Avverkning (slutavverkning)

Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen?

40 inlägg 28510 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen?

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325853 Som sagt, vad gör ni av eller med en mindre mängd stormfälld skog som ni tar hand om och inte har en pågående avverkningstrave att lägga detta i?
Låt säga att det är möjligt att få ut timmer ur stockarna.
Sågar själva eller säljer?
Sågar hos "bysågen" eller grannen?
Kapar upp allt till ved?
Lägger det i grannens trave?

Ibland ser man mindre travar vid vägarna som kanske inte ger som mycket intäkt men trots allt finns dom där.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen

Hema  
#325856 För mig är det oftast så små mängder att det blir just ved. Jag har några små områden/trän som jag tar bort succesivt, men faller det ned något, få de stå kvar en säsong till.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen

jannee  
#325859 Försöker leta reda på ALLA vindfälle, om det finns andra mindre bra räd i vindfällets närhet tas även dessa. På detta vis har jag inga som helst problem i att komma upp i tillräckligt stor mängd för att slippa eventuella avdrag.
Dyker dessutom alltid upp några borrgranar/torrgranar som man inte tidigare lagt märke till.
Numera har dessa träd gjort att det gått och väl räckt till, tidigare (innan Gudrun) letade jag jag upp några rotagrova (rötskadade) träd att komplettera med.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325862 Sågar själv :grin: Ger mycket valuta för tiden och oftast bättre kvalitet än köpt virke. Bakarna blir lättkluven ved, vid midsommar är det bara tjopp-tjopp-tjopp med yxan och rätt in i vedboden :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen

Hanatorp  
#325863 Det blir ved. 8)

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen

halvproffs  
#325864 Precis varit ute å en skogspromenad på ett par timmar och kan konstatera att jag har ungefär 5-10träd per ha som snön bryter söner i stort sett varje år. Är för lite att ta reda på enär träden för det mesta bara håller massadimension.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen

Camwood  
#325867 Jag sågar nästan allt och hinner inte med utan ligger efter med det. Sågar nu timmer från stormen Ivar och det duger till grövre dimensioner virke. Förvånansvärt fint virke trots att det har legat i två år.
Den här granen föll över en kraftledning och mörklade en del av byn i stormen ivar. Den är nu uppsågad till en balk på 150x400 mm och 6,6 meter lång plus att det blev 4 st okantadeplank på 50x 500 mm ca.
Stocksåg stormvirke 15.jpg

Virke sågat ur klenare stormfält. 150x150 och 75x225 mm. + övrigt.
Sågat stormvirke 14.jpg

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen

Blivande snickare  
#325868 Ved för det mesta. Någon enstaka stock har sågats till bräder men de är inte många.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen

Karlsson_98  
#325872 Går det att få ut timmer så sågar vi själva. Annars så blir det ved :)

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325875 Har ni inte alltid en trave på gång? Alltid blir det någon hög med massaved. Annars ved.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325876 Mangan, klart man alltid skulle ha en trave på "G"! :grin:
Tyvärr kan jag inte ha det av olika skäl, men jag vill ju heller inte sumpa bort fint timmer som kan ge lite virke.

Verkar som en hel del har egen såg eller möjlighet att få det sågat iaf!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen

JensSkoog  
#325884 Egen såg hade varit en dröm, men det blir ved av mestadelen :wink:
Men nyss fann jag några lutande granar som jag inte kommer åt innan det ska avverkas, så dom tar jag bara ner, kvistar och kapar och gynnar miljön. :oops:

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen

Hema  
#325888
JensSkoog skrev:Egen såg hade varit en dröm, men det blir ved av mestadelen :wink:
Men nyss fann jag några lutande granar som jag inte kommer åt innan det ska avverkas, så dom tar jag bara ner, kvistar och kapar och gynnar miljön. :oops:

Om du ändå ska kvista dem, kan du väl passa på o avbarka dem lite, så minskar risken för barkborre?

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen

JensSkoog  
#325902
Hema skrev:
JensSkoog skrev:Egen såg hade varit en dröm, men det blir ved av mestadelen :wink:
Men nyss fann jag några lutande granar som jag inte kommer åt innan det ska avverkas, så dom tar jag bara ner, kvistar och kapar och gynnar miljön. :oops:

Om du ändå ska kvista dem, kan du väl passa på o avbarka dem lite, så minskar risken för barkborre?

Det gör jag. Skitarbete, men det får ta den tid det behöver. :wink:

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni med mindre mängd stormfälld skog / vindfällen

axwell  
#325904 Gör som dom flesta beskriver, dvs sågar upp till plank, någon special dimension av brädor och lite block.
Det som inte duger blir ved och det som inte duger till det åker ned i en brunnsring av betong där det blir uppeldat utomhus.

Standarddimensioner av brädor köper jag oftast i bygghandeln, mycket jobb för lite brädor.
Eller "mycket väsen för lite ull", sa han som klippte grisen. :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).