Rollomatic E Light skulle märkas mer.

- Har du någon gång önskat det längre svärdet (14") på din "lille sprutt"?

- Här kommer nu den intressantaste frågan, varför inte ett 14" svärd på MS201??
Man behöver ju kröka rygg mindre med det längre svärdet, eller hur?
Eller motverkar det längre svärdet och längre kedjan kravet på minimal eftersträvad vikt?


Från början tänkte jag att gå upp till 13-14" precis som du säger. Men det fanns bara 12" när jag köpte så jag tänkte att man får väl prova innan man byter. Jag fäller och kapar grövre med 261, så för den sakens skull behöver jag inte längden till 201:an. Nu när jag omväxlande spelar 12" på 201 och 15" på 261 så gillar jag kontrollen det kortare svärdet ger. Bra när man kvistar klent i terräng. Jag stenkör också mindre nu har jag märkt.
Låter man sågen åka på stammen när man kvistar och fixar så gott det går lite höjd i endera rotände eller topp så behöver man inte kröka rygg så mycket.

/sgf

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

sågifer  
#322473
Sundvik skrev:Vad är det för skillnad mellan Stihl PS och PS3 ? Själv tycker jag att 30 cm svärdet passar bäst på MS 201, man kvistar ju mest med den sågen, har en annan såg med 40 cm svärd och det är bökigare att kvista med den.
Hittade en Husqvarna 345 bland svärfars grejor som jag beslagtog, den har Oregonsvärd med någon komfortkedja, spåret är väl 1,3 mm tror jag. Eftersom den går riktigt bra så vill jag gärna sätta på en "riktig" kedja så jag blev lite frågande när jag läste inläggen här före, kan man inte sätta en Rapid Super 1,3 kedja på ett Oregonsvärd ? Finns det någon liten skillnad trots att båda är 1,3 mm ?


PS och PS3 Har samma tand men PS3 har även skyddslänk. Den ska då vara lite säkrare och inte så kastbenägen. Sågar mjukt som tusan med bra skärpa. Jag tycker bägge två är bra. Jag får till mer klipp med PS men man måste fila den noggrant annars blir den vibrationsbenägen och kastjobbig.

Angående kedjan och svärdet så var det jag som var otydlig.
Såhär är var det:
Jag köpte ett Oregon ProLite 95vpx 15" 1,3mm till min stihl ms261. Just på 95vpx svärdet monterat på en stihl ms261 så går det inte med RS 1,3 kedjan för att kåpan nyper fast kedjan då den är aningens tiondel tjockare än svärdet.
Jag ska inte svära på det, men tror nog att till HVA är det inget problem alls med 1,3 oregonsvärd och olika kedjor.
Bara hålla isär 1,3 och 1,3 Picco/Pixel/narrow kerf.
Så vitt jag förstår så hänvisar 1,3 mm till spårbredden/drivlänkstjocklek. Det säger inget om tjockleken på de andra länkarna.

/sgf

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Sundvik  
#322481 Bra ifall det bara var så enkelt, men narrow kerf , vad är det för nå´t ?

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

550  
#322530
sågifer skrev:PS och PS3 Har samma tand men PS3 har även skyddslänk. Den ska då vara lite säkrare och inte så kastbenägen. Sågar mjukt som tusan med bra skärpa. Jag tycker bägge två är bra. Jag får till mer klipp med PS men man måste fila den noggrant annars blir den vibrationsbenägen och kastjobbig.

Angående kedjan och svärdet så var det jag som var otydlig.
Såhär är var det:
Jag köpte ett Oregon ProLite 95vpx 15" 1,3mm till min stihl ms261. Just på 95vpx svärdet monterat på en stihl ms261 så går det inte med RS 1,3 kedjan för att kåpan nyper fast kedjan då den är aningens tiondel tjockare än svärdet.
Jag ska inte svära på det, men tror nog att till HVA är det inget problem alls med 1,3 oregonsvärd och olika kedjor.
Bara hålla isär 1,3 och 1,3 Picco/Pixel/narrow kerf.
Så vitt jag förstår så hänvisar 1,3 mm till spårbredden/drivlänkstjocklek. Det säger inget om tjockleken på de andra länkarna.

/sgf


Brukar inte 1,3 kallas för Pixel? Till skillnad från 1,5 som är "det vanliga/gamla"?

Någon annan som tycker tänderna är dåligt konstruerade? Tycker att de lutar för mycket, så man får fila väldigt ofta på underställningen, för har man filat tanden några gånger så har höjden på eggen sjunkit.

Jag gillar 14"-svärden, men har aldrig testat 12". Det är skönt att nå lite längre ner utan att böja sig, för klena stammar lägger sig ofta platt på backen. Det slutar med att man går och petar bort kvistarna med svärdspetsen. Vid fällning har man ingen nytta av den extra längden då motorn inte orkar ändå :wink:

Avatar Fallback

Re: Stihl ms 201 M-tronic

sågifer  
#322539
Sundvik skrev:Bra ifall det bara var så enkelt, men narrow kerf , vad är det för nå´t ?


Nu får experterna rätta mig om jag cyklar i nattmössan, men försöker iaf.
Narrow Kerf är en term använd för s.k. lågprofilkedjor av bl.a. Oregon. Dock så rör tillverkarna till det med sina egna produktnamn som pixel/picco/ osv. I princip samma funktion med små skillnader hos de olika tillverkarna för att man ska bli så långt som möjligt tvungen att köpa hela kittet samma märke.
Tanken är väl att få ut mer av sågen genom att skära tunnare snitt med ev. högre hastighet eller möjlighet till längre svärd. Men man får då tunnare svärd, kedjor och noshjul som då slits fortare och är mer känsliga för skador.
Men det är som sagt krångligt att hålla reda på de olika fabrikatens egenheter.

/sgf

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

traktorz  
#322546
550 skrev:Någon annan som tycker tänderna är dåligt konstruerade? Tycker att de lutar för mycket, så man får fila väldigt ofta på underställningen, för har man filat tanden några gånger så har höjden på eggen sjunkit.

Jag har även märkt, dels på PMM3, dels på .325" att när det bara blir sågspån, då är det dags att ge ryttarna en omgång. Har tidigare varit noga med ryttarmall, men tar nu på fri hand lika många drag med plattfilen på vardera ryttare. Tycker mig få till önskat bett i dessa kedjorna.

550 skrev:Jag gillar 14"-svärden, men har aldrig testat 12". Det är skönt att nå lite längre ner utan att böja sig, för klena stammar lägger sig ofta platt på backen. Det slutar med att man går och petar bort kvistarna med svärdspetsen. Vid fällning har man ingen nytta av den extra längden då motorn inte orkar ändå :wink:

Ja, det var de tankarna jag också hade. Är det på små-Stihlar typ MS200/MS201 du refererar till?

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326195 Nån som vet om 201 m-tronic har börjat säljas än? Nån dom provat? Är sugen som tusan! :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

värmSkog  
#326210 Sågifer i tråden har ju haft sin ett tag, så ja jag antar de

Användarvisningsbild

Re: Stihl ms 201 M-tronic

JensSkoog  
#326227
Huggarn skrev:Nån som vet om 201 m-tronic har börjat säljas än? Nån dom provat? Är sugen som tusan! :smile:

Var en sväng hos min ÅF i dag morse. Hade den inte i hyllan, men kunne ha den i morron biti! 7400kr!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).