Avverkning (slutavverkning)

Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen?

40 inlägg 28519 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325912
axwell skrev:Standarddimensioner av brädor köper jag oftast i bygghandeln, mycket jobb för lite brädor.

Jo, men det känns ganska mysigt att ha ett lager 10-tums granbrädor från en 100-årig gran med 40 cm bhd :grin: De kan man göra lite av varje med.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325929 Ingen som ger bort till någon granne "på rot"? En granne som har vältor på gång,?

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen

jannee  
#325938 Finns inte många skogsägare som ger bort något frivilligt - tvärtom bönder och skogsägare är överlag väldigt gina (snåla) - kanske någon bytestjänst, men ge bort något, GLÖM DET.
Tvivlar på att det inte ens finns många som erbjuder någon granne att hämta ströträden - då får de hellre ligga.
Man kan få se småglattar ligga glömda lite här och var längsmed skogsbilvägarna, inte sällan i så dåligt skick att det inte ens går att famna med gripen.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen

axwell  
#325939
th skrev:th » Igår, 23:49

axwell skrev:
Standarddimensioner av brädor köper jag oftast i bygghandeln, mycket jobb för lite brädor.


Jo, men det känns ganska mysigt att ha ett lager 10-tums granbrädor från en 100-årig gran med 40 cm bhd :grin: De kan man göra lite av varje med.


Absolut, sånt har jag och det blir fler nya efterhand.
Bra att ha när man behöver vistas på altantak av plast, då uppskattar jag 28*400 mm brädor. :-BD

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen

axwell  
#325943
Mangan skrev:Ingen som ger bort till någon granne "på rot"? En granne som har vältor på gång,?


Inte varje dag men det händer, mest när virket är bättre åtkomligt från endera sidan.

Det kan också bli så att man tar med några stockar till skogsgrannen från dennes mark.
Oftast är det då vindfällen som båda har intresse av att dom kommer ut ur skogen i tid.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325949 Jag fick ta ströfällen av grannen när jag hade vägarna förbi i alla fall. Blev väl några stockar och lite massaved. Det var till och med "Gärna!" :)

Jannee, bor du i Småland måntro? ;)

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen

Vardon  
#325964 Sågar eget eller ved. Möjligen om vi har en välta för flisning på gång att det får gå i den.

Att ge bort vindfällen är jag lite skeptisk emot just med tanke på motorsågskörkort och arbetsgivaransvar - vid eventuell olycka och det kan bli tråkiga konsekvenser. Inte så sannolikt iofs men riskerna ökar för olyckor då det är vindfällen. Men med rätt utbildning och försäkring så ger jag gärna bort sånt.

Sen är jag även som så att skulle någon ringa och ge mig vindfällen så skulle jag nog vänligt med bestämt tacka nej. Därför skulle jag heller inte göra så.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen

isteskog  
#325977 Som Vardon säger, motorsågkortet och arbetsgivaransvar har ställt till det! Förr bytte man, gav bort vindfällen och hjälpte varann vid tillfälle. Men så bor jag ju i Hälsingland också, Jannee! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfä

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325998 Södra har ju ett sortiment kallat "stormved". Jag anmälde en trave nu i dagarna. Passade mig perfekt.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen

JörgenO  
#325999 Jag har räknat till ett tiotal stora träd som blåste ner i förra vinterns storm och som är spridda runtomkring på markerna.
Jag låter dem vara kvar och motiverar det med:
1-jag är lite rädd att såga i dem, de kan ju vara farliga och jag är oerfaren +att jag bara har AB
2-alltid nån mask eller larv eller svamp eller fågel som blir glad av lite död ved ( förhoppningsvis bara vänligt sinnade)
3-de är så stora så det finns ingen chans att rubba dem. Nu tror jag att jag reparerat fjärrkontrollen till min kran så det kanske blir ändring på det till våren.
4-jag är i skogen allt för sällan och vindfällena är för långt ned på priolistan.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen

jannee  
#326002 Självklart bor jag i Småland. Frågade för några år sedan en nästan granne vad han tänkt göra med sina vindfälle - visserligen bara några ströträd, dock stora. Svaret blev att det lönar sig inte att hämta dem utan de får ligga - man får ju ha 5 m3/ha så det spelar ingen roll.
Får jag tid över kan jag hämta dem föreslog jag men svaret blev att det var inget jag skulle bekymra mig över.
Folk i gemen låter hellre träden ruttna än gynnar någon annan.
Har grannar som är så djävla snåla att de inte har råd att bygga egna skogsbilvägar utan hellre använder mina - de får dock grusa upp dem, så i längden blir det billigast för mig - vilket de inte tänker på.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326015 Ju fler som använder samma väg, desto billigare för alla. Det är bra grannsamverkan.

har man on om död ved, så är det kasnke bäst att låta träden ligga? Om det inte blir för mycket, dvs.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen

Camwood  
#326016 Jag accepterar inte någon död ved i skogen utan mitt mål är att hämta varje träd som blåst ner(toppbrott mm).
Jag sågar det mesta och bakarna blir till ved eller flis. Försöker städa så gott det går i skogen men jag hinner inte med när jag försöker såga vraken från normala avverkningar också.
Jag är inte rädd för träden hur än stora och hur illa dom ligger efter stormens framfart. Jobbar man bara med förnuft och en iskallt lugn så går det bra. Oftast använder jag min skotare till stormfällt och drar fram efter rotkap hela trädet hur stort det än är ! det blir säkrare så. Städar jag inte skogen från död ved och för mycket mossa o lav mm så kommer staten att konfiskera min skog tyvärr.
DSCF1469.JPG

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen

Flax12  
#326029 Större delen av året (9mån) så finns det vältor pg. Annars så hamnar det på sågbänken och vedmaskinen. För övrigt när det handlar om vindfällen så har jag "noll" tolerans vad gäller gran, sedan Gudrun. Har väldigt nära till reservat och grannar som inte bryr sig om bagga angrepp.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326062 Hmmm...
Lite olika uppfattning här tydligen med att "ge bort nåt".
Vet ju iof inte hur stora mängder man tänker sig att ge bort eller inte.
Grannen påbörjade lite gallring men så kom annat emellan som gjorde att han fick avbryta. Han hade även kört ut det till väg. Han frågade mig om jag hade en trave på gång som han kunde lägga sitt avverkade i men faktum var att jag var i samma sits.
Jag hade också påbörjat ett litet "projekt" men fick avbryta så jag tackade nej till hans "erbjudande". Han körda det till en annan granne istället.
Jag sågar upp det jag hann påbörja. Frågade grannen om han ville få sitt uppsågat men det blev inte så.

Känns bra att det tas tillvara på något sätt, om det är möjligt och rimligt.
Tycker grannsämjan känns ok för min del och bidrar gärna till att det skall förbli så.
Har fått hjälp av grannar vid tillfällen då det uppskattades särskilt bra :-BD

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).