Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Gripsåg?

32 inlägg 19361 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gripsåg?

J.A.Håkansson  
#325809 Hej, undrar om någon här besitter information om vad detta kan vara för modell?

Han som sålde den sa att det va en Ösa, men visste inte modellnr. Har flitigt letat runt på google men utan resultat.

Har tänkt mig att använda den på en 7,5tons grävmaskin (TB175). Men efter provkörning så vill inte svärdet gå hela vägen ut. Den griper bra och snabbt och sågar fint men går inte hela vägen ut. :???:
Vid köptillfället så satt den på en Huddig traktorgrävare. Och då funkade det. Någon som har en ide om varför?
Tacksam för alla ideer och svar/
image.jpg




   TS
Avatar Fallback

Re: Gripsåg?

Blondin 750  
#325885 Är det inte så att ditt tillgängliga flöde är precis på gränsen vad som går åt? På min skördare blir det på samma sätt om jag aktiverar sågen med motorn på för lågt varv. Tror att det regleras med en strypventil på slangen till...hmmm.....från..??..sågmotorn. Tror någon annan kan förklara det tekniska bättre men jag tror att det beror på bristen på flöde. Det ser i alla fall ut som ett användbart redskap.

Avatar Fallback

Re: Gripsåg?

J.A.Håkansson  
#325899 Jag vet inte hur mycket flöde det krävs, eftersom jag inte har koll på vad det är för modell. :???:
Men det låter ju logiskt det du säger.

Det sitter ett litet "block" med en justerskruv på svärdskolven. När jag skruvar den fullt åt ena hållet (medsols) så går inte svärdet ut alls, och fullt åt andra hållet så saknas det ca:5cm till fullt utslag på kolven. (Enkelverkande kolv som jobbar mot en returfjäder.) Så min tanke va att det saknades tryck, alltså att den inte "orkar" trycka ihop fjädern.Men det kanske blir lika med för lågt flöde?
image.jpg


Går det att utläsa från typskylten på motorn, vilket flöde som behövs?
image.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Gripsåg?

J.A.Håkansson  
#325901
Blondin 750 skrev:Det ser i alla fall ut som ett användbart redskap.


:wink: Ja,har tänkt å ha den till och plocka ner bökiga träd, övergrova stockar på vedbacken och kanske lite väg och dikesröjningar.
Det följde även med en "rotortilt" så det bli nog till att svetsa ihop en kranarm till grävarn, för lite längre räckvidd. :grin:
image.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Gripsåg?

Jim_the_one  
#325916 Den kanske går hela vägen om den får lite motstånd på sågmotorn? Du ställer väl hur hårt den ska trycka med svärdet. För högt så okar inte sågmotorn, alternativt kedjebrott.
Har du mer flöde så blir det automatiskt högre tryck på svärdcylindern då sågmotorn inte hinner svälja allt flöde.
Som det är nu så blir det såpass högt tryck att den orkar dit men sen är mottrycket från fjädern för stor. Därför tror jag att det kommer funka när sågmotorn får lite motstånd.
Men jag kan ha fel!

Om sågmotorn klarar mottryck på returen så funkar det att strypa där, annars så funkar det även med en strypning innan sågmotorn.

En huddig grävlastare har duktigt med flöde på hydrauliken.

Användarvisningsbild

Re: Gripsåg?

Kse  
#325923 Här har du all info om motorn, Parker F11-10.

http://www.parker.com/literature/Litera ... 249-US.pdf

Avatar Fallback

Re: Gripsåg?

J.A.Håkansson  
#325940
Jim_the_one skrev:Har du mer flöde så blir det automatiskt högre tryck på svärdcylindern då sågmotorn inte hinner svälja allt flöde.

Åhh.. Är ju så självklart när du säger det. :oops:

Jag har provat att såga i stock, men den orka ändå inte.

Hur vet man om motorn klarar mottryck?
(F11-010-MP-CH-K-000-000-0)


Det sitter en "läckledning" som går ut till kjedjesmörning. Den dräller rikligt med olja. :shock:
image.jpg
Senast redigerad av J.A.Håkansson tis 14 apr 2015, 10:04, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gripsåg?

J.A.Håkansson  
#325941
Kse skrev:Här har du all info om motorn, Parker F11-10.


Tackar för det. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gripsåg?

stegmaster  
#325945 Det var ju rett dårligt flödet på din 8t maskin tyvärr, endast 69,3l/min vid maksvarv. :surp:
Kör du fullt spett på motor när du testar??
kör du t,eks på 75% varv, så blir det vel bara typ 50l/min, eller så. :???:

https://www.takeuchi-us.com/downloads/TB175.pdf

Avatar Fallback

Re: Gripsåg?

Walfridsson  
#325950 Tror stegmaster är något på spåren där en Huddig har mer L/min än TB175. Så det är nog det som är felet.

Avatar Fallback

Re: Gripsåg?

J.A.Håkansson  
#325954
stegmaster skrev:Det var ju rett dårligt flödet på din 8t maskin tyvärr, endast 69,3l/min vid maksvarv. :surp:
Kör du fullt spett på motor när du testar??
kör du t,eks på 75% varv, så blir det vel bara typ 50l/min, eller så. :???:

https://www.takeuchi-us.com/downloads/TB175.pdf

Nja, det dubbla pumpar så det blir väl 138,6l/m eller?
Alltid fullt spett!! :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Gripsåg?

J.A.Håkansson  
#325955
Walfridsson skrev:Tror stegmaster är något på spåren där en Huddig har mer L/min än TB175. Så det är nog det som är felet.

Jag tror också på den teorin. Men han som hade den innan körde på slänthydrauliken på huddigen. Och där borde det inte skilja så mycket i flöde mellan maskinerna. :cry:
Men troligen tillräckligt. :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Gripsåg?

Blondin 750  
#325956 Vad är det för slangar till sågen, kan det strypa där? Köra på hammarhydrauliken, vet inte om det funkar men den ger väl bra med flöde. Det finns ju forumister som är duktiga på det här så lösningen kommer säkert snart.

Avatar Fallback

Re: Gripsåg?

J.A.Håkansson  
#325957 Det jag skulle behöva veta för vidare tester är, om motorn klarar mottryck på returen.
Någon som vet det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gripsåg?

Blondin 750  
#325958 Snabbkopplingar brukar vara riktiga flödesbegränsare, testa och anslut mot maskinen utan snabbkopplingar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).