Skogsmiljö och Trädlära

Utopiska miljömål leder inte frammåt

6 inlägg 3238 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Utopiska miljömål leder inte frammåt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Utopiska miljömål leder inte frammåt

isteskog  
#325665 Men de uppfattas som Guds 10 budord av miljörörelsen! :???:

Användarvisningsbild

Re: Utopiska miljömål leder inte frammåt

anersimyra  
#325679 Dessutom sprider sig nya insektsarter norrut i rekordfart ... :smile:

Avatar Fallback

Re: Utopiska miljömål leder inte frammåt

isteskog  
#325684 Skyddaskogenbaggen och kontuinitetslarven finns redan här! :shock:
Vilka menade du, Anersimyra? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Utopiska miljömål leder inte frammåt

anersimyra  
#325686
isteskog skrev:Skyddaskogenbaggen och kontuinitetslarven finns redan här! :shock:
Vilka menade du, Anersimyra? :wink:

Många fjärilsarter har börjat sprida sig norrut.. :smile: ..tyvärr beror detta förmodligen på ett varmare klimat.. :???:

Avatar Fallback

Re: Utopiska miljömål leder inte frammåt

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325688 I sin ambition att vara en upplyst, nyanserad och förstående skogsägare saknar man ju denna slags fakta och journalistik i bred media. Tidningen Land representerar ju ett särintresse, så fakta stannar ju där, eftersom det redan är starkaste trumpeten som tutat. Ledaren. Fler knutna nävar i byxfickorna kan väl vara bra på nåt sätt dock. :sad:

Anser mej "leva med" hyfsat inom skogssverige under snart 40 års tid. Min far gav mej sitt och farfars perspektiv på 70 år innan. Såväl den ekonomiska, industriella och praktiskt skogliga liksom myndighetsutövande delen känns som man "ser spelet" inom. En del upplever man ju själv men mest annat får man ju förmedlat genom skrift.
Född med skog, är aktiv, avyttrat biotop. Säljer maskiner till pappersindustrin så man får inblick i hur det kämpas där. Läser ganska mycket. :geek:

Det är tråkigt att det man kallar "miljörörelsen" så ilsket kan utnyttja eller skapa forskning och kommunicera den så skruvat till den breda allmänheten. Det kommer man förlora på i längden. Extremism är inte bra. Man kan arbeta med de många behjärtansvärda frågorna ändå, men kanske i samförstånd.
Som det är nu blir bara massa ryggkliande, avlönade tjäntemän med gåtfulla jobb inom politik, miljö och bolag till slut. Alla är kompisar med social kompetens. Giriga på att ta fredag, löning, semester och pension.
Och de jobbar med att leka med andras egendom, skog, aktier, skattepengar mm. :shock:

Jag anser att ägare i levandebygder är den största garantin för balanserat skogsbruk. Ska Sverige avstå skogsbruk ska vi nog se vilket "pris" det har för befolkningen också att lämna landet för fäfot. Helt orörd, obefolkad boreal skog finns i Canada, USA och Ryssland så det kanske räcker för planeten. :wink: Man ska skilja på skogsbruk och skogsbruk i Sverige.

Det som tas fram i ledaren är ju sådant som är en klockren grundläggande källkritik. Hur kan skogsbruket vara så kasst samordnat och svagt i debatten att en "rödlisteanalys" inte är gjord och allmänt känd för länge sedan? Det är det jag tänker just nu.

Rödlista är ju ett "skapat, värdeladdat ord" som ligger som en grundsten i all debatt inför tunga politiska beslut.
Ett uttryck precis som skövling, utrotning, utarmat, slutfasen, sista rester, akuta situationen, trängts undan, förstörda miljöer/miljöförstöring, artutdöende, hotade, alarmerande, utdöd :sad:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).