Motorsåg och handhållet

Gammal yxa

10 inlägg 8724 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gammal yxa

Nijiura  
#325796 Hej!
Helt ny här och skapade detta konto enbart för att jag skulle kunna tänka mig att nån kanske har svar på min fråga :)

Hittade en yxa hemma hos mina föräldrar under bråte i en 'skrubb' och dom har inte en amning om vad det kan för nån.

Yxan var en som följde med huset vid köpet och jag har googlat rundor, testat förstoringsglas osv.
Är laminat stål så en finare yxa i mitt tycke.

Nån som känner igen det lilla av stämplingen som syns?



Mvh Filip (med frågan)



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Gammal yxa

Blivande snickare  
#325798 Kan det vara en gammal Hultafors?

Avatar Fallback

Re: Gammal yxa

Phantom  
#325799 Finns någon bild på hela yxan?

Användarvisningsbild

Re: Gammal yxa

Nijiura  
#325800 Slipningen står jag för var helt rundad.

Tack för svaret, tycker jag ser Åby i slutet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gammal yxa

JensSkoog  
#325801 Om du läser Åby och du har den H som är stämplat så är det en Hultafors - bästa yxar jag vet :grin:

Användarvisningsbild

Re: Gammal yxa

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325847 Det är snarare en yxa från Hults Bruk i Åby innan de hamnade i Hultafors klor 1992.

Användarvisningsbild

Re: Gammal yxa

JensSkoog  
#325869
th skrev:Det är snarare en yxa från Hults Bruk i Åby innan de hamnade i Hultafors klor 1992.

Det stämmer nog :oops: Men om dom hamnade i Hultafors klor, så var det inga dårliga klor eftersom yxar därifrån är jättebra.

Användarvisningsbild

Re: Gammal yxa

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325910 Vad jag vet så gjorde Hultafors inga yxor innan de köpte Tors Hammare 1992 utan alla yxorna kommer från före detta Hults Bruk i Åby. Tors Hammare ägde Hults Bruk, som de köpte 1988. Det tillverkades troligen yxor i Hultafors under 1800-talet när det fortfarande fanns ett järnbruk där men sedan början på 1900-talet är det tumstockar som dominerar. OBS, det är bara de i trä som görs i Sverige, plasttumstockarna görs i Kina :cry:

Avatar Fallback

Re: Gammal yxa

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333780 Tumstockar? Kommer inte de från Hultafors utanför Borås? Där har väl aldrig tillverkats yxor utan det är väl ett annat Hultafors? Eller?

Användarvisningsbild

Re: Gammal yxa

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#333814 Jag skrev tydligen lite oklart: Tumstockarna kommer från Hultafors i Bollebygds kommun och yxorna från Hults Bruk i Åby, men båda märks idag med det s.k. "varumärket" Hultafors. Som jag skrev så tillverkades det troligen yxor på järnbruket i Hultafors under 1800-talet: http://www.vallon.se/wiki/index.php?title=Hultafors

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).