Öppna kategorin

Drönare, Filmer

41 inlägg 21591 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Drönare, Filmer

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325781 Ok, kolla bara så det är OK.
Jag tror tyvärr man måste låta FM granska allt flygfoto som sprids..
Trptstyret gäller väl kommersiella uppdrag, privat klarar upp till 120m inom siktgräns.

Jo, det går kanske att byta kamera, men denna FPVlösning funkar bra, kvalitet är OK.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Drönare, Filmer

Fredrik Reuter  
#325783 Vad kul, vi blir fler och fler! Kul att höra att du dragit igång också David!

Det som är lite tråkigt nu är ju att man måste söka tillstånd av Länsstyrelsen också om man ska filma "där allmänhet har tillträde". Det är ju en het potatis nu och jag tror alla som ansökt fått avslag... :sad:

Sedan tog det fruktansvärt lång tid att få intyget från Transportstyrelsen för mig. Ett halvår! Sökte i somras och fick det runt nyår.

Så det känns som att det gått lite i stå med drönarfoto, men vi får väl se vad som händer framöver.
Har faktiskt funderat på att söka tillstånd för filmning av avlägsen skog långt från väg för att se om det går igenom. Allmänheten har ju tillträde även där men chansen avtar ju...

Användarvisningsbild

Re: Drönare, Filmer

rocky  
#325785
kalhygge skrev:Ok, kolla bara så det är OK.
Jag tror tyvärr man måste låta FM granska allt flygfoto som sprids..
Trptstyret gäller väl kommersiella uppdrag, privat klarar upp till 120m inom siktgräns.

Jo, det går kanske att byta kamera, men denna FPVlösning funkar bra, kvalitet är OK.


Ja det är inte mening att det ska spridas några bilder eller filmer så det ska nog gå bra. Ja allt kommer vara för privat bruk med ungarna.

Vad jag kan läsa här så ska det vara ok så länge det är i privat bruk.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/lu ... artyg-UAS/

Ja lösningen ser helt ok. Har för mig att det finns versioner där man kan byta kamera medan vissa har fast kamera.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Drönare, Filmer

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325788 lst verkar ha olika syn, jag har skriftligt att om ev personer som dyker upp under skogsfilmning ej kan identifieras, så räknas det ej som övervakning, alltså ej aktuellt med tillstånd...

Ja, kul att fler flyger i skogen, vi får dela erfarenheter.

Bla så har Phantoms videolänk problem med Wifinät om man flyger nära maskin med router :surp:

Användarvisningsbild

Re: Drönare, Filmer

Fredrik Reuter  
#325791 Ja, men så kan det nog vara! Det är nog mest så att det är nytt och inte mycket info finns. Det du skriver om ditt skriftliga från LST kan mycket väl vara det första officiella som finns skrivet!

Jag tror inte olika LST:er avviker från varandra utan de försöker nog hålla enad front, tack för infon!

Användarvisningsbild

Re: Drönare, Filmer

rocky  
#325794 Har oxå läst att går det inte identifiera personer som man filmar eller fotar så är det ok. T.ex om du sätter upp en övervakningskamera eller åtelkamera så är det ok så länge personer som befinner sig på allmän plats inte går att identifiera.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Drönare, Filmer

Fredrik Reuter  
#325892 Hej,
När man talar om trollen.
Idag kom domen som går emot LST och ger Skåneföretaget rätt till att filma trädgårdar för tidningar.

Den domen kan vara rätt viktig!

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6140229

Användarvisningsbild

Re: Drönare, Filmer

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325903 Spännande om de överklagar eller inte.

Men tänk även på spridningen, oavsett privat el uppdrag krävs nog Försvarsmaktens tillstånd för all spridning av bild/film på tex Skogsforum, FB el motsv.

Användarvisningsbild

Re: Drönare, Filmer

rocky  
#325909 Tja frågan är ju vem som sprider. Är det kontoinnnehavaren eller sajten som tillhåller tjänsten/sin verksamhet? Om alla på kortet/filmen har gett sitt tillåtande att publicera materialet om dom går att kännas igen så ska det vara ok. Annars ska dom suddasbort. Gäller även vanlig tv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Drönare, Filmer

Homo abies  
#331151 Försvarsmakten struntar ju i personer, det är viktiga anläggningar av olika slag, flygfält, hamnar, "skyddsobjekt" radiomaster och sådant som självgranskningsrätten gäller.
Och spridning definieras det som så fort man lämnar det ifrån sig.

Användarvisningsbild

Re: Drönare, Filmer

rocky  
#344006

   TS
Användarvisningsbild

Re: Drönare, Filmer

Fredrik Reuter  
#344038 Den var inte liten direkt.
Man ser vilken lyftkraft de större propparna har, det behövs inte mycket och surret nästan uteblir.

Användarvisningsbild

Re: Drönare, Filmer

rocky  
#344162 Skulle vara roligt att veta vad det är för delar på den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Drönare, Filmer

rocky  
#345068 Drönare räddar liv!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Drönare, Filmer

rocky  
#345069 Tröskning med nya maskiner :grin:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar