Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek 101 eller 630

11 inlägg 8476 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vimek 101 eller 630

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326000 Hej alla!
Har en rätt hypotetisk fråga att ställa alla vimekägare (och andra intresserade).

Låt säga att jag i framtiden vill köpa en begagnad vimek minimaster. En 101 hittar man ju då och då på blocket till ett hyfsat pris medan en 630 är mer sällsynt och då betydligt dyrare.

Nu till frågan: är det värt det/möjligt att köpa en 101 och modifiera den så att den bättre svarar mot 630:ns specifikationer. Det jag tänker närmast på är däckens bredd och möjligheten till hydraulisk vinsch på kranen. Om det går att ordna detta på en 101:a, är 630:n fortfarande så mycket bättre (servostyrning, ratt, lättare att serva etc.) att det skulle motivera merkostnaden eller lurar man sig att nyare alltid är bättre?

Vad säger ni?

/Daniel



   TS
Avatar Fallback

Re: Vimek 101 eller 630

mrvimek  
#326007 Har en vimek 620 och den ska säljas så hör av dig om du är intresserad

Användarvisningsbild

Re: Vimek 101 eller 630

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326031 Om jag ska köpa en så ligger det något år fram i tiden så jag får tacka för erbjudandet men hoppas att du får den såld innan dess :wink: Är det din maskin som ligger ute på blocket?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek 101 eller 630

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326093 Kanske kan passa på att fråga om dina erfarenheter av maskinen? Breda eller smala hjul? Band på vagnen? Vinsch på kranen?

Tack på förhand!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vimek 101 eller 630

mrvimek  
#326129 Den ligger inte ute än men ja har smal hjul och dom värsta kedjor man kan ha och band är ett måste och vinsch så,tar man sig fram :) hade gärna haft dom större hjulen men då ryms inte nå kedjor :(

Användarvisningsbild

Re: Vimek 101 eller 630

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326191 Har du varit nöjd med maskinen annars? Något man ska tänka särskilt på?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vimek 101 eller 630

mrvimek  
#326265 De är svår att backa med om du måste en längre sträcka i skogen Robson driften är väl så,där men det funkar

Användarvisningsbild

Re: Vimek 101 eller 630

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326333 Tänker att driften väl knappast kan vara sämre än på grannens avestavagn och han tar sig ju fram förhållandevis obehindrat. Verkar som om banden gör stor skillnad för framkomligheten också.

Gör vimek fortfarande reservdelar till 101:an eller hur är det med tillgången där? Någon som vet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vimek 101 eller 630

Hema  
#326336 Ring dem vetja, de är trevliga.

Användarvisningsbild

Re: Vimek 101 eller 630

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326351 Får nog ta och göra det :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vimek 101 eller 630

Jonny Wennberg  
#538061 Har du. Någon vimek till salu ring. 0703772313

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).