Motorsåg och handhållet

Får se om man gjort rätt eller fel

30 inlägg 8587 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Får se om man gjort rätt eller fel

Skogen i boden  
#324809 Batteri och sladd känns som att det blir besvärligt i skogen , veden kör jag i maskin elker med 550in . Utan tänkt som en väldigt lätt såg till småsaker i skogen . Blir det större jobb tror jag att jag tar en annan såg . Få se om jag får den i veckan isåfall kan det bli en resencion efter nästa helg .

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Får se om man gjort rätt eller fel

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324896 Mange! Nu skulle väl trådskaparen ta ner lite klenved i skogen med sin lättvikssåg och inte stå på vedbacken och kapa. Då kommer den lätta och smidiga 536:an till sin rätt.

På vedbacken gäller andra förutsättningar och då finns bättre alternativ än 536:an.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Får se om man gjort rätt eller fel

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324899 Javisst. Har man lite framförhållning och har en hel del pengar över, så varför inte...

Användarvisningsbild

Re: Får se om man gjort rätt eller fel

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324900 Min erfarenhet av de som vill ut i skogen nån liten stund de har över är att det är oftast impulsivt och sällan vilket gör batterisåg lite sämre...

Oftast för de jobbar mycket o har ont om kulor att leja in eller ta ledigt för det vilket talar emot en kostnad som är uppåt 10 000 när de kan hitta betydligt billigare köp för sitt klena sporadiska körande...

Användarvisningsbild

Re: Får se om man gjort rätt eller fel

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324903 Vadå framförhållning? Moderna Lijon-batterier håller laddningen bra och går billigt. Inget filter, tändning eller dylikt som strular.

Dessutom finns ju trimmers, häcksaxar och lövblåsare som går på samma batterier, ifall man vill använda batterierna fler gånger och ytterligare förbättra driftsekonomin.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Får se om man gjort rätt eller fel

Hema  
#324906
Niking skrev:Vadå framförhållning? Moderna Lijon-batterier håller laddningen bra och går billigt. Inget filter, tändning eller dylikt som strular.

Dessutom finns ju trimmers, häcksaxar och lövblåsare som går på samma batterier, ifall man vill använda batterierna fler gånger och ytterligare förbättra driftsekonomin.
/Niklas

Låg driftskostnad verkar visst inte locka alla.

Användarvisningsbild

Re: Får se om man gjort rätt eller fel

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324912
Hema skrev:
Niking skrev:Vadå framförhållning? Moderna Lijon-batterier håller laddningen bra och går billigt. Inget filter, tändning eller dylikt som strular.

Dessutom finns ju trimmers, häcksaxar och lövblåsare som går på samma batterier, ifall man vill använda batterierna fler gånger och ytterligare förbättra driftsekonomin.
/Niklas

Låg driftskostnad verkar visst inte locka alla.


Inte hög driftsäkerhet heller och smidig start heller.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Får se om man gjort rätt eller fel

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324917 Priset är nog det som avskräcker flest.
Pris i förhållande till vad man får. Ska man bara ta småträd och kvistar så finns det billigare lösningar som funkar lika bra.

Användarvisningsbild

Re: Får se om man gjort rätt eller fel

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325078 Inköpspriset eller totalpriset efter 200 timmars användning?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Får se om man gjort rätt eller fel

Skogen i boden  
#325487 Nu har jag fått testa "lillen" kändes först inte riktigt som att det var en motorsåg man hade i handen. Men positivt överaskad över prestandan , största skilnaden tycker jag var att man var tvungen ha varven uppe när man la an sågen mot stammen . Efter tre tankar så kändes det inte att man burit runt på en såg . tycker den var rätt törstig på olja ifs har jag inte kolla t volymuppgifterna på tankarna eller om det går att justera . Provkapade även en 25 cm grov björk i några bitar , klart över förväntan . Måste dock köpa mig en mindre fil :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Får se om man gjort rätt eller fel

JensSkoog  
#325498 Gott att första möten med sågen gick bra :grin: Menar bestämd at du inte kan reglera oljeflödet på den, men enligt vad jag har erfart så är det till alla tider bättre med lite extra kedjesmurning än att det snålas. Klensågar behöver ochså vass kedja, så jag har alltid byteskedjor i bältet till min MS192. Snabbare å lägga på en ny än å fila tycket jag. 1/4P kedjan på MS150 fordrar stöd hand och fil, så bästa reslultat får du i skruvstäde. :D

Avatar Fallback

Re: Får se om man gjort rätt eller fel

Skogen i boden  
#325514 Nu har jag bläddrat lite i intruktionsboken , så du har rätt om oljeflödet . Måste bli känsligare för felaktig filning när allt är så smått . Blir en shoppingrunda till , brukar vilja ha extrakedjor , filar , luftfilter och stift med mig till skogs . Nackdelen med en liten lätt såg är ju att man kommer gruva sig när man ska plocka fram 550in nästa gång :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Får se om man gjort rätt eller fel

Skogen i boden  
#325516 Finns ett uttryck i maskinbransvhen att : ingen har smörjt sig fattig . Det är nog lika på sågar , blev bara förvånad när jag tankade hur mycket olja det gått.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Får se om man gjort rätt eller fel

JensSkoog  
#325524
Skogen i boden skrev:Nu har jag bläddrat lite i intruktionsboken , så du har rätt om oljeflödet . Måste bli känsligare för felaktig filning när allt är så smått . Blir en shoppingrunda till , brukar vilja ha extrakedjor , filar , luftfilter och stift med mig till skogs . Nackdelen med en liten lätt såg är ju att man kommer gruva sig när man ska plocka fram 550in nästa gång :lol:

Ja, det är skönt å bära på en såg som inte drar armarna av :lol: Var en tid då jag ville ha dom tyngsta och argaste sågarna, men nu foredrar jag å beholla armarna, så jag använder den lättaste sågen som duger i jobbet :grin:

Användarvisningsbild

Re: Får se om man gjort rätt eller fel

machonisti  
#325532
JensSkoog skrev:
Skogen i boden skrev:Nu har jag bläddrat lite i intruktionsboken , så du har rätt om oljeflödet . Måste bli känsligare för felaktig filning när allt är så smått . Blir en shoppingrunda till , brukar vilja ha extrakedjor , filar , luftfilter och stift med mig till skogs . Nackdelen med en liten lätt såg är ju att man kommer gruva sig när man ska plocka fram 550in nästa gång :lol:

Ja, det är skönt å bära på en såg som inte drar armarna av :lol: Var en tid då jag ville ha dom tyngsta och argaste sågarna, men nu foredrar jag å beholla armarna, så jag använder den lättaste sågen som duger i jobbet :grin:

Du tog mina ord där Jens, verkar vara ett problem när armarna passerat 40 de inte klarar av säsongstrycket längre. Sjuk så in i norden för närvarande. Börjar låta som de "gamla gubbarna" jag minns från liten som sa att: Det krävs sommarvärme innan värken släpper.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).